Pohjois-Suomen rautatieliikenteen kauko-ohjausjärjestelmän uudistamishanke POKA etenee. Projektissa suunnitellaan, rakennetaan ja asennetaan Pohjois-Suomen rautatieliikenteenohjausalueelle moderni kauko-ohjausjärjestelmä. Uusi järjestelmä korvaa elinkaarensa päähän tulleen vanhan järjestelmän. Käyttöönotto on edennyt jo yli puolenvälin kokonaistavoitteestaan, ja uusi kauko-ohjausjärjestelmä saataneen tuotantokäyttöön koko käyttöalueelleen vuoden 2027 kesään mennessä.
Fintraffic Raide ohjaa rautatieliikennettä ja ylläpitää tilannekuvaa valtion rataverkolla 24/7/365. Rautatieliikenteenohjauksesta vastaavat liikenneohjaajat, joiden tehtäviin kuuluu kulkuteiden turvaaminen sekä vaihto- ja ratatöiden luvananto ja turvaaminen. Lisäksi liikenneohjaajat vastaavat liikenteen häiriö- ja poikkeustilanteiden hoitamisesta yhdessä eri sidosryhmien, kuten pelastuslaitoksen sekä alan muiden toimijoiden kanssa
Työssään liikenneohjaajat käyttävät rautatieliikenteen kauko-ohjausjärjestelmiä, joiden avulla juna- ja vaihtotyöliikennettä voidaan ohjata keskitetysti.
"Uusi kauko-ohjausjärjestelmä POKA automatisoi liikenteenohjausta, minkä lisäksi se pitää sisällään monia sujuvuutta, luotettavuutta ja turvallisuutta lisääviä ominaisuuksia. Näiden ansiosta liikenneohjaaja voi entistä paremmin keskittyä valvomaan järjestelmän tekemiä toimintoja ja käsittelemään poikkeustilanteita", kertoo projektipäällikkö Jenni Petrelius Fintrafficin raideliikenteenohjauksesta.
POKA-järjestelmän ensimmäinen käyttöönotto tapahtui marraskuussa 2022, kun uusi järjestelmä otettiin käyttöön Oulun ja Tornion välisellä rataosalla. POKA saataneen tuotantokäyttöön koko käyttöalueelleen vuoden 2027 kesään mennessä. Hanke on osa koko Suomen rataverkon kattavaa turva- ja asetinlaitteiden kauko-ohjauksen uudistusta, jonka tavoitteena on yhtenäistää liikenteenohjausjärjestelmiä sekä mahdollistaa maailman turvallisin, sujuvin ja ympäristöystävällisin rautatieliikenteenohjaus.
"Tämän kokoluokan uudistamisprojektit ovat kestoltaan pitkäaikaisia ja vaativat tiivistä yhteistyötä raideliikenteen eri toimijoiden välillä. POKA-projekti on ollut mm. kokoluokkansa vuoksi haastava, mutta äärettömän mielenkiintoinen ja opettava. Yhteistyö eri asiantuntijoiden välillä on toiminut erinomaisesti läpi projektin, ja on todella hienoa saada olla toteuttamassa raideliikenteenohjauksen tulevaisuutta", jatkaa Petrelius.
Fintraffic vastaa järjestelmän toteutuksesta yhteistyössä Siemens Mobility Oy:n kanssa. Väylävirasto vastaa järjestelmän liittämisestä ratainfrastruktuuriin. Kokonaisuudessa on mukana myös valtava määrä muita palveluntuottajia ja yhteistyötahoja.