Aikataulunmukainen junaliikenne voi tuoda vuosittain miljoonan euron säästöt ja vähentää hiilijalanjälkeä 410 tonnilla. Pienillä muutoksilla voidaan parantaa raideliikenteen sujuvuutta, turvallisuutta ja tehokkuutta – ja ottaa isoja askelia kohti Suomen ilmastotavoitteita. Nämä tulivat ilmi Fintrafficin raideliikenteenohjauksen ja VR:n yhteisesti toteuttamassa sujuvuuskokeilussa.
Raideliikenne on yksi Suomen merkittävimmistä ilmastoteoista. Junien aikataulussa pysymiseen vaikuttavat monet tekijät, kuten rataverkon kapasiteetti ja kunto, kunnossapitotyöt, sääolosuhteet, kaluston ja liikenteenohjauksen tekniset järjestelmät sekä liikenteen kokonaismäärä. Myös junien kohtaamispisteet ja aikataulusuunnittelu ovat ratkaisevassa roolissa, sillä jo yhden junan myöhästyminen voi käynnistää lumipalloefektin. Yhteistyö toimijoiden välillä ja järjestelmien kehittäminen ovat siksi avain täsmällisemmän junaliikenteen saavuttamiseen.
Suomen rataverkosta 90 % on yksiraiteista, minkä vuoksi junien täsmälliset kohtaamisajat ovat avain sujuvaan raideliikenteeseen. Fintraffic Raide toteutti toukokuussa 2025 Oulun pohjoispuolisella ohjausalueella kolmannen sujuvuuskokeilunsa, jossa kerättiin junien kulkutietodataa. Samalla VR Groupin energiatiimi mittasi juniensa kulutusta ja teki kulutusvertailua.
”Nykytilanteessa raideliikenteen sujuvuus on noin 20 %, kun mitataan sitä, kuinka moni junakohtaaminen tapahtuu suunnitellussa paikassa. Yksikin aikataulusta poikkeava juna voi käynnistää lumipalloefektin, ja jopa 80 % junakohtaamisista aiheuttaa tällä hetkellä liikenteenohjaukselle ylimääräistä työtä. Tämä vaikuttaa suoraan liikenteen tehokkuuteen ja sujuvuuteen, joten potentiaali tehostumiselle on valtava”, kertoo liikenteenohjauksen asiantuntija Tuomo Pääkkönen Fintrafficin raideliikenteenohjauksesta.
Aikataulujen pitävyys tuo hyötyjä ja tietoa järjestelmäkehitykseen
Aikataulun mukaisella junaliikenteellä saavutetaan laskennallisesti yhden miljoonan euron säästöt vuodessa. Säästö tarkoittaa samalla 410 tonnia vähemmän hiilijalanjälkeä.
Sujuvuuskokeilussa saatiin hyviä tuloksia ja arvokkaita kokemuksia tulevaisuuden järjestelmäkehitystä varten. Aikataulun mukaan ajamisella energiansäästö parani 5 % kokeilualueen sähköjunaliikenteessä. Säästö on iso, sillä liikennöitsijät ovat jo tehostaneet ajotapaa useiden vuosien ajan. Lisäksi parannettiin aikataulun pitävyyttä, tehostettiin liikenteenohjausta ja saatiin oppeja tuleviin järjestelmiin. Kaikki nämä vaikuttavat positiivisesti raideliikenteen turvallisuuteen.
Aikataulun mukaan ajettava junaliikenne mahdollistaa energiatehokkuuden ja kustannussäästöjen lisäksi ennustettavamman liikenteen sekä turvallisemmat ratatyöt. Kun junat ajavat ennalta suunniteltujen aikataulujen mukaan, paranee liikenteen sujuvuus selkeästi.
”Tulevaisuudessa yhä useampi asia hoituu älykkäiden järjestelmien toimesta, kun opastimet, vaihteet ja junien reittivalinnat voidaan optimoida automaation voimin. Kun automaatio hoitaa yhä enemmän junaliikenteen perustoimintoja, voidaan liikenteenohjauksessa käyttää enemmän aikaa häiriötilanteiden hallinnan tiimityöhön. Tätä voidaan hyödyntää kuitenkin täysimääräisenä vain, jos junat pysyvät suunnitellussa rytmissä”, pohtii Data Scientist Jari Korpela Fintrafficin raideliikenteenohjauksesta.
Tulevaisuuden ratkaisut – Digirata ja Atlas
Aikataulunmukaisen liikenteen hyödyt vahvistuvat entisestään tulevien kehityshankkeiden myötä. Digirata-hanke tuo Suomeen modernin radioverkkopohjaisen ETCS-junien kulunvalvontaratkaisun, joka parantaa täsmällisyyttä ja mahdollistaa junien määrän lisäämisen nykyisellä rataverkolla. Digitalisaatio tekee matkustamisesta sujuvampaa ja miellyttävämpää: häiriöitä on vähemmän, ja niiden vaikutukset voidaan rajata paikallisemmiksi. Samalla data tuo uusia mahdollisuuksia kaluston ja rataverkon kunnossapidon ennakointiin, mikä lisää mm. kustannustehokkuutta.
Näitä hyötyjä tukee myös Fintrafficin tuleva uusi junaliikenteen ohjaus- ja hallintajärjestelmä Atlas, joka korvaa nykyisen pirstaleisen kokonaisuuden. Järjestelmä varmistaa, että Digiradan uudistuksista saadaan kaikki hyödyt käyttöön ja vauhdittaa liikenteenohjauksen kehittämistä. Yhdessä nämä hankkeet vievät suomalaista raideliikennettä kohti entistä täsmällisempää, energiatehokkaampaa ja turvallisempaa tulevaisuutta.
Aikataulun mukaan ajaminen on helppo ratkaisu, jolla saavutetaan suuret hyödyt raideliikenteen sujuvuuden, turvallisuuden ja energiatehokkuuden näkökulmasta. Alan toimijoiden yhteistyöllä voidaan ottaa tarvittavia askeleita kohti EU:n asettamia tavoitteita vähentää primäärienergian kulutusta ja energian loppukulutusta 11,7 % vuoteen 2030 mennessä.