Hyppää pääsisältöön

Uutiset

FPC yksikkö

FPC-yksikkö 15 vuotta: ”Vastaavia lennonneuvontapalveluita ei löydy koko Euroopasta”

3.10.2025
Fintrafficin lennonvarmistuksen Lennonneuvontapalvelut (FPC) perustettiin 15 vuotta sitten keskittämään lennonvarmistuksen tukipalvelut valtakunnallisesti yhteen toimipaikkaan. Tänä päivänä lennonneuvonta on Suomessa ainutlaatuinen kokonaisuus, jollaista ei löydy vastaavassa muodossa koko Euroopasta.

Satamapäivien satoa – kiitos vielä kaikille!

3.10.2025
Satamapäivät 2025 keräsi tänä vuonna Kokkolaan ennätysyleisön – yli 240 osallistujaa satamayhtiöistä, operaattoreista, viranomaisista ja muista sidosryhmistä. Fintraffic osallistui tapahtumaan partnerina ja oli näkyvästi mukana ohjelmassa: Olli Soininen alusti logistiikka-aiheiseen paneelikeskusteluun ja Petri Kalskeen vetämä Satamien digitalisaatio -teemakeskustelu veti sekin perjantaina täyden yleisön.
dataa

Huijausviestejä liikkeellä Fintrafficin nimissä

29.9.2025
Fintrafficin nimissä on lähetetty huijausviestejä. Jos saat tällaisen viestin, ei kannata avata viestissä näkyvää linkkiä.
Alus satamassa piirroskuva

Fintraffic mukana rakentamassa tulevaisuuden satamia Satamapäivillä

11.9.2025
Vuoden 2025 Satamapäivät kokoaa jälleen yhteen satama-alan asiantuntijat, yhteistyökumppanit ja päättäjät – keskustelemaan, jakamaan ideoita ja pohtimaan satamien tulevaisuuden suuntaa. Myös Fintraffic on mukana alustamassa logistiikkapaneelia ja teemakeskustelua digitalisaatiosta.

Uusi AI-assistentti tukee logistiikka-alan pk-yrityksiä digitalisaatiossa

2.9.2025
Suuremmat logistiikka-alan yritykset ovat edenneet digitalisaatiossa merkittävästi koronan jälkeen. Pk-yritykset sen sijaan tarvitsevat lisää resursseja, osaamista ja selkeän suunnitelman.
Kuvassa henkilö ajaa autolla hymyssä suin.

Tienkäyttäjätyytyväisyyskysely: Tyytyväisyys liikenteen häiriöistä tiedottamiseen edelleen hyvällä tasolla

22.8.2025
Tienkäyttäjätyytyväisyyskyselyn vuoden 2025 tulokset osoittavat, että tyytyväisyys liikenteen häiriöistä tiedottamiseen on säilynyt hyvällä tasolla sekä yksityis- että ammattiautoilijoiden keskuudessa.

Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:n puolivuosikatsaus

20.8.2025
Operatiivinen palvelutuotanto kaikissa liikennemuodoissa ja digitaalisissa palveluissa sujui tavoitteiden mukaisesti. Myös turvallisuustaso on pysynyt hyvänä. Yhtiön strategiaa toteuttavat kehityshankkeet ovat edenneet pääsääntöisesti suunnitelmien mukaan.
Kuvassa puimuri työssään ylhäältä päin kuvattuna.

Puintikausi käynnissä – Huomioi liikenneturvallisuus maatalouskoneiden ohitustilanteissa

14.8.2025
Elokuun myötä puintikausi on täydessä vauhdissa, mikä tarkoittaa, että suuria maatalouskoneita liikkuu yhä useammin maanteillä. Kun autoilija varaa matkaan riittävästi aikaa, hitaamman kulkupelin kohtaaminen ei aiheuta ongelmia aikatauluun. Jos maatalouskoneen ohitse pitää päästä, ohitus täytyy varmistaa huolella.
Ylhäältä otettu kesäinen kuva Suomen valtatiestä, jossa paljon autoja liikkeellä.

Ajonopeudet maanteillä 2024 -raportti: Ajonopeudet pääteillä pysyivät lähes ennallaan

12.8.2025
Ajonopeudet pääteillä pysyivät kesällä ja talvella lähes ennallaan – Kesällä 2024 kaikkien ajoneuvojen painotettu keskinopeus oli 93,9 km/h ja talvella 87,2 km/h. Ylinopeuksien osuus laski hieman kesällä, mutta kasvoi talvella, erityisesti tieosuuksilla, joilla nopeusrajoituksia alennetaan talvikaudeksi.
Kuvassa Fintrafficin henkilöstöä rataliikennekeskuksessa.

Fintrafficin liikenneohjaajakoulutukseen ennätysmäärä hakemuksia – “Kiinnostus vastuullista ja merkityksellistä työtä kohtaan on kasvussa”

5.8.2025
Fintraffic avasi toukokuussa haun rautateiden liikenneohjaajakoulutukseen. Haku oli avoinna reilut kolme kuukautta, minkä aikana hakemuksia tuli huimat 2880. Koulutus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden päästä mukaan kehittämään suomalaista raideliikennettä ja varmistamaan sen turvallisuus ja sujuvuus. Ennätyssuuren hakijamäärän taustalla arvellaan olevan työn merkityksellisyyden lisäksi varma työllistyminen sekä hyvät mahdollisuudet edetä uralla esimerkiksi asiantuntijatehtäviin.

Blogi: Tavoitteena älykkäämpi meriliikenne – tekoälyn ja asiantuntemuksen yhteispeli

30.7.2025
Merenkulun turvallisuus perustuu ennakointiin, osaamiseen ja toimiviin järjestelmiin. Fintrafficin meriliikennekeskuksissa alusliikenneohjaajat tarjoavat reaaliaikaista tukea yli 24-metrisille aluksille VTS-järjestelmän avulla. Tekoäly tuo tähän työhön uuden ulottuvuuden: sen avulla voidaan käsitellä suuria tietomääriä, tuottaa ennakoivia analyysejä ja tukea päätöksentekoa entistä tarkemmin. Kun tekoäly toimii saumattomasti osana ohjaajien työtä, meriliikenteestä tulee sujuvampaa ja turvallisempaa – kaikissa olosuhteissa
Kuvassa infonäyttö junalaiturilta, joka visualisoi kohdan minne juna pysähtyy asemalla.

Missä kohtaa laituria juna pysähtyy? Opinnäytetyö ehdottaa konkreettisia parannuksia asemille

24.7.2025
Junan pysähtymisalueen hahmottaminen laiturilla voi olla matkustajalle epäselvää. Fintraffic Raiteelle tehdyssä opinnäytetyössä selvitettiin sektoroinnin kehittämistarpeita ja esitettiin konkreettisia keinoja matkustajainformaation parantamiseksi niin asemilla kuin digitaalisissa kanavissakin.