Hyppää pääsisältöön

Uutiset

Kuvassa Fintrafficin henkilöstöä rataliikennekeskuksessa.

Fintrafficin liikenneohjaajakoulutukseen ennätysmäärä hakemuksia – “Kiinnostus vastuullista ja merkityksellistä työtä kohtaan on kasvussa”

5.8.2025
Fintraffic avasi toukokuussa haun rautateiden liikenneohjaajakoulutukseen. Haku oli avoinna reilut kolme kuukautta, minkä aikana hakemuksia tuli huimat 2880. Koulutus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden päästä mukaan kehittämään suomalaista raideliikennettä ja varmistamaan sen turvallisuus ja sujuvuus. Ennätyssuuren hakijamäärän taustalla arvellaan olevan työn merkityksellisyyden lisäksi varma työllistyminen sekä hyvät mahdollisuudet edetä uralla esimerkiksi asiantuntijatehtäviin.

Kahdeksan uutta lennonjohtajaa valmistui Avia Collegesta

2.7.2025
Kahdeksan uutta lennonjohtajaa valmistui kesäkuussa Fintrafficin lennonjohtokoulutuksesta, jota järjestää Avia College. Koulutus on intensiivinen ja valintaprosessi tarkkaan seulova. Rehtori Antti Ruhanen kertoo koulutuksesta ja kurssin priimuksena valmistunut Wivi Valtanen kertoo, kuinka ala vei mukanaan – ilman aiempaa ilmailutaustaa.
Kuvassa uutisen päähenkilö Linda kesäisessä maisemassa.

Urapolkuja: Linda Tammisalo – Muutoksen mukana raiteilla jo 15 vuotta

1.7.2025
Linda Tammisalon ura rautateillä alkoi VR:llä konduktöörinä ja eteni liikenneohjaajaksi sekä myöhemmin Fintrafficin liikennesuunnittelijaksi. Hän tietää, miten alan jatkuva muutos tarjoaa mahdollisuuksia kehittyä – ja miksi Fintraffic on työpaikka, jossa osaamista arvostetaan.

Pohjois-Suomen rautatieliikenteen kauko-ohjausjärjestelmä POKA:n käyttöönotto edennyt yli puolenvälin

23.6.2025
Pohjois-Suomen rautatieliikenteen kauko-ohjausjärjestelmän uudistamishanke POKA etenee. Projektissa suunnitellaan, rakennetaan ja asennetaan Pohjois-Suomen rautatieliikenteenohjausalueelle moderni kauko-ohjausjärjestelmä. Uusi järjestelmä korvaa elinkaarensa päähän tulleen vanhan järjestelmän. Käyttöönotto on edennyt jo yli puolenvälin kokonaistavoitteestaan, ja uusi kauko-ohjausjärjestelmä saataneen tuotantokäyttöön koko käyttöalueelleen vuoden 2027 kesään mennessä.

Sinustako raideliikenteen hermokeskuksen ammattilainen? – Haku Fintrafficin liikenneohjaajakoulutukseen on käynnissä

7.6.2025
Fintraffic etsii uusia osaajia rautateiden liikenteenohjauksen eturintamaan. Haku liikenneohjaajakoulutukseen on nyt auki – koulutus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden päästä mukaan kehittämään suomalaista raideliikennettä ja varmistamaan sen turvallisuus ja sujuvuus. Fintraffic avaa jälleen ovet yhteen Suomen vastuullisimmista ja vaikuttavimmista työtehtävistä. Hakuaika raideliikenteen liikenneohjaajakoulutukseen alkaa 20.5.2025 ja jatkuu 3.8.2025 saakka.

Urapolkuja: Meeri Niemi – Hevosalan yrittäjästä raideliikenneohjaajaksi

23.5.2025
Millaista raideliikenneohjaajan työ on Fintrafficissa?

Anu-Maria tutki opinnoissaan sisäisiä synergiaetuja projektimaailmassa

14.5.2025
Fintrafficin meriliikenteenohjauksessa alusliikenneohjaajana pitkään työskennellyt Anu-Maria Leppänen valmistui viime keväänä työn ohessa tradenomiksi. Harjoittelun ja opinnäytetyön Anu-Maria suoritti yhteistyössä oman työnantajan kanssa, tutkien tapoja sovittaa yhtiön projektimallia joustavammin erilaisiin tarpeisiin sekä löytää uusia synergiaetuja liikenteenohjauksen operatiivisen henkilöstön ja hanketyön välille.

Fintraffic tekijät: Hoitoalalta raideliikenteenohjauksen ammattilaisiksi: Kaisu ja Saija vaihtoivat uran uusille raiteille

7.4.2025
Fintrafficin raideliikenteenohjauksessa liikenneohjaajina työskentelevät Kaisu Haapapuro ja Saija Sallinen päättivät kumpikin tahoillaan kouluttautua aikuisiällä uuteen ammattiin. Tiet kohtasivat vuonna 2024 raideliikenneohjaajakoulutuksessa, josta kaksikko valmistui työkavereiksi samaan ohjauskeskukseen. Kuinka hyppy hoitoalalta liikenteenohjaukseen sujui? Mitä etua aiemmasta työhistoriasta on liikenneohjaajan ammatissa? Lue Kaisun ja Saijan ajatukset raideliikenneohjaajakoulutuksesta ja uranvaihdosta!

Fintrafficin tekijät: Villen diplomityön tavoitteena tukea ajoneuvoista saatavien uusien tietolajien hyödyntämistä Fintrafficin tieliikennekeskuksissa

31.3.2025
Fintrafficin tieliikennekeskuksen apulaispäällikkönä työskentelevä Ville Lepola on edistänyt työn ohessa rakennustekniikan alan opintojaan liikenne- ja kuljetusjärjestelmiin liittyen. Villen parhaillaan työn alla olevan diplomityön tavoitteena on auttaa saamaan varmennettua liikenne- ja ajokelitietoa nykyisestä pistemäisestä jatkuvampaan muotoon tieliikenteen tilannekuvan parantamiseksi.

Härmän liikenne otti pysäkkinäytöt haltuun: ”Oivallinen tapa palvella asiakkaita”

31.3.2025
Härmän liikenne haluaa tarjota maakunnan parasta palvelua asiakkaille. Tästä syystä 60-vuotta täyttänyt, yli 100 bussin voimalla matkustajia liikuttava linja-autoyhtiö hyödyntää näyttävästi opas.matka.fi -palvelun pysäkkinäyttöjä.