Uutiset

Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:n puolivuosikatsaus
Operatiivinen palvelutuotanto kaikissa liikennemuodoissa ja digitaalisissa palveluissa sujui tavoitteiden mukaisesti. Myös turvallisuustaso on pysynyt hyvänä. Yhtiön strategiaa toteuttavat kehityshankkeet ovat edenneet pääsääntöisesti suunnitelmien mukaan.

Fintrafficin liikenneohjaajakoulutukseen ennätysmäärä hakemuksia – “Kiinnostus vastuullista ja merkityksellistä työtä kohtaan on kasvussa”
Fintraffic avasi toukokuussa haun rautateiden liikenneohjaajakoulutukseen. Haku oli avoinna reilut kolme kuukautta, minkä aikana hakemuksia tuli huimat 2880. Koulutus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden päästä mukaan kehittämään suomalaista raideliikennettä ja varmistamaan sen turvallisuus ja sujuvuus. Ennätyssuuren hakijamäärän taustalla arvellaan olevan työn merkityksellisyyden lisäksi varma työllistyminen sekä hyvät mahdollisuudet edetä uralla esimerkiksi asiantuntijatehtäviin.

Kahdeksan uutta lennonjohtajaa valmistui Avia Collegesta
Kahdeksan uutta lennonjohtajaa valmistui kesäkuussa Fintrafficin lennonjohtokoulutuksesta, jota järjestää Avia College. Koulutus on intensiivinen ja valintaprosessi tarkkaan seulova. Rehtori Antti Ruhanen kertoo koulutuksesta ja kurssin priimuksena valmistunut Wivi Valtanen kertoo, kuinka ala vei mukanaan – ilman aiempaa ilmailutaustaa.

Urapolkuja: Linda Tammisalo – Muutoksen mukana raiteilla jo 15 vuotta
Linda Tammisalon ura rautateillä alkoi VR:llä konduktöörinä ja eteni liikenneohjaajaksi sekä myöhemmin Fintrafficin liikennesuunnittelijaksi. Hän tietää, miten alan jatkuva muutos tarjoaa mahdollisuuksia kehittyä – ja miksi Fintraffic on työpaikka, jossa osaamista arvostetaan.

Pohjois-Suomen rautatieliikenteen kauko-ohjausjärjestelmä POKA:n käyttöönotto edennyt yli puolenvälin
Pohjois-Suomen rautatieliikenteen kauko-ohjausjärjestelmän uudistamishanke POKA etenee. Projektissa suunnitellaan, rakennetaan ja asennetaan Pohjois-Suomen rautatieliikenteenohjausalueelle moderni kauko-ohjausjärjestelmä. Uusi järjestelmä korvaa elinkaarensa päähän tulleen vanhan järjestelmän. Käyttöönotto on edennyt jo yli puolenvälin kokonaistavoitteestaan, ja uusi kauko-ohjausjärjestelmä saataneen tuotantokäyttöön koko käyttöalueelleen vuoden 2027 kesään mennessä.

Sinustako raideliikenteen hermokeskuksen ammattilainen? – Haku Fintrafficin liikenneohjaajakoulutukseen on käynnissä
Fintraffic etsii uusia osaajia rautateiden liikenteenohjauksen eturintamaan. Haku liikenneohjaajakoulutukseen on nyt auki – koulutus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden päästä mukaan kehittämään suomalaista raideliikennettä ja varmistamaan sen turvallisuus ja sujuvuus. Fintraffic avaa jälleen ovet yhteen Suomen vastuullisimmista ja vaikuttavimmista työtehtävistä. Hakuaika raideliikenteen liikenneohjaajakoulutukseen alkaa 20.5.2025 ja jatkuu 3.8.2025 saakka.

Lennonvarmistuksen vuosikertomus 2024 julkaistu
Lentoreittipalveluiden kysyntä kasvoi vuonna 2024 vaikka lentoliikenne Suomessa elpyi muuta Eurooppaa hitaammin. Lennonvarmistuspalvelua tarjottiin aluelennonjohdossa lähes 242 000 lennolle ja Helsinki-Vantaalla yli 153 000 nousulle ja laskulle. Suomen yli lentävien lentojen määrä kasvoi yli 65 000 lentoon.

Urapolkuja: Meeri Niemi – Hevosalan yrittäjästä raideliikenneohjaajaksi
Millaista raideliikenneohjaajan työ on Fintrafficissa?

Anu-Maria tutki opinnoissaan sisäisiä synergiaetuja projektimaailmassa
Fintrafficin meriliikenteenohjauksessa alusliikenneohjaajana pitkään työskennellyt Anu-Maria Leppänen valmistui viime keväänä työn ohessa tradenomiksi. Harjoittelun ja opinnäytetyön Anu-Maria suoritti yhteistyössä oman työnantajan kanssa, tutkien tapoja sovittaa yhtiön projektimallia joustavammin erilaisiin tarpeisiin sekä löytää uusia synergiaetuja liikenteenohjauksen operatiivisen henkilöstön ja hanketyön välille.