Uutiset
Fintrafficin ja VR:n yhteistyö Digirata-hankkeessa mahdollistaa entistä sujuvamman, turvallisemman ja kestävämmän rautatieliikenteen kehittämisen Suomessa
Digirata on rautatieliikenteen kulunvalvontajärjestelmän modernisointiin ja peruskorjausinvestointiin liittyvä merkittävä hanke, jossa nykyinen vanhentumassa oleva kulunvalvontajärjestelmä korvataan vaiheittain koko Suomen rataverkolle vuoteen 2040 mennessä. Hanke tuo yhteen suuren joukon rautatiealan toimijoita. Fintrafficin ja VR:n välinen yhteistyö Digirata-hankkeessa on tiivistä, vuorovaikutteista ja rakentavaa.
Flyby Guys hyödyntää Fintraffic Skyta päivittäisessä toiminnassaan: ”Auttaa lisäämään tietoisuutta, tekee operaatioista tehokkaampia ja tukee turvallisuutta taivaalla”
Flyby Guys on suomalainen yritys, joka tarjoaa dronedatan keräyspalveluita. Heidän kokemuksensa ulottuu aina tele- ja yleishyödyllisten laitosten tarkastuksista dronetoimitusprojekteihin sekä maailmankuuluihin valoesityksiin, joita he järjestävät ympäri maailman. Takana on seitsemän vuotta ja tuhansia droneoperaatioita. Kuinka Flybys Guys hyödyntää Fintraffic Skyta päivittäisen työn tukena?
Yksi seisahdus voi viivästyttää tuhansien ihmisten matkaa – näin Fintrafficin raideliikenteenohjaus varmistaa junamatkan jatkumisen mahdollisimman pian
Suomen rataverkolla liikkuu vuosittain yli puoli miljoonaa junaa. Nämä junat tekevät paljon ennalta suunniteltuja pysähdyksiä esimerkiksi asemilla ja antaessaan tietä vastaantuleville junille. Joskus junan matka kuitenkin pysähtyy täysin yllättäen esimerkiksi teknisen vian tai onnettomuuden vuoksi. Tällaisessa tilanteessa jokainen sekunti ratkaisee, jotta tuhansien ihmisten matkaan ei tule turhia viivästyksiä. Fintraffic avaa, kuinka liikenteenohjaus toimii kriittisissä hetkissä, jotta junaliikenne saadaan palautettua normaaliksi mahdollisimman nopeasti.
Lennonvarmistuksen strategia vuodelle 2026: Päätavoitteena ilmaliikenteen hallinnan tuottaminen ja kehitys
Fintrafficin lennonvarmistuksen tavoitteet vuodelle 2026 keskittyvät lainsäädännön asettamien vaatimusten toteuttamiseen, ilmailun digitalisaation edistämiseen sekä henkilöstön hyvinvoinnin ja osaamisen varmistamiseen.
Solita, Weivi ja ScanwAi ovat saaneet vientiyhteistyöstä oikeita ovia auki
Mitä käytännössä tarkoittaa ”Vienti palveluna”? Vientivetoisen kasvun vauhdittaminen on Fintrafficille tärkeä osa Liikenne- ja viestintäministeriöltä saamaa tehtävää. Miten olemme käytännössä edistäneet suomalaisyritysten vientiponnisteluja? Annetaan Fintrafficin koordinoiman vientiverkoston jäsenyritysten kertoa.
Fintrafficin lennonvarmistuksen asiakastyytyväisyyskysely uudistui: ”Näkökulma on nyt enemmän asiakkaiden tarpeissa”
Fintrafficin lennonvarmistuksen tavoitteena on jatkuvasti parantaa palveluidensa sujuvuutta ja ennakoitavuutta asiakkaiden suuntaan. Siksi vuosia samalla tavalla toteutettu asiakastyytyväisyyskysely on kokenut tänä vuonna täysuudistuksen.
Fintrafficin vastuut liikennetiedon kokoajana kasvavat merkittävästi
Laki liikennejärjestelmän digitaalisista tietopalveluista vahvistettiin viime perjantaina. Vuoden 2026 alussa voimaan tuleva laki tuo mukanaan uusia vastuita Fintrafficille. Käytännössä Fintraffic vastaa ensi vuoden alusta alkaen entistäkin merkittävämmin liikennetiedon hallinnasta Suomessa.
ATSEP-henkilöt huolehtivat lennonvarmistuksen teknisten järjestelmien koko elinkaaresta
ATSEP tulee sanoista Air Traffic Safety Electronic Personnel. Nämä asiantuntijat suunnittelevat, hankkivat ja ylläpitävät lennonvarmistusjärjestelmiä, joiden avulla lennonjohtajat tarjoavat lennonjohtopalvelua ja lentokoneet voivat navigoida ja laskeutua turvallisesti kaikissa olosuhteissa.
Digiradan ETCS-testilaboratorion hankinta käynnistynyt
ETCS-testilaboratorioon liittyvä testausjärjestelmän hankinta vauhdittaa eurooppalaisen junien kulunvalvontajärjestelmän käyttöönottoa Suomessa. Ratatekniseen oppimiskeskukseen rakennettava ETCS-testilaboratorio mahdollistaa uusien ETCS-järjestelmien turvallisen ja kustannustehokkaan testaamisen virtuaalisessa ympäristössä ennen kenttätestejä.
Digiradan Tampere–Pori/Rauma-rataosalla on käynnissä rakentamisen vuosi – testaukset alkavat vuonna 2026
Tampere–Pori/Rauma-rataosaa rakennetaan vilkasta vauhtia. Kuluneen vuoden painopiste on ollut maastotöissä, kuten kaapelointi- ja asennustöissä. Myös ensimmäiset järjestelmien integraatiotestaukset on päästy aloittamaan laboratorioympäristössä. Ensi vuonna painopiste siirtyy vähitellen testauksiin.
Raideliikenteen matkustajainformaatiopalvelu uudistuu - häiriötilanteiden hoitaminen helpottuu
Matkustajille tarjottava informaatio on keskeinen osa onnistunutta raideliikenteen matkakokemusta ja tukee osaltaan myös matkustajien turvallisuutta. Loppuvuonna Fintrafficin tuottamassa matkustajainformaatiossa otetaan käyttöön kaksi uutta toiminnallisuutta: asemien infonäyttöjen varajärjestelmä sekä näyttöihin liittyvä energiansäästöominaisuus.
Frequentis: Fintrafficin ja Frequentiksen yhteistyö tukee sujuvampaa, turvallisempaa ja kestävämpää tulevaisuuden rautatieliikennettä
Frequentis tarjoaa teknisiä ratkaisuja, konsultointia sekä kestäviä järjestelmien elinkaaria Fintrafficin raideliikenteenohjauksen tarpeisiin. Yhdessä tekeminen ja teknologian oikeanlainen hyödyntäminen auttavat rakentamaan sujuvampaa, turvallisempaa ja kestävämpää tulevaisuuden rautatieliikennettä.
Turvallinen ja sujuva raideliikenne rakentuu yhdessä - tiedätkö eri rautatietoimijoiden roolit?
Fintraffic vastaa vuosittain yli 500 000 junan ja reilun 82 miljoonan matkustajan turvallisesta ja sujuvasta matkanteosta Suomen lähes 6 000 kilometrin pituisella rataverkolla. Toimiva ja turvallinen raideliikenne rakentuu kuitenkin usean toimijan tiiviistä yhteispelistä. Kertaa tästä eri rautatietoimijoiden työnjako.
Helposti hyvää raideliikenteessä: Aikataulunmukainen junaliikenne toisi miljoonan euron säästöt ja pienentäisi hiilijalanjälkeä
Aikataulunmukainen junaliikenne voi tuoda vuosittain miljoonan euron säästöt ja vähentää hiilijalanjälkeä 410 tonnilla. Pienillä muutoksilla voidaan parantaa raideliikenteen sujuvuutta, turvallisuutta ja tehokkuutta – ja ottaa isoja askelia kohti Suomen ilmastotavoitteita. Nämä tulivat ilmi Fintrafficin raideliikenteenohjauksen ja VR:n yhteisesti toteuttamassa sujuvuuskokeilussa.