Yhteistyö ilmailualan eri sidosryhmien kanssa on keskeinen osa Fintrafficin lennonvarmistuksen arkea. Palveluiden kehittämistarpeiden kartoittamisen ja yhteistyön toimivuuden mittaamisen tärkeä työkalu on vuosittainen asiakastyytyväisyyskysely, joka on kokenut tänä vuonna täysuudistuksen. Kysely keskittyy nyt aiempaa enemmän asiakkaiden tarpeiden tunnistamiseen ja siihen, kuinka lennonvarmistuksen palvelut niihin vastaavat.
Fintrafficin lennonvarmistuksen tavoitteena on jatkuvasti parantaa palveluidensa sujuvuutta ja ennakoitavuutta asiakkaiden suuntaan. Siksi vuosia samalla tavalla toteutettu asiakastyytyväisyyskysely on kokenut tänä vuonna täysuudistuksen.
"Ilmailualan toimintaympäristö ja tarpeet ovat muuttuneet, ja toive kyselyn uudistamiseen nousi niin lennonvarmistuksen sisältä kuin asiakkaidenkin suunnalta. Aiemmassa kyselyssä kysymykset jaoteltiin lennonvarmistuksen eri yksiköiden mukaan, nyt näkökulma on enemmän asiakkaiden tarpeissa. Moni asia toimii lennonvarmistuksessa limittäin, ja kysely pakottaa ajattelemaan palveluitamme yli yksikkörajojen. Tämä mahdollistaa uudenlaisia ajatuksia palvelukehitykseen," kertoo suunnittelupäällikkö Timo Suorto Fintrafficin lennonvarmistuksesta.
Asiakastyytyväisyyskyselyn uudistaminen aloitettiin kartoittamalla kaikki lennonvarmistuksen palvelut ja niiden asiakkaat. Sen jälkeen pureuduttiin siihen, mikä asiakkaille on kussakin palvelussa tärkeää. Kun nämä asiat yhdistettiin, syntyi kokonaan uusi kysymyspatteristo, jolla saadaan selvillä, mitä mieltä asiakkaat ovat lennonvarmistuksen palveluista juuri heille tärkeissä tarpeissa.
Asiakkaat kokevat lennonvarmistuksen palvelut toimivina ja turvallisina
Uudistettuun asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi monipuolinen joukko ilmailualan toimijoita. Vastausten perusteella Fintrafficin lennonvarmistuksen palvelut ovat pysyneet asiakkaiden silmissä tänäkin vuonna toimivina ja turvallisina.
"Lennonvarmistuksen palveluiden kokonaiskeskiarvo oli 4,0. Luotettavuuden ja turvallisuuden osalta vastaava luku oli 4,2. Näihin tuloksiin voi olla vain tyytyväinen. Nykyisessä maailmantilanteessa erityisen merkityksellistä on valtion ilmailun hyvä palaute lennonvarmistuksen palveluiden toimivuudesta," kertoo johtaja Pasi Nikama Fintrafficin lennonvarmistuksesta.
Kyselystä nousi esiin myös kehityskohteita. Avoimissa vastauksissa annettiin palautetta esimerkiksi ilmaliikenteen säätelyn kohdennuksesta asiakkaisiin. Kehityskohteet olivat tänä vuonna aiempaa selkeämmin nostettavissa vastauksista. Vaikka asiakkaat kokivat esimerkiksi yhteydenpidon ja ilmoittamisen lennonvarmistukseen liittyvistä huolloista yleisesti hyvänä, nousi alakysymyksissä esiin kehityskohteita.
"Oli hienoa huomata, että vastausten perusteella lennonvarmistuksen asiakkaat kokevat henkilökuntamme asenteen, palvelualttiuden ja kommunikoinnin erittäin hyvänä. Meillä on halu ja kyvykkyys palvella, kun tiedämme asiakkaidemme tarpeet. Uudistunut asiakastyytyväisyyskysely antaa meille mahdollisuuden saada uutta tietoa näistä tarpeista sekä kehittää palveluitamme," pohtii Suorto.
Kyselyn tulokset ja uuden kyselyn toteutuksen onnistuminen käydään syksyn aikana lennonvarmistuksessa läpi. Tavoitteena on tehdä vuoden loppuun mennessä linjaukset siitä, mitä asioita lähdetään viemään eteenpäin sekä asettaa näille tavoitteet. Näin prosessiomainen jatkuvuus paranee, ja ensi vuonna saadaan jälleen verrattavuutta kyselyn tuloksiin.
Kiitämme kaikkia lennonvarmistuksen asiakastyytyväisyyskyselyyn vastanneita arvokkaasta palautteesta!
Fintrafficin lennonvarmistuksen vuosittainen asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin vuonna 2025 jo kahdeksannen kerran. Uudistuneen verkkopohjaisen kyselyn avulla kerättiin palautetta monivalinta- ja arviointikysymyksillä. Lisäksi vastaajalla oli mahdollisuus antaa vapaamuotoista palautetta. Arviointi toteutettiin asteikolla 1 (erittäin heikko) – 5 (erinomainen).