YK:n alaiset kansainväliset ilmailun ja merenkulun maailmanjärjestöt, International Civil Aviation Organization (ICAO) ja International Maritime Organization (IMO), perustivat vuonna 1993 pysyvän yhteistyöryhmän lento- ja meripelastustoiminnan yhtenäistämiseksi. Fintraffic ANS edustaa ryhmässä Suomea pysyvänä ilmailujäsenenä, tehtävää hoitaa lennonvarmistuksen lentopelastuspalvelu (ARCC) Traficomin kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti.
ICAO/IMO JWG on SAR* -työryhmä perustettiin, kun ilmailun ja merenkulun maailmanjärjestöissä huomattiin yhtenäisten ohjeistusten puuttuminen, vaikka toimialojen pelastustoiminnassa on paljon yhtäläisyyksiä. Työryhmän tehtävänä on auttaa järjestöjä kehittämään ja hyödyntämään uusia etsintä- ja pelastuspalveluun liittyviä menetelmiä ja teknisiä järjestelmiä.
- Työryhmä ei tee suoria jäsenvaltioita koskevia päätöksiä, mutta sillä on oikeus ja velvollisuus laatia materiaalia sekä tehdä esityksiä ICAO:lle ja IMO:lle etsintä- ja pelastuspalvelun kehittämiseen liittyen. Järjestöt käsittelevät nämä esitykset ja saattavat ne hyväksynnän jälkeen voimaan virallisten prosessiensa kautta. Lisäksi työryhmä ylläpitää ja kehittää järjestöjen yhteistä lento- ja meripelastuskäsikirjaa, kertoo ryhmän jäsenenä toimiva Mika Runsten Fintrafficin lennonvarmistuksesta.
Fintraffic lennonvarmistus mukana kansainvälisessä kehitystyössä
Työryhmä koostuu 16 jäsenestä sekä ICAO:n ja IMO:n sihteereistä. Jäsenistä puolet edustaa ilmailua ja puolet merenkulkua. Pysyvien jäsenten lisäksi paikalla on tarkkailijajäseniä, sekä edustus useista etsintä- ja pelastuspalveluun liittyvistä kansainvälisistä järjestöistä. Kokonaisuudessaan kokouksiin osallistuu noin 70–80 henkilöä 25–30 valtiosta.
Työryhmä kokoontuu vuosittain viikon mittaiseen kokoukseen, jossa verkostoidutaan ja käsitellään vuoden aikana valmisteltuja aloitteita ja esityksiä.
Työ tehdään alatyöryhmissä - Suomi aktiivisessa roolissa
Vuosittaisen kokouksen ohella alatyöryhmät työskentelevät erilaisten osa-alueiden parissa pitkin vuotta. Työryhmän jäsenyys mahdollistaa sen, että Suomen lentopelastuskeskuksen asiantuntijat voivat työskennellä niissä alatyöryhmissä, joissa maamme on mukana. Kansainvälinen verkostoituminen on tarjonnut henkilöstölle luontevan mahdollisuuden konsultoida suoraan ulkomaisia asiantuntijoita omia toimintamalleja kehitettäessä.
Suomalaiset asiantuntijat työskentelevät tällä hetkellä ryhmissä, joissa käsitellään onnettomuuden uhreihin ja pelastushenkilöstöön kohdistuvia psykofysiologisia vaikutuksia ja niihin liittyviä tukimuotoja (Psychology of Emergency), miehittämättömien lentolaitteiden (UAS) suorituskyvyn hyödyntämistä etsintätoiminnassa, sekä käsikirjan ilma-aluksia koskevien etsinnänsuunnittelutaulukoiden ajanmukaistamista. Kaikki edellä mainitut hankkeet tulevat ajanmukaistamaan ilmailun etsintä- ja pelastuspalvelua Suomessa.
Muita kokouksessa käsiteltyjä ilmailun ajankohtaisia aiheita olivat mm. operatiiviseen käyttöön otettu ilmailun hätäjärjestelmä GADSS (Global Aeronautical Distress Safety System), johon liittyvä automaattinen hätäpaikannusjärjestelmä tuottaa pelastuskeskuksille ilma-alusten paikkatietoa satelliittien avulla silloinkin, kun muuta sensoritietoa ei ole saatavilla.
Keskustelua käytiin myös mahdollisuudesta rajata miehittämättömät ilma-alukset ja pinta-alukset etsintä- ja pelastuspalvelun ulkopuolelle. Luonnolliselta tuntuva asia vaatii kuitenkin kansainvälisten dokumenttien päivitystä, johon liittyen työryhmä valmistelee esityksiä IMO:lle ja ICAO:lle. Suomessa seurataan kehitystä mielenkiinnolla ja toivotaan sen etenevän.
Työryhmässä on mukana monipuolisesti toimijoita ympäri maailman. Suomen kutsuminen maailmanjärjestöjen pysyvän työryhmän jäseneksi kertoo arvostuksesta ammattitaitoamme ja yhteistyökykyämme kohtaan.
- Työryhmän henki on hyvin avointa ja rakentavaa, ja tiedonvaihto eri maiden asiantuntijoiden välillä toimii hyvin. On hienoa havaita, että jaamme kansallisuudesta riippumatta hyvinkin samanlaiset käytännön kokemukset: vaikka toimimme globaalisti, ovat käsiteltävät asiat lopulta yhteisiä. Siksi tahtotila etsintä- ja pelastustoiminnan kehittämiselle on vahvasti yhtenäinen. Työryhmässä täsmennetään yhdessä olennaiset ydinasiat, joiden päälle voidaan sitten rakentaa paikallinen, juuri meidän ympäristöömme soveltuva toimintamalli, kertoo Runsten.
* TYÖRYHMÄN VIRALLINEN NIMI: International Civil Aviation Organization/International Maritime Organization (ICAO/IMO) Joint Working Group (JWG) on Harmonization of Aeronautical and Maritime Search and Rescue