Hyppää pääsisältöön

Fintrafficin ja VR:n yhteistyö Digirata-hankkeessa mahdollistaa entistä sujuvamman, turvallisemman ja kestävämmän rautatieliikenteen kehittämisen Suomessa

Digirata on rautatieliikenteen kulunvalvontajärjestelmän modernisointiin ja peruskorjausinvestointiin liittyvä merkittävä hanke, jossa nykyinen vanhentumassa oleva kulunvalvontajärjestelmä korvataan vaiheittain koko Suomen rataverkolle vuoteen 2040 mennessä. Hanke tuo yhteen suuren joukon rautatiealan toimijoita. Fintrafficin ja VR:n välinen yhteistyö Digirata-hankkeessa on tiivistä, vuorovaikutteista ja rakentavaa.

Fintrafficin ja VR:n yhteistyö Digirata-hankkeessa näkyy arjessa säännöllisenä dialogina, jossa etsitään yhdessä ratkaisuja ja viedään yhteisiä tavoitteita eteenpäin.

”Vaikka eri organisaatioilla on omat näkökulmansa, ohjaa yhteinen päämäärä – tehdä Suomelle parasta kulunvalvontaratkaisua – toimintaa erityisesti strategisella tasolla. Sujuvaa yhteistyöstä tekee avoin ja rehellinen keskustelu sekä kyky löytää ratkaisuja yhdessä myös ajoittain haastavissa asioissa. On ollut hienoa huomata, miten eri organisaatioiden asiantuntijat tuovat omat vahvuutensa yhteiseen pöytään ja oppivat samalla toisiltaan”, kertoo hankejohtaja Jonas Eriksson VR:ltä.

Digirata-hanke on edennyt hyvässä yhteistyössä ja tulee tuomaan konkreettisia hyötyjä erityisesti liikenteen kapasiteetin ja turvallisuuden näkökulmasta.

”Olen erityisen ylpeä siitä, että olemme yhdessä rakentaneet ainutlaatuista projektia, joka muovaa Suomen rautateiden tulevaisuutta. Onnistumisia on ollut useita, esimerkiksi testien ja koeajojen muodossa. Ehkä merkittävin onnistuminen on ollut se, että olemme pystyneet viemään eteenpäin näin laajaa ja monimutkaista hanketta hyvässä hengessä ja yhteisellä tavoitteella”, Eriksson jatkaa.

Eriksson kokee, että kumppanuus Fintrafficin kanssa Digiradassa on merkityksellistä, koska se perustuu avoimuuteen, luottamukseen ja yhteiseen tavoitteeseen.

”On ollut positiivinen yllätys, kuinka eri organisaatioiden näkökulmat voivat yhdistyä ja tuottaa laadukkaita ratkaisuja. On ollut hienoa seurata myös ammattilaisten kasvua ja osaamisen laajentumista yhteistyön myötä. Lisäksi yhteistyö on mahdollistanut kansainvälisten yhteyksien ja verkostojen rakentamisen, mikä on tuonut uutta näkökulmaa ja osaamista koko hankkeeseen”, Eriksson pohtii.

Yhteistyöllä vaikutusta pitkälle tulevaisuuteen

Eriksson näkee yhteistyön tulevaisuuden positiivisena. Onnistuminen jatkossakin edellyttää määrätietoista ohjelmajohtamista, kykyä oppia kansallisista ja kansainvälisistä kokemuksista sekä rohkeutta kehittää uusia toimintamalleja esimerkiksi testauksen ja hyväksyttämisen osalta.

”Digirata-hanke on vasta alussa, ja yhteistyö mahdollistaa entistä sujuvamman, turvallisemman ja kestävämmän liikenteen kehittämisen Suomessa. On tärkeää, että laadullisista tavoitteista ei tingitä, sillä päätökset vaikuttavat pitkälle tulevaisuuteen. Näen myös ATLAS-liikenteenhallintajärjestelmäkehityksen erittäin merkittävänä ja pidän tärkeänä, että Fintrafficin sidosryhmiä osallistetaan projektiin aktiivisesti. Uskon, että puolet Digiradan tavoitteista saavutetaan juuri ATLAS-järjestelmäkehityksen kautta”, Eriksson kertoo.

Eriksson muistuttaa, että samalla on kuitenkin tunnistettava ERTMS/ETCS-varustelun toteutuksen olevan laaja muutosprosessi, jossa tekniset, taloudelliset ja organisatoriset kysymykset kietoutuvat toisiinsa. Siirtyminen ERTMS/ETCS-järjestelmään vaatii merkittäviä investointeja, ja erityisesti logistiikan ja raideliikenteen kannattavuuden näkökulmasta kansallisen tukimallin ja riskienjaon merkitys korostuvat. Hankkeen aikana saatu kansainvälinen kokemus on osoittanut, että tämän huomiotta jättäminen voi muodostua esteeksi koko ERTMS-ohjelman etenemiselle.

”Lopulta Digirata-hankkeen ja ERTMS/ETCS-uudistuksen onnistuminen ei ole vain tekninen tai taloudellinen kysymys, vaan osoitus kyvystä johtaa laajaa yhteiskunnallista järjestelmätason muutosta. Yhteistyöllä, avoimuudella käsitellä myös vaikeita asioita ja yhteisellä visiolla voimme varmistaa, että suomalainen rautatiejärjestelmä säilyttää kilpailukykynsä ja kykenee vastaamaan tulevaisuuden liikenteen vaatimuksiin”, jatkaa Eriksson.

 

Digirata-hanke vie Suomea kohti turvallisempaa, tehokkaampaa ja sujuvampaa rautatieliikennettä. Hankkeessa uudistetaan vanhentunut junien kulunvalvontajärjestelmä ja otetaan käyttöön yhteiseurooppalainen radiopohjainen kulunvalvonta koko rataverkolla. Digirata mahdollistaa turvallisen liikenteen, paremman palvelutason ja kapasiteetin kasvun, ja se luo pitkän aikavälin teknologisen perustan suomalaiselle raideliikenteelle. Väylävirasto, Fintraffic ja liikenne- ja viestintäministeriö toteuttavat hanketta yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. 

 Lue lisää hankkeesta: www.digirata.fi

Jaa