Hyppää pääsisältöön

Yksi seisahdus voi viivästyttää tuhansien ihmisten matkaa – näin Fintrafficin raideliikenteenohjaus varmistaa junamatkan jatkumisen mahdollisimman pian

Suomen rataverkolla liikkuu vuosittain yli puoli miljoonaa junaa. Nämä junat tekevät paljon ennalta suunniteltuja pysähdyksiä esimerkiksi asemilla ja antaessaan tietä vastaantuleville junille. Joskus junan matka kuitenkin pysähtyy täysin yllättäen esimerkiksi teknisen vian tai onnettomuuden vuoksi. Tällaisessa tilanteessa jokainen sekunti ratkaisee, jotta tuhansien ihmisten matkaan ei tule turhia viivästyksiä. Fintraffic avaa, kuinka liikenteenohjaus toimii kriittisissä hetkissä, jotta junaliikenne saadaan palautettua normaaliksi mahdollisimman nopeasti.

Jos juna joutuu pysähtymään yllättäen radalle kesken matkan, on kyseessä aina rautatieliikenteen poikkeustilanne: Suomen rataverkosta noin 90 % on yksiraiteista, joten lyhytkin ennalta suunnittelematon pysähdys voi tarkoittaa viivästyksiä ja häiriöitä muulle junaliikenteelle. Vaikka matkustajasta saattaa tuntua siltä, että juna vain seisoo paikallaan, käynnistyy taustalla välittömästi toiminta liikenteen palauttamiseksi takaisin raiteilleen.

”Meillä Fintrafficin raideliikenteenohjauksessa on aina reaaliaikainen tieto siitä, mitä rataverkolla tapahtuu. Jos juna joutuu tekemään ennalta suunnittelemattoman pysähdyksen, otamme heti yhteyden veturinkuljettajaan ja konduktööreihin sekä toimimme linkkinä eri toimijoiden välillä tilanteen ratkaisemiseksi. Tarvittaessa hälytämme muita viranomaisia. Tavoitteenamme on varmistaa eri turvallisuus häiriötilanteessa ja sen korjauksen aikana sekä palauttaa liikenne normaaliksi mahdollisimman nopeasti, kertoo liikenneohjaaja Meeri Niemi Fintrafficin raideliikenteenohjauksesta.

Kun tieto häiriöstä rataverkolla saavuttaa tilannekeskuksen, käynnistyy häiriönhallinta prosessi.

Fintrafficin raideliikenteenohjauksen tilannekeskuksesta hoidetaan valtakunnallinen häiriönhallinta, joka jakautuu neljään eri tehtävään: Rataliikennekeskus, Tilannekoordinaattori, Liikenteen laadun valvomo ja Valtakunnallinen infokeskus. Tilannekeskuksessa selvitetään ensimmäisenä vian tai häiriön aiheuttaja ja vaikutukset muuhun junaliikenteeseen, jonka jälkeen tilannekeskuksen eri toimijat ryhtyvät rooliensa mukaisiin toimiin.

Rataliikennekeskuksen tilannepäällikkö hoitaa valtakunnallisen viestinnän, niin rautateiden sisäisille toimijoille sekä mm. ulkoisesti medialle. Laajemmissa häiriötilanteissa Rataliikennekeskus kutsuu koolle rautatietoimijoiden yhteisen häiriönhallinta palaverin, missä voidaan sopia useiden toimijoiden kanssa pitkäkestoisimmista liikennejärjestelyistä. Ristiriita tilanteissa Rataliikennekeskus tekee ratkaisut liikennöinnin priorisoinnissa.

”Tilannekoordinaattori on onnettomuus- ja häiriötilanteissa se henkilö, joka ylläpitää ajantasaista tilannekuvaa rautateiden tilanteesta ja sen vaikutuksista eri sidosryhmille”, kertoo tilannepäällikkönä toimiva Jarkko Niemi.

Tilannekoordinaattorin ansiosta rataverkon häiriötilanteet voidaan hoitaa aiempaa nopeammin, turvallisemmin ja tehokkaammin. Tilannekoordinaattori huolehtii, että liikenteenohjaus, viranomaiset, raivauspalvelu ja radan kunnossapidon yksiköt ovat reaaliaikaisesti perillä siitä, kuinka häiriötilanne vaikuttaa heidän toimintaansa, kuinka tilanne ratkaistaan ja millaisella aikataululla. Tämän ansiosta myös matkustajille voidaan informoida tilanteen etenemisestä ajantasaisesti.

Fintrafficin liikenteen laadun valvomossa valvotaan liikkuvan kaluston valvontalaitteita, joiden avulla saadaan tietoa raiteilla kulkevan kaluston kunnosta. Tämän lisäksi valvotaan rautatietunneleiden tekniikkaa sekä tunneleiden yhteydessä olevien asemien teknisiä järjestelmiä.

Fintrafficin valtakunnallinen infokeskus hoitaa asemien matkustajainformaation, antaen ajantasaista ja täsmällistä tietoa junaliikenteen tilanteesta, aikatauluista, häiriöstä sekä poikkeustilanteista.

Fintrafficilla on keskeinen rooli sähköradan turvallisuuden varmistamisessa. Sähköradan jännite on jopa sata kertaa korkeampi kuin kodin pistorasiassa, ja sähkö on näkymätöntä. Tästä syystä nopea ja johdonmukainen päätöksenteko on välttämätöntä. Fintrafficin käyttökeskuksessa työskentelevät käyttöpäivystäjät huolehtivat aina turvallisuudesta sähköradalla ja toimivat nopeasti jokaisessa häiriötilanteessa.

Mistä saa tietoa yllättävässä pysähdyksessä?

Jos juna pysähtyy yllättäen matkan aikana, tärkeintä on odottaa rauhassa ja seurata VR:n henkilökunnan ohjeita. Useimmista pysähdyksistä kuulutetaan heti junan pysähdyttyä, mutta äkillisissä tilanteissa tiedon saaminen voi kestää hetken.

Yllättävän pysähdyksen taustalla voi olla esimerkiksi tekninen vika, ratainfraan liittyvä häiriö tai onnettomuus. Tällöin junahenkilökunta selvittää ensin liikenteenohjauksen kanssa, miten tilanne vaikuttaa matkan jatkumiseen. Kun tilanne on varmistettu, matkustajille annetaan selkeät ohjeet jatkoa varten.

Ajankohtaista tietoa saa myös VR:n sosiaalisen median kanavista. Lisäksi Fintrafficin Junalähdöt-palvelusta voi tarkistaa reaaliaikaiset tiedot muun muassa aikatauluista ja laiturimuutoksista – sekä silloin, kun on jo junassa, että ennen matkan alkua.

Jaa