Mitä käytännössä tarkoittaa ”Vienti palveluna”? Vientivetoisen kasvun vauhdittaminen on Fintrafficille tärkeä osa Liikenne- ja viestintäministeriöltä saamaa tehtävää. Miten olemme käytännössä edistäneet suomalaisyritysten vientiponnisteluja? Annetaan Fintrafficin koordinoiman vientiverkoston jäsenyritysten kertoa.
Fintraffic edistää vientiverkoston (Traffic Data Service Cluster) jäsenten vientiponnisteluja etsimällä aktiivisesti yrityksille sopivia markkinoita. Klusterin jäsenyys sopiikin yritykselle, jolla on laadukas tuote sekä kunnianhimoa vientiin, mutta jolta puuttuu käytännössä aika aktiiviseen myyntityöhön.
“Tärkein asia on valita ne oikeat markkinat. Meillä on suorat kontaktit paikallisiin suurlähetystöihin, jotka ovat tehneet huikeaa työtä ja järjestäneet meille myyntitapaamisia paikallisten yritysten kanssa. Lisäksi teemme tiivistä yhteistyötä Business Finlandin sekä Suomen älyliikenneyhteisön ITS Finlandin kanssa”, verkoston vetäjä Kimmo Ylisiurunen Fintrafficista sanoo.
Tarkkaan räätälöidyt vientimatkat ovat tuottaneet tehokkaasti liidejä
Vuoden 2025 kevään sekä syksyn aikana tarkkaan räätälöidyt delegaatiomatkat muun muassa Iso-Britanniaan, Italiaan, Sveitsiin, Kroatiaan, Montenegroon ja Kosovoon ovat johtaneet yhteensä noin kolmeenkymmeneen potentiaaliseen kiinnostuneeseen tahoon.
Alusta asti verkoston toiminnassa mukana olleet Solita, Weivi ja ScanwAi ovat hyödyntäneet vientipalveluja monipuolisesti.
Klusterin jäsenyys on tarjonnut Solitalle konkreettisia työkaluja vientiin sekä struktuuria tekemiseen.
”Solitalla näemme klusterin toiminnan merkittävänä mahdollistajana. Olemme täällä Suomessa ikään kuin Euroopan viimeisessä nurkassa. Teemme hienoja asioita, mutta tunnettuutta meillä ei ole. Fintrafficin nimi on auttanut tapaamisten aikaansaamisessa. Yhteistyö paikallisten suurlähetystöjen kanssa ja klusterin valmiiksi järjestämät vierailut ovat toimineet hienosti”, Solitan liikenteen ja logistiikan palvelualueesta vastaava johtaja Anssi Krooks kertoo.
Klusterin jäsenyys on tarjonnut Weiville start-up yrityksen tarvitsemaa kustannustehokkuutta.
”Olemme saaneet jäsenyyden kautta leveämmät hartiat. InnoTrans-messuilla näimme käytännössä, miten paljon klusterin jäsenyys toi meille keskustelutilaisuuksia. Innovaatioiden kokoaminen yhteen eri toimialoilta on tuonut kilpailuetua, joka ei olisi ollut omin voimin mahdollista”, Weivin perustaja ja toimitusjohtaja Alia Dannenberg sanoo.
ScanwAille hyödyissä korostuvat luottamus sekä mahdollisuus olla osa kokoaan suurempaa tarjoamaa.
”Kauppaa ei synny, jos ei ole luottamusta. Klusterin jäsenyys on tuonut meille myynnin ja pilottien kannalta erittäin tärkeää kolmannen osapuolen luottamusta. Tästä syystä jokaisen vientiä tavoittelevan yrityksen kannattaisi tämä ”Export as a Service” -paketti hyödyntää. Toisena tärkeänä hyötynä olemme huomanneet, että maailmalla on paljon meille potentiaalisia markkinoita, joita ei tule itse ajatelleeksi”, ScanwAi:n perustajajäsen Olli Tannerkoski kuvaa.
Miten vientiverkosto työskentelee käytännössä?
- Etsimme aktiivisesti meille sopivia markkinoita.
- Näymme aktiivisesti alan valikoiduissa tilaisuuksissa ja mediassa.
- Päätämme yhdessä, mitä ovia pyrimme avaamaan.
- Etsimme oikeat toimijat kohdemarkkinasta yhdessä jäsenten ja kumppanien kanssa.
- Suunnittelemme toimenpiteet aktiivisten jäsenten kanssa.
- Toteutamme erittäin myyntifokusoituja ja konkreettisia tapaamisia ja vierailuja.
- Suunnittelemme yhdessä näkyvyyttä
- Onnistumme, jos ja kun jäsenet onnistuvat viennissä.
Mikä liikennedatan vientiverkosto?
- Perustettu 2024.
- Mukana tällä hetkellä: Almaviva, Ilmatieteenlaitos, Innotrafik, ITS Finland, Nodeon, Perille Mobility Services, ScanwAi, Solita, VTT, Weivi, Weasel Software ja Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy sekä Fintraffic VTS.
- Tavoitteena on saada suomalaiset liikennedatan palvelut laajasti käyttöön Euroopassa ja näin synnyttää liiketoimintamahdollisuuksia alan yrityksille. Klusteri mahdollistaa yksittäisiin yrityksiin verrattuna suurempia vientihankkeita ja tarjoaa yhdessä toimimisen synergiaedut.
- Yhteistarjoama rakentuu tällä hetkellä näiden kokonaisuuden ympärille: merenkulku ja satamat, liikenteenohjaus ja analytiikka, liikkumispalvelut ja -tieto, raideliikenneratkaisut, lentoliikenne ja logistiikka.
- Työtä koordinoi Fintraffic. Viennin edistäminen on tärkeä osa Fintrafficin omistajalta eli Liikenne- ja viestintäministeriöltä saamaa tehtävää.