Hyppää pääsisältöön

Uutiset

Uusi AI-assistentti tukee logistiikka-alan pk-yrityksiä digitalisaatiossa

2.9.2025
Suuremmat logistiikka-alan yritykset ovat edenneet digitalisaatiossa merkittävästi koronan jälkeen. Pk-yritykset sen sijaan tarvitsevat lisää resursseja, osaamista ja selkeän suunnitelman.
Kuvassa henkilö ajaa autolla hymyssä suin.

Tienkäyttäjätyytyväisyyskysely: Tyytyväisyys liikenteen häiriöistä tiedottamiseen edelleen hyvällä tasolla

22.8.2025
Tienkäyttäjätyytyväisyyskyselyn vuoden 2025 tulokset osoittavat, että tyytyväisyys liikenteen häiriöistä tiedottamiseen on säilynyt hyvällä tasolla sekä yksityis- että ammattiautoilijoiden keskuudessa.

Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:n puolivuosikatsaus

20.8.2025
Operatiivinen palvelutuotanto kaikissa liikennemuodoissa ja digitaalisissa palveluissa sujui tavoitteiden mukaisesti. Myös turvallisuustaso on pysynyt hyvänä. Yhtiön strategiaa toteuttavat kehityshankkeet ovat edenneet pääsääntöisesti suunnitelmien mukaan.
Kuvassa puimuri työssään ylhäältä päin kuvattuna.

Puintikausi käynnissä – Huomioi liikenneturvallisuus maatalouskoneiden ohitustilanteissa

14.8.2025
Elokuun myötä puintikausi on täydessä vauhdissa, mikä tarkoittaa, että suuria maatalouskoneita liikkuu yhä useammin maanteillä. Kun autoilija varaa matkaan riittävästi aikaa, hitaamman kulkupelin kohtaaminen ei aiheuta ongelmia aikatauluun. Jos maatalouskoneen ohitse pitää päästä, ohitus täytyy varmistaa huolella.
Ylhäältä otettu kesäinen kuva Suomen valtatiestä, jossa paljon autoja liikkeellä.

Ajonopeudet maanteillä 2024 -raportti: Ajonopeudet pääteillä pysyivät lähes ennallaan

12.8.2025
Ajonopeudet pääteillä pysyivät kesällä ja talvella lähes ennallaan – Kesällä 2024 kaikkien ajoneuvojen painotettu keskinopeus oli 93,9 km/h ja talvella 87,2 km/h. Ylinopeuksien osuus laski hieman kesällä, mutta kasvoi talvella, erityisesti tieosuuksilla, joilla nopeusrajoituksia alennetaan talvikaudeksi.
Kuvassa Fintrafficin henkilöstöä rataliikennekeskuksessa.

Fintrafficin liikenneohjaajakoulutukseen ennätysmäärä hakemuksia – “Kiinnostus vastuullista ja merkityksellistä työtä kohtaan on kasvussa”

5.8.2025
Fintraffic avasi toukokuussa haun rautateiden liikenneohjaajakoulutukseen. Haku oli avoinna reilut kolme kuukautta, minkä aikana hakemuksia tuli huimat 2880. Koulutus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden päästä mukaan kehittämään suomalaista raideliikennettä ja varmistamaan sen turvallisuus ja sujuvuus. Ennätyssuuren hakijamäärän taustalla arvellaan olevan työn merkityksellisyyden lisäksi varma työllistyminen sekä hyvät mahdollisuudet edetä uralla esimerkiksi asiantuntijatehtäviin.

Blogi: Tavoitteena älykkäämpi meriliikenne – tekoälyn ja asiantuntemuksen yhteispeli

30.7.2025
Merenkulun turvallisuus perustuu ennakointiin, osaamiseen ja toimiviin järjestelmiin. Fintrafficin meriliikennekeskuksissa alusliikenneohjaajat tarjoavat reaaliaikaista tukea yli 24-metrisille aluksille VTS-järjestelmän avulla. Tekoäly tuo tähän työhön uuden ulottuvuuden: sen avulla voidaan käsitellä suuria tietomääriä, tuottaa ennakoivia analyysejä ja tukea päätöksentekoa entistä tarkemmin. Kun tekoäly toimii saumattomasti osana ohjaajien työtä, meriliikenteestä tulee sujuvampaa ja turvallisempaa – kaikissa olosuhteissa
Kuvassa infonäyttö junalaiturilta, joka visualisoi kohdan minne juna pysähtyy asemalla.

Missä kohtaa laituria juna pysähtyy? Opinnäytetyö ehdottaa konkreettisia parannuksia asemille

24.7.2025
Junan pysähtymisalueen hahmottaminen laiturilla voi olla matkustajalle epäselvää. Fintraffic Raiteelle tehdyssä opinnäytetyössä selvitettiin sektoroinnin kehittämistarpeita ja esitettiin konkreettisia keinoja matkustajainformaation parantamiseksi niin asemilla kuin digitaalisissa kanavissakin.
Henkilö auton ratissa ja taustalla kesäiset, vehreät maisemat vilisevät.

Suuri liikennekysely: Yli puolet suomalaisista ottaa ympäristövaikutukset huomioon liikkumisessaan – harva silti vähentänyt autoilua

16.7.2025
Fintrafficin suuren liikennekyselyn mukaan yli puolet suomalaisista kertoo ottavansa liikenteen ympäristövaikutukset huomioon ainakin jossain määrin, kun he valitsevat säännöllisesti käyttämäänsä kulkumuotoa. Käytännön valinnoissa korostuvat silti edelleen joustavuus, turvallisuus ja kustannukset. Vain noin viidennes autoilevista suomalaisista kertoo vähentäneensä yksityisautoiluaan ympäristösyistä.

Junien täsmällisyys parani ja määrä kasvoi vuoden takaisesta – raskaan liikenteen kasvu pysähtyi maanteillä

14.7.2025
Rautatieliikenne on edelleen vilkastunut huhti-kesäkuussa, erityisesti lähijunaliikenteessä. Junat saapuivat määränpäähänsä täsmällisemmin kuin vuotta aiemmin vastaavana ajankohtana. Lentoliikenteessä kotimaan ja kansainvälisten lentojen määrät ovat pysyneet samalla tasolla kuin viime vuoden toisella neljänneksellä, mutta Suomen ilmatilan ylittävien lentojen määrä on selvästi laskenut. Raskaan liikenteen määrän kasvu pysähtyi maanteillä kevään jälkeen. Fintrafficin digitaaliset palvelut keräsivät 2,6 miljoonaa käyntiä, mikä on 40 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Kahdeksan uutta lennonjohtajaa valmistui Avia Collegesta

2.7.2025
Kahdeksan uutta lennonjohtajaa valmistui kesäkuussa Fintrafficin lennonjohtokoulutuksesta, jota järjestää Avia College. Koulutus on intensiivinen ja valintaprosessi tarkkaan seulova. Rehtori Antti Ruhanen kertoo koulutuksesta ja kurssin priimuksena valmistunut Wivi Valtanen kertoo, kuinka ala vei mukanaan – ilman aiempaa ilmailutaustaa.
Kuvassa uutisen päähenkilö Linda kesäisessä maisemassa.

Urapolkuja: Linda Tammisalo – Muutoksen mukana raiteilla jo 15 vuotta

1.7.2025
Linda Tammisalon ura rautateillä alkoi VR:llä konduktöörinä ja eteni liikenneohjaajaksi sekä myöhemmin Fintrafficin liikennesuunnittelijaksi. Hän tietää, miten alan jatkuva muutos tarjoaa mahdollisuuksia kehittyä – ja miksi Fintraffic on työpaikka, jossa osaamista arvostetaan.