Uutiset
Turvallinen ja sujuva raideliikenne rakentuu yhdessä - tiedätkö eri rautatietoimijoiden roolit?
Fintraffic vastaa vuosittain yli 500 000 junan ja reilun 82 miljoonan matkustajan turvallisesta ja sujuvasta matkanteosta Suomen lähes 6 000 kilometrin pituisella rataverkolla. Toimiva ja turvallinen raideliikenne rakentuu kuitenkin usean toimijan tiiviistä yhteispelistä. Kertaa tästä eri rautatietoimijoiden työnjako.
Valtatiellä 3 Tampereen ja Lempäälän välillä uusitaan tienvarsitekniikkaa
Valtatiellä 3 Tampereen ja Lempäälän välisellä tieosuudella on käynnissä liikenteenhallintajärjestelmän uusinta, jonka maastotyöt alkavat 21.10. ja kestävät arviolta vuoden 2025 loppuun. Ensimmäisenä puretaan vaihtuvat nopeusrajoitusmerkit liikenteenhallintajärjestelmän päistä eli Kuljun ja Rautaharkon eritasoliittymien läheisyydestä.
Helposti hyvää raideliikenteessä: Aikataulunmukainen junaliikenne toisi miljoonan euron säästöt ja pienentäisi hiilijalanjälkeä
Aikataulunmukainen junaliikenne voi tuoda vuosittain miljoonan euron säästöt ja vähentää hiilijalanjälkeä 410 tonnilla. Pienillä muutoksilla voidaan parantaa raideliikenteen sujuvuutta, turvallisuutta ja tehokkuutta – ja ottaa isoja askelia kohti Suomen ilmastotavoitteita. Nämä tulivat ilmi Fintrafficin raideliikenteenohjauksen ja VR:n yhteisesti toteuttamassa sujuvuuskokeilussa.
Uutta tutkateknologiaa Suomen maanteille jo tänä vuonna – luvassa tarkkaa liikennetietoa säässä kuin säässä
Suomen maanteille saadaan pian käyttöön uudet kehittyneet tutkalaitteet, jotka mittaavat liikennettä luotettavasti myös haastavimmissa keli- ja liikenneolosuhteissa. Laitteet tuottavat tietoa henkilöauto- ja rekkaliikenteen määristä sekä ajonopeuksista, ja niiden tuottamaa tietoa päästään hyödyntämään jo tämän vuoden aikana.
Liikenneohjaajan työ ratkaisevaa junaliikenteelle: ”Kun raiteilla tapahtuu jotain poikkeavaa, on toimittava sekunneissa”
Suomen rautateillä liikkuu vuosittain puoli miljoonaa junaa ja kymmeniä miljoonia matkustajia. Matkustajajunien lisäksi raiteilla kulkee paljon muutakin liikennettä, kuten tavarajunia ja ratatyökoneita. Fintrafficin raideliikenteenohjaus on näkymätön turvaverkko, joka varmistaa, että junaliikenne pysyy hallinnassa arjen ja poikkeustilanteidenkin keskellä: kun matkustaja kuulee junan myöhästymisestä, liikenneohjaaja on jo tehnyt kymmeniä päätöksiä tilanteen taustalla.
Datamallit tekevät tuloaan – maanteiden liikenneriskien ennustaminen etenemässä testausvaiheeseen
Fintraffic ja Jyväskylän yliopisto vievät eteenpäin yhteistyötä, jossa rakennetaan täysin uusia datamalleja tieliikenteen riskien ennakointiin. Mallit liittyvät sekä riistaeläinonnettomuuksiin että sääolosuhteiden muutoksiin.
Työ on vielä kehittämisvaiheessa, mutta testit simulaatio-olosuhteissa ovat tuottaneet jo lupaavia tuloksia.
Työ on vielä kehittämisvaiheessa, mutta testit simulaatio-olosuhteissa ovat tuottaneet jo lupaavia tuloksia.
Hyvää eläinten päivää: näin koirakaverisi matkustaa turvallisesti autossa
Maailman eläinten päivä 4. lokakuuta muistuttaa meitä pysähtymään ja välittämään - myös liikenteessä. Se tarkoittaa esimerkiksi koirien turvallisuudesta huolehtimista, jotta arjen uskolliset seuralaiset voivat matkustaa luottavaisin mielin. Nyt onkin hyvä hetki kerrata, miten nelijalkaisten ystävien turvallisuudesta ja hyvinvoinnista huolehditaan ajomatkan aikana.
KUTSU: Tietunneliseminaari 20.11.2025 - ilmoittaudu nyt!
Helsingin Pasilassa 20.11.2025 järjestettävä Tietunneliseminaari kokoaa yhteen alan asiantuntijat ympäri maan. Tapahtuma tarjoaa verkostoitumista, kiinnostavia puheenvuoroja sekä suuntaa katseen tulevaan.
Vuosaaren tunnelin varareitin lisäparannukset käyttöön: reittiä testataan 6.–9.10.
Vuosaaren tietunnelin varareitin lisäparannukset saadaan liikenteelle käyttöön viikon 40 lopussa. Seuraavaksi kiertotien toimivuutta testataan liikenteellä 6.–9.10. Testauksen aikana tunneli on kokonaan suljettu, ja liikenne ohjataan parannetulle varareitille.
Valtatiellä 3 Tampereen ja Lempäälän välillä uusitaan tienvarsitekniikkaa
Valtatiellä 3 Tampereen ja Lempäälän välisellä tieosuudella on käynnistymässä lokakuun alusta liikenteenhallintajärjestelmän uusinta, jonka maastotyöt kestävät arviolta vuoden 2025 loppuun.
Fintrafficin tieliikennekeskus: hirvet liikkuvat taas - varovaisuutta erityisesti aamu- ja iltaliikenteessä
Syksyn metsästyskausi sekä hirvien kiima-aika ja talvilaitumille siirtyminen tuovat maanteillemme jälleen ei-toivottuja hirvikohtaamisia. Fintrafficin tieliikennekeskus muistuttaa autoilijoita olemaan valppaana erityisesti aamu- ja iltaliikenteessä sekä hirvivaara-alueilla: pidetään ajonopeudet maltillisina, katse tiessä sekä turvavälit pitkinä.
Fintraffic mukana tekemässä maantieliikenteestä entistä turvallisempaa – Data for Road Safety -raportti julkaistu
Data for Road Safety (DFRS) -yhteisö on julkaissut juuri vuosiraporttinsa. Raportti avaa, miten eri toimijat Euroopassa jakavat ajoneuvoista ja tieverkoista kerättyä tietoa, jotta liikenne olisi entistäkin turvallisempaa. Nyt julkaistussa raportissa esitellään myös Fintrafficin tutkimustuloksia siitä, miten autojen tuottamia liukkausvaroituksia voitaisiin hyödyntää entistä laajemmin liukkaiden ajokelien ennakoinnissa.
Fintrafficin rataliikennekeskus: Luvaton liikkuminen rautateillä lisääntynyt viime vuodesta: hengenvaarallinen ilmiö aiheuttanut jo yli 1400 junan myöhästymistä - erityinen huoli nuorista
Luvaton liikkuminen rautateillä on lisääntynyt viime vuodesta. Fintrafficin tilastojen mukaan elokuun loppuun mennessä on raportoitu noin 1 450 junan myöhästymistä asiattoman radalla liikkumisen vuoksi. Viime vuonna määrä samalla aikajaksolla oli reilu 1300 ja koko vuoden osalta 2021.
Pimenevät illat: Fintraffic ja Autoliitto muistuttavat ajovalojen tarkistamisesta ja oikeasta käytöstä
Illat hämärtyvät ja ajovalot nousevat entistä tärkeämpään rooliin. Oikein käytetyt valot auttavat havaitsemaan muuta liikennettä ja tekevät oman ajoneuvosi näkyväksi. Turvallinen ajaminen alkaakin valojen tarkistamisesta, niiden toimintaperiaatteiden tuntemisesta ja oikeasta käytöstä.