Hyppää pääsisältöön
Rahtialus merellä

STM Efficient Flow päättyi, mutta kehitystyö jatkuu – mitä hanke on poikinut päätösseminaarinsa jälkeen?

Aiemmin tänä vuonna päätökseen saatetun STM Efficient Flown kaksi hankepakettia ovat ottaneet kesäkuisen päätösseminaarin jälkeen uusia askeleita eteenpäin. Hankkeen tavoitteena oli luoda työkaluja, joilla meriliikennettä voidaan sujuvoittaa, turvallisuutta parantaa sekä päästöjä vähentää modernia dataa ja tiedonjakoa hyödyntämällä. Vaikka virallinen hanke päättyi, sen jatkokehitys etenee – missä mennään nyt?

Hankkeen tarkoitus oli pilotoida uutta tekniikkaa sekä todeta tutkimuksen avulla tekniikan toimivuus. Tämän myötä toteutettiin kaksi eri hankepakettia: Ship Flow Optimisation sekä Port Flow Optimisation. Merkittävimmäksi hankkeen tuloksista nousi Port Flow Optimisation -paketista syntynyt Port Activity -satamasovellus, josta on uutisoitu alalla laajasti eri kanavissa. Pilottihankkeen myötä applikaatio lähti leviämään markkinalähtöisesti eteenpäin, ja se valittiin hiljattain vuoden 2021 Seatrade Awardsin finaaliin.

Edistystä on tapahtunut myös Ship Flow Optimisation -hankepaketissa, joka keskittyi Saaristomeren ja Tukholman välisen vaikeakulkuisen ja kapeaväyläisen saariston liikenteen sujuvuuden tehostamiseen sekä polttoainesäästöihin. Tavoitteena oli luoda työkalu, jonka avulla aluksilla voidaan ennakoida haastavia kohtaamispisteitä sekä suunnitella reittivalinnat suhteutettuna muuhun reaaliaikaiseen meriliikenteeseen niin, että liikenne kulkee mahdollisimman sujuvasti.

Ship Flow Optimisation – tekniikka otettu käyttöön testialuksilla

Ship Flow Optimisation -hankepaketissa kehitettiin alusten navigointilaitteisiin sähköisten reittipisteiden ja kohtaamispisteiden suunnittelua helpottavia ominaisuuksia. Korona toi projektiin haasteita, kun käyttöönotto, onsite-koulutukset sekä asennukset jouduttiin laittamaan tauolle. Viivästynyttä kehitystä on nyt otettu kiinni mm. laitetoimitusten ja koulutusten osalta. Lisäksi jäljelle jääneellä hankebudjetilla on hankittu kannettavia navigointilaitteita testialusten käyttöön.

- Laivan ohjaaminen tapahtuu pitkään käytössä olleiden totuttujen toimintatapojen mukaan. Uusien tapojen tuominen mukaan ei ole aina helppoa, mutta perehdytys tässä on ollut onnistunutta. Koulutukset on toteutettu yhteistyössä Ruotsin merenkulkulaitoksen kanssa. On hienoa, että yhteistyömme jatkuu tiiviisti myös projektin päättymisen jälkeen, kiittää Fintrafficin meriliikenteenohjauksen erityisasiantuntija Mika Nyrhilä.

Hankkeessa pilotoitua uutta navigointilaitteiden tekniikkaa ja ominaisuuksia on testattu testialuksilla, jotka ovat raportoineet havaintoja tekniikasta käytännön työssä. Vaikka merenkulkuala ja merikuljetukset ovat toimineet pitkään perinteisillä menetelmillä, on hankkeessa kehitetty uusi tekniikka ja toimintamallit otettu testialuksilla hyvin vastaan.

- Olemme saaneet paljon palautetta, kysymyksiä ja havaintoja laitteiden käyttäjiltä. Vaikka korona on vaikuttanut siihen, ettei palautetta ole saatu määrällisesti suunnitellussa laajuudessa, olemme saaneet havainnoista yhtenäisiä tuloksia, joiden pohjalta voimme jatkaa kehitystyötä, kertoo Nyrhilä.

Kehitystyö luo pohjaa koko alan tiiviimmälle yhteistyölle

Reaaliaikaiset aikatiedot ja reitinvaihtokysymykset ovat pieni osa kokonaisuutta, jota kehitetään useissa eri hankkeissa globaalisti. Nyt STM Efficient Flown opit voidaan ottaa käyttöön, hyödyntäen niitä seuraavissa kehitysprojekteissa.

- Näitä kehityskohteita tuetaan monelta taholta, kuten Kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) ja Kansainvälisen majakkaliiton (IALA) toimesta. Ne kytkeytyvät vahvasti globaaleihin tavoitteisiin esimerkiksi päästöjen suhteen, kertoo Nyrhilä.

Hankkeen aikana työstetyt kohteet kehittyvät, mutta vielä tarvitaan lisää standardointityötä, yhteisiä toimintatapoja sekä eri toimijoiden tiiviimpää yhteistyötä. Hankkeen aikana oivalluksia on syntynyt siitä, että aina kehitystarpeiden ei tarvitse syntyä säädöksistä, vaan teknologiaa ja toimintatapoja voidaan kehittää myös itse innovoiden alan toimijoiden kesken tukemaan arjen toimintoja.

- Ajatus siitä, ettei kehityksen tarpeen tarvitse aina tulla laista, vaan ideoita voidaan viedä eteenpäin ja tehdä pilottiprojekteja myös vapaaehtoiselta pohjalta parantaa yhteistyötä koko alalla, pohtii Nyrhilä.

Lue lisää: https://www.fintraffic.fi/en/fintraffic/stm-efficientflow


Tutustu nyt myös näihin verkkosivujulkaisuihimme:

https://www.fintraffic.fi/fi/uutiset/efficientflow-loi-ratkaisuja-satamien-talouden-tehostamiseen-seka-paastojen-vahentamiseen

STM EfficientFlow päätösseminaari - Kaksi hankepakettia, kaksi toimivaa työkalua aluksille

Satamasovelluksen käyttö laajenee - uusi yhteinen digitalisaatioalusta Suomen satamille tuo mukanaan kustannussäästöjä ja sujuvampaa operointia

Jaa