Hyppää pääsisältöön

Liikenteen dataekosysteemin yhteinen sääntökirja keskeisessä osassa kriisien ratkomisessa ja asiakaskokemuksen kehittämisessä 

Tilanteen tallenne täällä!

 

Perjantaina 27.5.2022 oli syytä juhlaan, kun liikenteen dataekosysteemin toimijat saivat käyttöön yhteisen, palvelukehitystä vauhdittavan datan jakamisen sääntökirjan. Yhteinen sääntökirja on odotettu etappi työryhmissä jo nyt hienoa työtä tehneille 140 toimijalle.

 

Liikenteen dataekosysteemin rakentamistyötä koordinoivan Fintrafficin ekosysteemi- ja teknologiajohtaja Janne Lautanala iloitsi siitä, että liikenneala on ottanut yhdessä näin merkittävän askeleen eteenpäin ja voi nyt tarttua entistä tarmokkaammin digitalisaation tarjoamiin mahdollisuuksiin näinä haastavina aikoina.

– Yhteinen, kaikille avoin sääntökirja helpottaa huomattavasti eri toimijoiden yhteistä palvelukehitystä, kun kaikkea ei tarvitse enää sopia kahdenvälisesti, Lautanala sanoo.

 

Fintrafficin toimitusjohtaja Pertti Korhonen korosti yhteistyön merkitystä ja jokaisen, pienenkin toimijan valtavaa potentiaalia osana suurempaa kokonaisuutta.

– On hienoa rakentaa edistyksellistä liikenteen dataekosysteemin kotimarkkinaa, yhdessä jokaisen osallistuvan toimijan kanssa, Korhonen luonnehtii.

Korhosen mukaan tämän kaltainen kotimarkkina voisi parhaassa tapauksessa synnyttää muun muassa kilpailuetua, ja vähintäänkin helpottaa jokaisen suomalaisen arkea.

– Itse ajattelen niin, että näistä uusista vallitsevista kriiseistä – Ukrainan kriisi, ilmastokriisi, polttoainekriisi – ei selvitä enää pelkillä vanhoilla keinoilla. Tarvitsemme uusia keinoja ja sääntökirja on juuri yksi niistä komponenteista, jonka avulla voimme lähteä selättämään meitä kaikkia koskettavia kriisejä, Korhonen tiivistää.

 

Sääntökirja perustuu Sitran tekemään pohjatyöhön reilun datatalouden edistämiseksi. Sitran reilun datatalouden teemajohtaja Kristo Lehtonen oli sääntökirjasta innoissaan.

– Meille oli suuri ilo, että liikenteen dataekosysteemi halusi hyödyntää laatimaamme materiaalia reilun datatalouden pelisäännöistä. Juuri tällaiseen tekemiseen sen alun perin tarkoitimme, Lehtonen kertoo.

 

Finnair toimii yhtenä sääntökirjan perustajajäsenistä. Tilaisuudessa Finnairin digitaalisista palveluista vastaava johtaja Tiina Vesterinen keskittyi kolmeen asiaan, jotka nousevat sääntökirjan avulla erityisesti esiin.

– Data, yhteistyö ja asiakaskokemus. Nämä ovat ne kolme asiaa, jotka meidän mielestämme korostuvat sääntökirjassa tai ainakin sillä mahdollistetaan niiden kehittäminen, Vesterinen toteaa.

Vesterisen mukaan osa-alueet myös tukevat hyvin toisiaan. Esimerkiksi datan jakaminen yhteistyössä on erityisen tärkeää asiakaskokemuksen ja kustannustehokkuuden parantamisessa.

 

 

– Tämä yhteinen askel koko toimialan dataekosysteemille on HSL:lle tärkeä. Asiakkaiden odotustaso palveluille kasvaa jatkuvasti. Joukkoliikenteen kilpailukyvyn ja vetovoiman vahvistaminen liikkumispalvelumarkkinassa edellyttää kykyä kumppanuuksien kautta rakentaa asiakkaille parempia digipalveluita muun muassa matkaketjujen saralla. Datavirrat ja analytiikka työskentelevät asiakkaiden eduksi. Sääntökirja vie meitä askeleen kohti visiotamme, HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen kertoo.

 

– Pelkkä kuljetusala ei ole tarjoamamme datan ainoa hyödyntäjä, vaan myös yksityisautoilijat tarvitsevat sitä yhtä lailla. Haluammekin olla tässä asiassa karavaanarin kaveri, Tietorahti Oy:n toimitusjohtaja Janne Lausvaara luonnehtii.

Tietorahti Oy saa sääntökirjasta erityisesti apua juridisessa mielessä, koska pienellä yrityksellä ei ole yhtä paljon resursseja taistella oikeuksistaan datatalouden valtamerellä. Ekosysteemiin liittymisellä ja sääntökirjan avulla Tietorahtikin pystyy jakamaan omaa dataansa samalta viivalta kuin suuremmat toimijat ja saa samalla kansainvälistä näkyvyyttä.

 

Osallistujat, läsnä ja linjoilla. Kiitos puheenvuoroista, kysymyksistä ja keskustelusta!

Kuvat: Kalle Kuokkanen 2022

 

Taustatiedot:

Mikä liikenteen dataekosysteemi?

Verkottunut data ja sen hyödyntäminen on liikennejärjestelmän kehittämisessä keskeinen asia. Liikennealan verkottuminen on lähtenyt hyvin käyntiin. Liikenteen dataekosysteemissä on mukana jo 140 organisaatiota.

Tammikuussa 2021 käynnistynyt Liikenteen dataekosysteemi ei rajoita kilpailua, vaan on kaikille avoin yhteisö. Se edistää alan yhteistoimintaa, jotta asiakkaille voidaan kehittää saumaton palvelukokemus.

Dataekosysteemin tavoitteena on digitalisaation avulla:

  • lisätä joukkoliikenteen & matkaketjujen houkuttelevuutta ja sujuvuutta sekä tehostaa logistisia ketjuja
  • vauhdittaa kotimarkkinaa ja kasvattaa palveluvientiä
  • luoda uusia liiketoimintamalleja ja palveluita
  • vähentää päästöjä 

Fintraffic koordinoi työtä valtiolta saamansa toimeksiannon ja eri liikennemuodot saman katon alla yhdistävän roolinsa vuoksi.

Video: Mitä saimme aikaan vuonna 2021: https://youtu.be/IKD4ZcmM1Gg

Video: Miten data päätyy käyttäjille?: https://youtu.be/ifRdGZvLYVE

 

Mikä sääntökirja:

Sääntökirja toimii perustana liikennealan dataan liittyvän yhteistyön rakentamisessa. Sääntökirjan sisältö perustuu Sitran reilun datatalouden sääntökirjaan ja se luo liikennealalle luottamuksen rakentamista helpottavan datan jakamisen sopimuskehyksen. Mukaan avoimeen liikenteen dataekosysteemiin voivat liittyä kaikki halukkaat yksityis- ja oikeushenkilöt. Jäseneksi liittymällä sitoudutaan sääntökirjaan.

Sääntökirjan avulla organisaatioilla ja yksilöillä on parempi mahdollisuus säilyttää kontrolli jakamaansa dataan ja päättää itsenäisesti niihin liittyvistä käyttöoikeuksista.

Sääntökirja toimii työkaluna entistä suuremman datamäärän vapauttamiseksi joko vastikkeetta tai vastikkeellisesti, yhteisesti sovitussa muodossa. Käytännön tasolla luottamus paranee muun muassa datan aitouteen, laatuun, tietoturvaan, toimijoiden identiteettiin ja rooleihin sekä käyttöehtoihin.

Mistä sääntökirjassa sovitaan:

  • säännöistä, joilla datajoukkoja jaetaan, ekosysteemipalveluita tarjotaan ja yhteistyöstä sovitaan

Mistä sääntökirjassa ei sovita:

  • liikkumis-, liikenne- ja logistiikkapalveluiden sisällöstä, hinnoista, maksamisesta, liputuksesta jne. ​

 

Lisää aiheesta:

Lii­ken­nea­lan pal­ve­lu­ke­hi­tys saa uut­ta vauh­tia kriit­ti­sel­lä het­kel­lä - toi­mi­jat so­pi­vat da­tan yh­tei­sis­tä pe­li­sään­nöis­tä

Liikenteen Digikuuri 2022: 26:19 - Pertti Korhonen / Fintraffic

https://www.fintraffic.fi/fi/uutiset/digitalisaatio-ei-ole-kulu-vaan-investointi-ekosysteemityo-kaantaa-uuden-lehden

https://www.fintraffic.fi/fi/uutiset/liikenteen-dataekosysteemin-tyo-hyvassa-vauhdissa-ensimmaisen-vuoden-jalkeen

https://www.fintraffic.fi/fi/uutiset/reilua-datataloutta-liikenteeseen-lahes-100-organisaatiota-rakentamassa-dataan-pohjautuvia

Jaa