Hyppää pääsisältöön
Laiva höyryvän meren laineilla. Kuvituskuva

Fintrafficin meriliikenteenohjaus kehittämään Suomen alusliikennepalvelun Meri-VHF-liikennettä koneälyn avulla

Fintrafficin meriliikenteenohjaus on käynnistänyt yhdessä merenkulun tutkimuskeskus Fraunhofer CML:n kanssa tutkimushankkeen, jossa kehitetään tulevina vuosina Suomen alusliikennepalvelun Meri-VHF-liikennettä automaattista puheentunnistusta hyödyntämällä. Jatkossa koneälyä hyödyntävä puheentunnistusjärjestelmä luo puheradioliikenteestä Fintrafficin meriliikennekeskuksiin reaaliaikaisen muunnoksen tekstimuotoon, joka tukee etenkin häiriötilanteissa viestien oikeata tulkintaa.

”Fintrafficin meriliikenteenohjaus päivystää koko Suomen rannikon kattavaa VHF-radiojärjestelmää vuorokauden ympäri, ja VHF-puheradio on yksi keskeisistä työvälineistä meriliikennekeskuksissamme. Meri-VHF-liikenteeseen liittyvä viimeaikainen kehitystyö mahdollistaa koneoppivan älyn kytkemistä myös perinteisen radioliikenteen rinnalle, jota nyt lähdemme Suomen oloissa tutkimaan tarkemmin”, kertoo hankepäällikkö Olli Soininen Fintrafficin meriliikenteenohjauksesta.

”Käynnistyvässä tutkimushankkeessa selvitämme koneälyn ja automaation hyödyntämisen soveltuvuutta Suomen alusliikennepalvelun käyttöön sekä rakennamme kansalliselle tasolle protomallin, jolla testaamme muun muassa automaattista puheentunnistusta normaalin radioliikenteen tukena”, jatkaa projektipäällikkö Mika Nyrhilä Fintrafficin meriliikenteenohjauksesta.

Fintrafficin meriliikennekeskus pääsee pilotoimaan automaattisen puheentunnistusjärjestelmän prototyyppiä VHF-radioliikenteessä jo vuoden 2024 alusta. Meri-VHF-liikenteen puheentunnistuksen protomallin lisäksi kehityshankkeessa luodaan pohja yksisuuntaisten VHF-radiolla annettavien ilmoitusten tuottamisesta puheohjelmistolla, jossa hyödynnetään suoraan reaaliaikaista meriliikenteen tilannekuvaa. Puheohjelmistolla toteutettuja automatisoituja lähetyksiä on määrä testata ensimmäistä kertaa Suomen kansallisen rannikkoradioasema Turku Radion merivaroituksissa jo vuoden 2024 aikana.

Tekoäly mahdollistaa Meri-VHF-liikenteen oikeaoppisen tulkinnan myös vaativissa olosuhteissa

Meri-VHF-liikenteen tutkimushankkeessa rakennetaan protomalli, joka on optimoitu juurikin Suomen alusliikennepalvelun tarpeisiin. Tutkimushankkeessa yhdistetään merenkulun tutkimuskeskus Fraunhofer CML:n puheentunnistuksen aiempi kokemus sekä Fintrafficin osaaminen kansallisen Meri-VHF-liikenteen toiminnasta ja erikoispiirteistä.

”Meriliikenteessä on monia vain sille tyypillisiä tekijöitä, jotka vaikeuttavat viestien vastaanottoa ja ymmärtämistä. Laivojen moottorien ääni hukuttaa usein puheen alleen, ja toisaalta miehistöt koostuvat eri maiden kansalaisista, joilla on kaikilla omat aksenttinsa ja murteensa. Tämäntyyppisiä pulmia meidän tulee pystyä ratkomaan, jotta voimme kehittää meriliikenteen yhteydenpitoa parempaan suuntaan”, sanoo tutkija Maximilian Reimann Fraunhofer CML:ta.  

Meriliikenteessä on jo vuosikymmeniä turvauduttu Meri-VHF-yhteydenpitojärjestelmään alusten ja satamien välisessä viestinnässä. Meri-VHF-laitteen avulla laivat voivat muodostaa suoran radioyhteyden rannikkoaseman tai toisen aluksen kanssa sekä hälyttää pelastustoimet paikalle. Järjestelmän merkitys aluksen turvallisuudelle on niin merkittävä, että se on pakollinen kaikilla suuremmilla merenkulkualuksilla. Meri-VHF:n kautta käytävän viestinnän laatuun vaikuttavat kuitenkin monet tekijät. Esimerkiksi osapuolten välinen välimatka, antenniratkaisut ja niiden kunto sekä erilaiset sääolosuhteet voivat vaikuttaa viestin selkeyteen. 

Jaa