Hyppää pääsisältöön
kuvituskuva

Tiedon avulla perille sujuvasti ja turvallisesti

Vielä kymmenisen vuotta sitten ajo-ohjeiden tulostaminen paperille oli arkipäivää. Nyt lähes jokaisesta autosta löytyy navigaattori tai älypuhelin, joiden karttasovellukset opastavat autoilijan perille asti. Samalla liikenneturvallisuus on parantunut, kun tarve esimerkiksi riskialttiille u-käännöksille on vähentynyt.

Tieliikenteessä on otettu valtavia harppauksia eteenpäin niin ajoneuvoteknologiassa kuin turvallisuusajattelussa. Tietotekniset ratkaisut ovat niin ikään kiilanneet ihmistyön edelle. Taksin tilaamista varten ei vaadita puhelinkeskustelua, eikä linja-autoa odottavan tarvitse tarkistaa aikataulua paperioppaasta.

–Muutosta ei huomaa, kun on itse sen mukana, sanoo yksikön päällikkö Sakari Lindholm Fintrafficin tieliikenteenohjauksesta.

Hänen mukaansa olemme tällä hetkellä tilanteessa, jossa ihmiset odottavat, että ajoneuvot alkaisivat keskustelemaan keskenään, mikä taas antaisi mahdollisuuden itse ajaviin ajoneuvoihin. Täyteen automaattiohjaukseen on kuitenkin vielä matkaa.

 

Reittioppaat ja matkaa helpottavat palvelut kaikista tärkeimmät

2020-luvun Suomessa teknologiasta on kuitenkin jo hyötyä kuljettajan tukemisessa muun muassa ajoneuvon pitämisessä kaistalla, mutta suosituimpia liikenteen digitaalisia palveluita ovat yhä erilaiset reittioppaat, jotka parantavat matkanteon sujuvuutta.

–Loppupeleissä matkaa helpottavat palvelut ovat kuluttajille kaikista tärkeimpiä. Liikennejärjestelmä tuottaa käyttäjilleen arvoa lyhyellä matka-ajalla, joten siihen markkinarakoon suositut palvelut nyt osuvat, tieliikenteen digitalisaatioon erikoistunut Lindholm päättelee.

Lindholm muistuttaa, että jotkut modernit ajoneuvot ovat jo nyt kuin neljällä pyörällä kulkevia tietokoneita, jotka havainnoivat ympäristöä. Siitä huolimatta on seikkoja, joihin paraskaan digitaalinen innovaatio ei välttämättä tuo helpotusta. Jos kaasujalka painaa kaatosateessa, fysiikan lait sanelevat tahdin.

–Turvallisuuden parantaminen digitalisaatiolla ei käy yhdessä yössä. Tässä työssä pienetkin askeleet ovat hyviä askeleita.

Lindholm toivoo, että tulevaisuudessa digitalisaatio toisi aina kustannustehokkaampia turvallisuusratkaisuja koko tieverkostolle. Tuolloin avainasemassa olisi se, että turvallisuutta edistävät tiedot esimerkiksi olosuhteisiin liittyen integroituisivat entistä saumattomammin suosittuihin palveluihin tai jopa suoraan ajoneuvoihin.

– Tähän liittyy muun muassa EU-tason ohjausta, kun julkisen sektorin ja yritysten velvoitteeksi tulee jakaa liikenteen turvallisuustietoja.

 

Reaaliaikainen liikennetieto lisää turvallisuutta

Siinä missä aikaisemmin turvauduttiin karttakirjaan, nykyään reaaliaikaista liikennetietoa on saatavilla mielin määrin eri lähteistä. Parhaimmassa tapauksessa autoilija voi sen avulla varoa esimerkiksi onnettomuuspaikkaa tai lumimyräkkää.

–Ennen jouduimme toimimaan liikenteessä heikkolaatuisen tiedon pohjalta. Tänä päivänä tietotarjontaa on valtavasti, Lindholm toteaa.

Nykyisin entistä useammat toimijat tuottavat liikennetietoa, josta on hyötyä eri käyttäjäryhmille. Fintraffic käyttää muun muassa omistamiensa tiesääasemien mittaustietoa, jota hyödynnetään esimerkiksi talviaikaan teiden kunnossapidossa. Digitalisaation ansiosta teknologian laatu paranee jatkuvasti, ja samalla kustannustehokkuus lisääntyy.

–Eri toimijoiden välisen kilpailun sijaan meidän kannattaa miettiä, miten saamme tiedosta entistä laadukkaampaa, ja miten saamme sen julkaistua sen olemassa oleviin käyttäjäsovelluksiin. Siinä ollaan ekosysteemissä ja paremman tiedon äärellä, summaa Lindholm.

 


Liikenteen dataekosysteemin toimijat tekevät tiivistä yhteistyötä sujuvamman matkustamisen ja liikenteen palvelujen kehittämiseksi. Työryhmien tavoitteena on luoda uusia toimintamalleja, joilla edistää vaivatonta liikkumista.

Tutustu lisää liikenteen dataekosysteemin toimintaan ja tavoitteisiin.

 

Mikä liikenteen dataekosysteemi?

Verkottunut data ja sen hyödyntäminen on liikennejärjestelmän kehittämisessä keskeinen asia. Liikennealan verkottuminen on lähtenyt hyvin käyntiin. Liikenteen dataekosysteemissä on mukana jo 140 organisaatiota.

Tammikuussa 2021 käynnistynyt Liikenteen dataekosysteemi ei rajoita kilpailua, vaan on kaikille avoin yhteisö. Se edistää alan yhteistoimintaa, jotta asiakkaille voidaan kehittää saumaton palvelukokemus.

 

Dataekosysteemin tavoitteena on digitalisaation avulla:

  • lisätä joukkoliikenteen & matkaketjujen houkuttelevuutta ja sujuvuutta sekä tehostaa logistisia ketjuja
  • vauhdittaa kotimarkkinaa ja kasvattaa palveluvientiä
  • luoda uusia liiketoimintamalleja ja palveluita
  • vähentää päästöjä 

Fintraffic koordinoi työtä valtiolta saamansa toimeksiannon ja eri liikennemuodot saman katon alla yhdistävän roolinsa vuoksi.

Video: Mitä saimme aikaan vuonna 2021

Video: Miten data päätyy käyttäjille?

Jaa