Hyppää pääsisältöön
Junien reaaliaikainen data. Uutisen kuvituskuva.

Junien reaaliaikaiset liikkeet nyt matkustajien ja sovelluskehittäjien saatavilla entistä helpommin

Fintraffic kehittää jatkuvasti digitaalisia palveluitaan vastaamaan yhä paremmin kansalaisten, yritysten ja sovelluskehittäjien tarpeita. Usein palvelu paranee, kun datan laatua kehitetään – näin kävi, kun Fintrafficin kehitystiimi tarttui Tampereen kaupungin toiveeseen saada junien liikkeistä reaaliaikaista dataa.

”Aikaisempi datapakettimme* kattoi vain junaliikenteen suunnitellut aikataulut eikä tälle paketille ollut paljoa käyttöä kehittäjien keskuudessa. Lähdimme selvittämään Tampereen pyynnöstä, miten saisimme jakeluun tiedot junien reaaliaikaisista liikkeistä. Samassa yhteydessä teimme parannuksia myös olemassa olevaan dataan.  Tämä kompakti kehitystyö paransi junaliikenteen aikataulutiedon laatua ja hyödynnettävyyttä merkittävästi ja nyt junien reaaliaikaiset tiedot on mahdollista liittää omaan palveluunsa avoimesta rajapinnasta löytyvän datan avulla”, Fintrafficin avoimen datan palvelusta vastaava kehityspäällikkö Mika Ahvenainen kuvaa.

”Valtakunnallinen reittiopas Opas.matka.fi käyttää nyt tätä uudistettua junaliikenteen datapakettia Fintrafficin ylläpitämästä Digitraffic-palvelusta. Parannuksen ansiosta reittiopas ja reittihaku näyttävät käyttäjälle reaaliajassa, onko juna aikataulussa vai myöhässä. Parantuneen aikataulutiedon lisäksi raidetiedon julkaiseminen helpottaa matkojen suunnittelua. Reittioppaiden käyttäjille pystytään tuottamaan parempaa tietoa junien pysähtymisestä laituritietoineen, mikä helpottaa käyttäjää yhdistämään junamatkansa vaikka paikallisjoukkoliikenteen matkaketjuun”, toteaa Fintrafficin palvelupäällikkö Jaakko Rintamäki.

Liikenteessä matkaansa ja jatkoyhteyksiään suunnittelevien lisäksi parannus palvelee myös sovelluskehittäjien tarpeita huomattavasti aikaisempaa paremmin.

”Digitrafficin kautta kehittäjät saavat luotettavaa, Fintrafficin operatiivisen raideliikenteenohjauksen tuottamaa tietoa. Samasta paketista löytyvät aikataulutieto, raidetieto, reittitieto ja reaaliaikatieto. Lisäksi kartalla kulkeva reittiviiva seuraa tarkasti raidegeometriaa”, Ahvenainen kertoo.

”Asiakaskeskeisyys ja -ymmärryksen kartuttaminen ovat meillä Fintrafficin raideliikenteenohjauksessa palveluiden kehittämisen lähtökohtana. Digitaalisten palveluiden kehittäminen yhdessä koko ekosysteemin kanssa mahdollistaa olennaisen sisällön tarjoamisen ja palveluiden mahdollisimman merkittävän vaikuttavuuden. Tämän kaltaista aktiivista ja tiivistä ekosysteemiyhteistyötä tarvitaan kuitenkin vieläkin enemmän, koska palvelun pitää mukautua toimijoiden tarpeiden rytmissä”, kertoo Fintrafficin analytiikkapäällikkö Antti Kiviniemi.

 

*Miten datapakettia kohennettiin?

GTFS-muotoinen datapaketti kattoi ennen muutosta junaliikenteen suunnitellut aikataulut. Fintrafficin tiimi lähti selvittämään, miten aikataulutieto saataisiin jakoon myös GTFS-yhteensopivassa muodossa (GTFS-RT). Samassa yhteydessä tehtiin parannuksia GTFS-datapakettiin mallintamalla siihen mukaan asema-laituri -hierarkia. Tämä mahdollisti sen, että reaaliaikainen aikataulutieto saatiin tuotettua laiturikohtaisesti myös GTFS-RT muodossa.

 

Katso nämä:

Datapaketti Digitrafficissa

Fintrafficin digitaaliset palvelut

Jaa