Hyppää pääsisältöön

Sähköautojen kasvaneesta suosiosta huolimatta moni empii ostoa – mitä sähköautoilun yleistymiseen vielä tarvitaan?

Julkaistu 15.3.2021

Täyssähköautoja rekisteröitiin viime vuonna reilut 4000. Määrä kasvoi 124 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Moni empii kuitenkin vielä täysin sähköllä kulkevan auton hankintaa. Sähköautoilijat Ry listaa latausverkoston laajentamisen tärkeimmäksi toimeksi sähköautoilun suosion kasvattamisessa. 

”Auton hankintatuesta ei ole niin paljon hyötyä, jos latausverkosto laahaa perässä. Myös harvaan asuttujen alueiden kantateille on saatava riittävän kattava latausverkosto. Paras kannustin olisi pikalatureiden rakentamisen tukeminen, niille olisi kysyntää erityisesti palvelukeskittymissä”, Sähköautoilijat Ry:n puheenjohtaja Kirsi Immonen sanoo.

Jatkuvasti kasvava latausverkosto on näkynyt Fintrafficin Liikennetilanne-palvelussa viime joulukuusta lähtien. Tiedot tulevat Sähköautoilijat Ry:n ja Tesla Club Finland Ry:n yhteisvoimin ylläpitämästä latauskartta.fi -palvelusta, joka syntyi muutama vuosi sitten aloitteellisten sähköautoilijoiden yhteistyönä.  

”Tänä päivänä verkosto toimii erittäin aktiivisesti. Saamme tietoa uusista pisteitä ja käymme katsomassa, että tiedot pitävät paikkansa ja lisäämme pisteet palveluun. Pisteiden määrä on viimeisen vuoden aikana tuplaantunut. Pisteitä kartalla on nyt kaikkiaan yli 1300 paikassa. Olemme myös lisänneet majoituspalvelut karttaan näkyville”, latauskartta.fi:n teknisestä toteutuksesta vastaava Rauli Arjatsalo kertoo.

Palveluissa on nähtävillä julkisessa käytössä olevat pisteet, joissa autoon saa ladattua tunnissa 50 kilometriä lisää kantamaa eli suurin osa sähköautojen latauspisteistä. Hitaimmat latauspisteet sekä talonyhtiöiden parkkipaikoilla olevat pisteet eivät ole palveluissa mukana.

”Suomella on kunnianhimoinen tavoite puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Haluamme olla osaltamme aktiivisesti edistämässä liikenteen päästötalkoita. Olemme iloisia, että voimme tarjota suomalaisille näkyvyyden vaihtoehtoisten käyttövoimien lataus- ja tankkausverkostoihin Liikennetilanne-palvelussamme”, Fintrafficin kehityspäällikkö Mika Ahvenainen sanoo.

Hinta ja käyttökokemus ratkaisevassa asemassa

Vaikka sähköautojen tilauskirjat täyttyvätkin jo nopeasti, kuluttajat odottavat vielä hintojen laskua. Lisäksi tarvitaan tietoisuuden kasvattamista ja hyviä käyttökokemuksia.

"Kun 20 000 euron hintaluokan uudet autot alkavat tulla markkinoille käytettynä ollaan jo helposti lähestyttävässä 10 000 euron hintaluokassa. On ollut positiivista huomata, että Liikenne- ja viestintäministeriön julkaiseman fossiilittoman tiekartan toimien myötä valtion puolelta on tulossa kannustimia ja tukia sähköautoiluun. Toivoisimme kuitenkin, että sähköautoilu lisääntyisi myös siitä syystä, että huomataan miten miellyttävää sähköautolla on ajaa", Max Johansson Tesla Club Finland Ry:stä kuvaa.

Digitaaliset ratkaisut vauhdittamaan sähköautoilua

Digitaalisten palvelujen kehittäminen voisi vauhdittaa sähköautojen yleistymistä. Tarvetta olisi erityisesti helppokäyttöisille reitinoptimointipalveluille.

"Lisäksi digitaaliset palvelut voisivat tehdä maksukäytännöistä ja niihin rekisteröitymisestä kuluttajaystävällisempiä, niin että kuluttajan ei tarvitsisi miettiä minkä operaattorin tolpalla käy autoaan lataamassa, vaan operaattorit selvittäisivät tulonjaon keskenään. Kuluttajaystävällinen ratkaisu voisi olla vaikka sellainen, että laturi tunnistaisi auton ja laskutus lähtisi automaattisesti oikeaan osoitteeseen", Johansson pohtii.

Miltä sähköinen liikenne näyttää vuonna 2030

Sähköautoilijat Ry uskoo, että vuoteen 2030 mennessä sähköisen liikenteen osuus on kasvanut merkittävästi ja liikenteestä on tullut sähköautojen myötä hiljaisempi. Myös julkinen raskas liikenne kulkee sähköllä, latausverkostot kattavat koko Suomen, tietoisuus sähköautoilusta on lisääntynyt merkittävästi ja talonyhtiöt on pitkälle sähköistetty.

"Julkisen liikenteen laajamittainen sähköistyminen vaikuttaa merkittävästi tavaraliikenteeseen kaupunkien välillä ja sitä kautta edistää kunnianhimoisia päästötavoitteita. Sähköautoilusta on tullut yksi liikkumismuoto muiden joukossa", Kirsi Immonen visioi. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sähköautoilijoiden perinteinen Winter Tour ajettiin helmikuussa koko Suomen halki aina Nuorgamiin saakka. Matka taittui sujuvasti varsin talvisissa olosuhteissa.

Sähköautoilijat ry:n puheenjohtaja Kirsi Immonen hyödynsi Nuorgamin reissulla sähköautoilijoiden kanssa Fintrafficin Liikennetilanne-palvelua. ”Tarkistimme latauspisteet palvelusta ja seurasimme samalla mahdollisia tietöitä ja kelikameroita, jotta pystyimme tarvittaessa reagoimaan ja vaihtamaan reittiä”, Kirsi kertoo. 

Kuvat: Sähköautoilijat Ry

Lisää aiheesta:

Sähköautojen latauspisteet Liikennetilanne-palvelussa
Kaasuautojen tankkauspisteet Liikennetilanne-palvelussa
Katso Fintrafficin liikennevisio 2030
Tutustu liikennetiedon markkinapaikkaan: Digitrafficiin
Lue tiedote: Kaivattua tietoa sähköautoilijoille

Jaa