Hyppää pääsisältöön
Podcastin 7. jakson kansikuva, kuvitus.

Liikenne työllistää sadat tuhannet - millaisia työpaikkoja ala tarjoaa tulevaisuudessa?

Millaisia ovat liikennealan tulevaisuuden näkymät ja mitä muutokset tarkoittavat liikenteen työelämälle?

Liikenne on Suomessa tällä hetkellä jättimäinen työllistäjä ja arviolta 175 000 ihmistä saa alalta palkkansa. Pelkästään henkilöliikenteessä on noin 40 000 työpaikkaa ja tavaraliikenteessä noin 50 000 työpaikkaa.

Seitsemännessä Tietoa liikenteeseen -podcastin jaksossa pohditaan liikenteen toimialan rajua muutosta, millaisia töitä ala pystyy tulevaisuudessa tarjoamaan ja miten alalle houkutellaan oikeat osaajat. Jakson vieraina ovat HR- ja viestintäjohtaja Katri Viippola Työeläkeyhtiö Varmasta, VTT:n liikennetutkimuksen johtaja Ari Aalto sekä henkilöstöjohtaja Hanna Hovi liikenteenohjausyhtiö Fintrafficista.

Miten digitalisaatio ja automatisaatio näkyy tulevaisuuden liikenteessä?

Aalto pohtii tähän vastauksia nojaten eurooppalaiseen tutkimukseen, jossa selvitettiin automatisaation vaikutusta liikenteeseen vuoteen 2050 mennessä. Tutkimuksen tuloksena ilmeni erilaisia skenaariota, joissa kaikissa uskotaan alan työpaikkojen lisääntyvän seuraavan 10–15 vuoden aikana hurjasti. Ääriautomatisaation skenaariossa nähdään kuitenkin mahdollisena, että työpaikkojen määrä kääntyy kasvun jälkeen rajuun laskuun, mikä voi johtaa jopa kahden miljoonan nykymuotoisen työpaikan vähenemiseen Euroopan tasolla muutaman vuosikymmenen kuluessa.

Keskustelussa korostuu, että automaatio ja digitalisaatio muuttaa työnkuvaa jättäen yksinkertaisen työn automatisaation harteille. Samaan aikaan monimutkaisemmat ja laajemmat kokonaisuudet tulevat ihmisten hoidettavaksi. Muutoksen myötä tulevaisuudessa ennustetaan syntyvän ammatteja, joita kaikkia ei vielä edes tunnisteta ja liikennealan ammattilaisten osaamiseen kohdistuu uusia odotuksia.

Ikääntyvän väestön siirtyessä pois työelämästä, työnantajien näkökulmasta kiinnostava haaste on, mistä löytää uusia osaajia toteuttamaan liikenteen innovaatioita. Hovi tarjoaa oivaltavia näkemyksiä, miksi nuoren kannattaa suunnata liikennealalle: ”Liikenteen alalla on paljon erilaisia vaihtoehtoja ja se tarjoaa monenlaiselle osaamiselle käyttöä. Liikenne on merkityksellinen toimiala ja se sisältää paljon mielenkiintoisia mahdollisuuksia kyvykkäille henkilöille.”

Miten esihenkilötyöllä voidaan puolestaan lisätä nuorten kiinnostusta alaa kohtaan? Viippola tuo esiin, että uran pituudesta huolimatta työntekijät haluavat tietää, mitkä ovat työn tavoitteet, ja kuka tukee niiden saavuttamisessa. Erityisesti nuoret arvostavat tasa-arvoa, yhdenvertaisuuta sekä monimuotoisuutta työelämässä, ja näiden huomiointi on entistä keskeisempää myös tulevaisuudessa.

Antoisaa keskustelua käydään Fintrafficin vaikuttavuusjohtaja Mikko Saariahon johdolla.

Tervetuloa kuuntelemaan!

Jaa