Hyppää pääsisältöön

Kansainvälinen kartografialiitto palkitsi Fintrafficin lennonvarmistuksen ANC-ilmailukartan – tiedätkö, mikä merkitys laadukkailla karttatuotteilla on turvalliseen lentämiseen?

Suomen ilmatilan karttatuotannon ammattilaiset löytyvät Fintrafficin lennonvarmistuksen AIS-yksiköstä, jossa pidetään huoli, että ilmailukarttatuotteet ovat ajan tasalla, säädösten mukaisia, helposti luettavia ja visuaalisesti miellyttäviä. Laadukas karttatuotanto on huomioitu myös kansainvälisesti, kun Kansainvälinen kartografiaseura (ICA) palkitsi Fintrafficin ANC-ilmailukartan loppuvuodesta 2021. Millainen voittajakartta oikein on ja kuinka se syntyy eri tahojen yhteistyössä?

Kansainvälisen kartografialiiton tavoitteena on kerätä alan ammattilaiset yhteen ja edistää kartografian tieteenalaa. Liitto järjestää joka toinen vuosi kansainvälisen konferenssin, johon kootun karttanäyttelyn kartat kilpailevat voitosta eri kategorioissa. Vuoden 2021 konferenssissa Firenzessä Charts on panels -kategorian voiton vei Fintrafficin tuottama ANC-kartta.

- Tällainen tunnustus on tietysti todella mukava asia! Yksikössämme työskentelee mm. kartografiaan perehtyneitä maanmittauspuolen ammattilaisia sekä paikkatietoalan osaajia, joten se, että palkinto tulee nimenomaan kartografian kansainvälisiltä ammattilaisilta, lämmittää erityisesti mieltä. On mahtavaa, että monista hyvistä kartoista juuri meidän oma on erottunut joukosta positiivisesti, kiittää Fintrafficin lennonvarmistuksen suunnittelupäällikkö Kristiina Wilska.

Voiton vei harrastelentäjien näkölentosuunnistuksen ANC-kartta

Voittajaksi valittu ANC-kartta jakaa Suomen 7 eri palaan, ja se on tarkoitettu harrastelentäjien näkölentosuunnistukseen. Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO on määritellyt ANC-ilmailukartan sisällöt, jotka ovat maailmanlaajuisesti samanlaiset.

- Euroopassa tehtiin vuonna 2014 laaja yhtenäistämisprojekti, johon myös me Fintrafficin lennonvarmistuksesta osallistuimme. Vaikka jokainen maa tuottaakin oman karttatuotteensa, on loppukäyttäjien helppo käyttää ANC-karttoja maasta riippumatta yhtenäisen sisällön ansiosta. Näin ollen siirtyminen kartalta toiselle helpottuu, kun lennetään maasta toiseen, avaa Wilska.

Vaikka karttojen sisältö määräytyy kansainvälisten standardien perusteella, näyttää kartta visuaaliselta ilmeeltään hieman erilaiselta eri maissa.

- Muun muassa kartan sävyjä voidaan viilata maakohtaisesti. Jos esimerkiksi pellot tulee merkitä keltaisella, voimme maakohtaisesti päättää, minkä sävyn keltaisen haluamme. Suomen kartta on visuaaliselta ilmeeltään kauniin vihreä, koska meillä on paljon metsiä. Meillä on myös paljon päällekkäisiä ilmatilaan liittyviä huomioita, joten kartan on oltava todella selkeästi laadittu, jotta sitä on helppo lukea, jatkaa Wilska.

Tavoitteena turvallisuutta edistävät ilmailukartat

Ilmailukarttojen tuottaminen on tarkkaa työtä, jonka lopputulokseen vaikuttaa monta eri osapuolta. Fintrafficin lennonvarmistus vastaa ANC-kartan ilmatilan vuosittaisista päivityksistä. Karttakeskus päivittää puolestaan pohjakarttakohteet, kuten tiet, voimalinjat, kaupungit ja taajamat.

- Päivitysten jälkeen nämä kaksi yhdistetään ja ulkoasu viilataan loppuun. Sitten valmis kartta toimitetaan Karttakeskukseen, jossa he luovat siitä painokelpoisen tiedoston sekä vastaavat kartan painattamisesta, myynnistä ja jakelusta. Kartan voi tämän jälkeen ostaa verkossa Karttakaupasta (https://www.karttakauppa.fi/kategoria/karttakauppa/ilmailukartat/), avaa Wilska.

Paperinen kartta on ANC-kartan päätuote, mutta karttaa on saatavilla myös muovipintaisena tulosteena sekä erillisten applikaatioiden kautta lentokoneen näytöllä näkyväksi taustakartaksi.

- Ensisijainen tavoitteemme on, että kaikkia karttojamme on turvallista käyttää. Ilmailijoilla on velvollisuus käyttää ajantasaisia karttatuotteita, ja meidän tehtävämme on varmistaa, että niitä on helppo lukea oikein ja ne ovat yksiselitteisiä, kertoo Wilska.

Seuraavan kerran ANC-kartat uusitaan 21.4.2022, ja ne tulevat myyntiin huhtikuun alkupuolella. Tällä hetkellä Fintrafficin lennonvarmistuksessa tuotetaan karttoja kahdella eri tavalla. Tulevaisuudessa karttatuotannossa halutaan siirtyä yhä enemmän ANC-karttojen tuotannossakin käytettyihin tietokantapohjaisiin kartantekojärjestelmiin, jotta samasta datasta voidaan jalostaa erityyppisiä karttoja.

Haluatko lukea lisää, millaisia karttoja Fintrafficin lennonvarmistuksessa tuotetaan ja kuinka se käytännössä tapahtuu? Klikkaa tästä juttuun: https://www.fintraffic.fi/fi/uutiset/tiedatko-mika-ais-ilmailutiedotuspalvelussa-tuotetaan-kartat-ja-valitetaan-avaintietoa

Jaa