Hyppää pääsisältöön
Tunneli-kuvituskuva

Fint­raf­fi­cin Tien­käyt­tä­jän lin­ja vai Pa­lau­te­väy­lä? Näin il­moi­tat maan­tei­den kun­nos­sa­pi­don ha­vain­nois­ta oi­keal­le ta­hol­le

Julkaistu 16.1.2023

Haluaisitko tehdä ilmoituksen tienpinnan pienistä päällystevaurioista? Vaiko onko ajokaista vaarallisen liukas tai veden peitossa? Tienkäyttäjien tekemät ilmoitukset maanteiden kunnosta ovat tärkeässä roolissa kunnossapidon nopean reagoinnin ja oikean kohdentamisen kannalta. Voit ilmoittaa havainnoistasi kahta väylää pitkin: soittamalla Fintrafficin Tienkäyttäjän linjalle tai jättämällä ilmoituksen Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylään. Milloin puhelu Fintrafficin Tienkäyttäjän linjalle on tarpeen ja milloin Palauteväylä on se oikea osoite?

Teiden kunnossapitoa vaativien ilmoitusten suhteen Tienkäyttäjän linjan ja Palauteväylän roolijako on tienkäyttäjälle selkeä: Tienkäyttäjän linjalle soitetaan vain akuuteissa asioissa, kun taas Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylä on oikea kanava ei-kiireellisille ehdotuksille ja ilmoituksille.

Tiellä tehdyistä havainnoista ilmoittaminen oikeaan paikkaan auttaa välttämään ruuhkia palveluissa ja nopeuttaa siten reagointia akuuteissa tilanteissa. 

Kuinka ilmoitan havainnoistani? Muista nämä kolme kultaista sääntöä

Oletko jättämässä kunnossapitoon liittyvää ilmoitusta tai havaintoa tiestöltä? Näillä ohjeilla onnistut:

1. Palauteväylän ja Tienkäyttäjän linjan kautta välitetään ilmoitukset valtion teiden kunnossapidon alueurakoitsijoille. Kunnat ja kaupungit hoitavat kunnossapidon omilla tiestöillään itse, minkä vuoksi näihin liittyvät ilmoitukset tulee tehdä suoraan kyseiselle kunnalle tai kaupungille. Yksityisteiden hoidosta vastaa puolestaan kyseisen tien tiekunta.

2. Jos haluat antaa palautetta maantien kunnosta, jätä viesti Palauteväylästä. Voit jättää Palauteväylässä myös toimenpide-ehdotuksen maanteihin liittyen. Palauteväylään lähetettyjä palautteita käsitellään arkisin virka-aikana. Mikäli haluat asioida puhelimitse tai chatissa, tavoitat Liikenteen asiakaspalvelun arkisin klo 9–15 numerosta: 0295 020 600. Myös chat palvelee arkisin kello 9–15, muina aikoina chatin yhteydenottoihin vastaa virtuaalinen asiakaspalvelija.

3. Soita Tienkäyttäjän linjalle, kun havaitset akuutteja tai välittömästi apua tarvitsevia ongelmia, joista aiheutuu vaaraa ihmisille, ajoneuvoille tai tieinfralle yleisillä teillä. Näitä tilanteita ovat mm. isommat päällystevauriot, tielle noussut tulvavesi, tien sortumat, liukkaus, lumen tukkima tie tai liikenteen estyminen rikkoutuneen ajoneuvon vuoksi. Fintrafficin Tienkäyttäjän linja päivystää 24/7/365 numerossa 0200 2100. Numeroon vastaavat Fintrafficin tieliikennekeskuksen liikenneoperaattorit ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä. Soittajan paikannusta helpottaa, jos ilmoituksen soittaa 112-sovelluksen kautta, jolloin puhelimen paikannus näkyy suoraan tieliikennekeskukseen.

Tallenna siis Tienkäyttäjän linjan numero puhelimeen akuutteja tilanteita varten, ja tutustu Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylän sähköiseen ilmoitukseen kiireettömien palautteiden osalta!

Haluatko tietää Fintrafficin Tienkäyttäjän linjasta enemmän? Siihen pääset tutustumaan tästä.

Jaa