Hyppää pääsisältöön
kuvituskuva

Digitrafficin data taipuu monenlaiseen käyttöön

20-vuotta täyttävään palveluun tehdään yli neljä miljardia rajapintakutsua vuodessa 

Ensiaskeleet vuonna 2002 ottanut avoimen liikennedatan palvelu Digitraffic juhlistaa tänä vuonna 20-vuotiasta taivaltaan. Suomen suurimman liikennedatan kattauksen tarjoava palvelu tarjoaa liikennepalvelujen kehittäjille yli 100 rajapintaa. Liikennedatalle on selkeästi kasvavaa kysyntää: Digitrafficiin tehdään yli neljä miljardia rajapintakutsua vuodessa ja määrä on kasvanut viime vuosina 25 prosentin vuosivauhtia.  

Fintrafficin operoima Digitraffic tarjoaa niin liikenteenohjauksessa käytettävää kuin käytännön tekemisessäkin syntyvää liikenne- ja olosuhdetietoa laaja-alaisesti liikenteen toimijoiden käyttöön avoimena datana, teratavun päivässä.  

Fintraffic aloitti Digitrafficin operoinnin vuonna 2019 kun kaikki liikennemuodot saman katon alle yhdistävä liikenteenohjausyhtiö perustettiin.  

”Sekä rajapintakutsujen määrä että datan käyttäjämäärät ovat kasvaneet jatkuvasti, tästä iso kiitos kaikille datan hyödyntäjille. Viime vuosina olemme kääntäneet katseita datan tuottajien suuntaan ja yhä enemmän eri toimijoiden väliseen yhteistyöhön aktiivisen alustavaikutuksen aikaansaamiseksi. Digitrafficista onkin nyt kovaa vauhtia kasvamassa alusta, jossa liikenteen dataekosysteemin dataa jatkossa käsitellään ja välitetään”, Fintrafficin kehityspäällikkö Mika Ahvenainen kuvaa.   

Hyödyntäjät kertovat: Digitraffic tukee tiedolla johtamista ja palvelujen kehittämistä 

”VR onnittelee 20-vuotiasta Digitrafficia! Digitrafficin data on toiminnassamme analytiikan ja raportoinnin, muun muassa täsmällisyyden raportoinnin perusta. Käytämme dataa myös kehittämiseen, aikataulujen ja junien suunnitteluun ja ohjaukseen”, Ilkka matkustajaliikenteestä, Eetu junaliikennöinnistä ja Elmeri junaliikenteen logistiikasta kertovat.  

Juliadata.fi -palvelun kehittäjä Teemu Sirkiä on hyödyntänyt Digitrafficin dataa pitkäjänteisesti.  

”Siitä lähtien kun rautatieliikenteen avoin data avattiin Digitraffic-palveluun vuonna 2015, se on ollut tärkein data mitä Juliadata käyttää. Digitrafficin kautta Juliadata pystyy näyttämään päivittäin isolle määrälle ihmisiä tietoa siitä, mitä junaliikenteessä tapahtuu juuri nyt, Teemu kuvaa.  

Proxion on käyttänyt Digitrafficin dataa jo reilut kymmenen vuotta.  

”Digitraffic on auttanut meitä ymmärtämään rautatiejärjestelmän toimintaa datan avulla, eli kyse on todellisesta tiedolla johtamisesta. Näemme, että tulevaisuudessa liikenteen data ja avoin data tulevat entisestään nostamaan merkitystään, kun mennään kohti hiilineutraalimpaa ja entistä kestävämpää liikennejärjestelmää, Proxionin Anssi Krooks sanoo.  

Tietorahdin toimitusjohtaja Janne Lausvaara lähetti onnitteluterveiset työmatkalta Puolasta. 

”Tietorahti käyttää Digitrafficin datasta liikenteen häiriöitä ja jakaa sen 14 000 kuskille eteenpäin, koska dataahan pitää jakaa! Meiltä Puolasta tämä data puuttuu vielä kokonaan, kiitoksia sinne Suomeen, että saamme tätä dataa hyödyntää”, Janne kertoo. 

Digitrafficin 20-vuotias taival pähkinänkuoressa:  

Ensimmäiset askeleet kohti Digitrafficia otettiin vuonna 2002 VTT:n ja TKK:n projektissa, jossa visioitiin DigiTraffic-nimistä tietojärjestelmää erityisesti liikenteen mallintamiseen ja simulointiin. Keskitetty tietovarasto ja datan jakelu rajapintojen kautta oli jo tässä vaiheessa vahvasti mukana. Nykymuotoinen Digitraffic syntyi, kun Tiehallinto päätti vuoden 2005 tienoilla tieliikenteen tietojen keruu- ja jakelujärjestelmän toteutuksesta. Järjestelmälle tuli nimeksi Digitraffic. 

Digitraffic siirtyi myöhemmin Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen hoitoon ja Liikennevirasto vastasi palvelun ylläpidosta ja kehityksestä vuosina 2014-2018, jolloin Digitrafficin hyödyntäjäsopimuksista luovuttiin, palvelu siirrettiin pilvipalveluun, tietosisällöstä tehtiin avointa dataa ja palvelu laajennettiin kattamaan rautatie- ja meriliikenteen tietoja. 

Tänä päivänä Digitrafficin datan avulla voidaan vastata monenlaisiin kysymyksiin. Raideliikenteessä esimerkiksi voidaan selvittää, onko junani aikataulussa, missä se kulkee tällä hetkellä ja mikä on junan kokoonpano. Tieliikenteessä data vastaa muun muassa kysymyksiin: millaiset keliolosuhteet ovat juuri nyt, millainen ajokeli on kahden tunnin kuluttua, missä kunnossapitoajoneuvot liikkuvat, onko teillä ruuhkaa? Meriliikenteen puolella Digitrafficin data kertoo esimerkiksi, mitkä laivat ovat tulossa satamaan ja milloin, missä laiva kulkee juuri nyt, onko vesiliikenteessä häiriöitä. 

Palvelu tarjoaa liikennedataa hyödyntävien sovellusten ja palveluiden kehittäjille yli 100 rajapintaa. Digitrafficiin tehdään yli neljä miljardia rajapintakutsua vuodessa ja määrä on kasvanut viime vuosina 25 prosentin vuosivauhtia. Digitrafficin tarjoama data on Creative Commons BY 4.0 käyttöluvalla käytettävää avointa dataa. 

Lisää aiheesta:

https://www.fintraffic.fi/fi/kehittajille

Katso Digitrafficin esittelyvideo: https://youtu.be/9a6sjJJkrLY

Developer Day järjestettiin 8.12. Katso koko tallenne täältä.  

Jaa