Hyppää pääsisältöön
luokkahuone, oppilaita

Yhteistyössä HAMK ja Fintraffic Raide: uusi rautatiealan opintokokonaisuus keräsi opiskelijoilta positiivista palautetta

Hämeen ammattikorkeakoulu ja Fintraffic Raide solmivat kesällä 2022 kumppanuussopimuksen, joka käynnisti yhteistyön uuden opintokokonaisuuden rakentamisesta. Mikä tarve uuden rautatiealan koulutuksen taustalla on? Miten keväällä 2023 ensimmäistä kertaa toteutettu opintokokonaisuus järjestettiin käytännössä? Missä onnistuttiin ja mikä vaatii vielä kehitystä?

Nyt ja tulevaisuudessa on iso tarve rautatiealan osaajille ja asiantuntijoille. Hämeen ammattikorkeakoulu eli HAMK oli luonteva valinta yhteistyökumppaniksi uuteen rautatiealan koulutuskokonaisuuteen, sillä heillä on jo pitkään ollut tarjolla liikennealan insinöörien koulutus. Kyseessä on aiemmin enemmän maantie- ja kaupunkiliikenteeseen keskittynyt koulutus, jonka yhteyteen oli nyt mielekästä rakentaa rautatiealan opintokokonaisuus.

Keskustelu yhteistyöstä käynnistyi HAMK:n ja Fintraffic Raiteen kesken vuoden 2022 alussa, kumppanuussopimus solmittiin saman vuoden kesällä ja syksyllä määriteltiin koulutuksen raamit. Nyt rakennettu kokonaisuus lisää ymmärrystä alasta sekä rakentaa hyvän pohjan erilaisiin asiantuntijatehtäviin. Fintrafficin raideliikenteenohjauksen pääkouluttajat Paula Janhunen ja Mikko Tepsa tulivat projektiin mukaan loppuvuodesta 2022, kun oli aika lähteä toteuttamaan koulutusta käytännössä.

Teemoina rautatiealan perusteet, järjestelmät ja turvallisuus

HAMK:n kanssa rakennettu 15 opintopisteen kokonaisuus koostuu kolmesta moduulista: rautatiealan perusteet, järjestelmät ja turvallisuus. Suurin osa opetukseen keväällä 2023 osallistuneista oli liikennealan sekä sähkö- ja automaatiotekniikan kolmannen vuoden insinööriopiskelijoita. Mukana oli monimuoto- ja päiväopiskelijoita sekä yksi täydennyskoulutuksena Rautatiealan perusteet -osioon osallistunut opiskelija. Osallistujamäärän rajaksi oli asetettu kolmekymmentä opiskelijaa, mutta ensimmäiseen moduuliin otettiin poikkeuksellisesti mukaan 58 opiskelijaa, sillä moni heistä oli etänä koulutusta käyviä monimuoto-opiskelijoita.

Koulutuksen aikana testattiin erilaisia opetustapoja, kuten luentoja, erilaisia harjoituksia ja ryhmätöitä. Osassa moduuleista oli lisäksi lopputentti. Janhunen ja Tepsa pitivät osan luennoista itse, mutta mukana oli myös vierailevina luennoitsijoina asiantuntijoita mm. VR:ltä, Väylävirastosta, Otkesilta sekä Fintrafficista.

- Keräsimme koulutuksen aikana ja sen jälkeen paljon palautetta tulevaisuuden kehitystä varten. Saimme positiivista palautetta erityisesti mukaan valituista hyvistä luennoitsijoista sekä koulutuksen asiantuntevuudesta. Moni opiskelija koki, että kokonaisuus syvensi aiempaa osaamista. Osalle rautatieala oli puolestaan alussa aivan tuntematon, mutta koulutuksen myötä syttyi kiinnostus rautatiealasta mahdollisena uravalintana, Janhunen kertoo kurssipalautteista.

Monimuotoista opetusta myös tekniikan näkökulmasta

Koulutuksen aikana hyödynnettiin monipuolisesti erilaisia opetustapoja myös tekniikan näkökulmasta. Koska osa opiskelijoista osallistui kursseille paikan päällä HAMK:n tiloissa, osa etänä videon välityksellä ja osa jälkikäteen luentonauhoituksia katsomalla, piti kokonaisuudessa huomioida, kuinka nämä kaikki tavat saadaan yhdistettyä.

- Järjestimme lähiopetuksen ja livevirtuaaliopetuksen samaan aikaan sekä taltioimme kaiken opetuksen videolle. Eräs pohdintaa aiheuttanut asia oli, kuinka paljon opetuksen sisältöä kirjataan esimerkiksi luentodioihin verrattuna puheen kautta tulevaan sisältöön. Myös tehtävien laatiminen vaati uudenlaista ajattelutapaa, sillä niiden toteuttamistapa vaihteli sen mukaan, oliko opiskelija mukana lähi- vai etäopetuksessa. Opimme paljon matkan varrella ja menetelmät paranivat koko ajan kurssikokonaisuuden edetessä. Ryhmätyöt olivat yksi parhaista osuuksista, sillä niiden kautta syntyi oivaltavia töitä, ja ryhmässä toisten opettaminen edisti kaikkien oppimista, Janhunen pohtii.

Tulevaisuudessa kurssikokonaisuudessa halutaan kehittää erityisesti sitä, että opiskelijat saavat osallistumistavasta riippumatta kaikki yhtä laadukasta opetusta. Myös opintojen arviointikriteerejä selkeytetään, jotta kaikki voidaan arvioida osallistumistavasta riippumatta samalla tavalla.

- Pyrimme myös varmistamaan, ettei kurssin kanssa samaan aikaan ole muita kursseja, jotka voivat hankaloittaa osallistumista sekä kehittämään kurssisisältöä eteenpäin niin, että siinä olisi mahdollisimman vähän päällekkäisiä asioita muiden HAMK:n tarjoamien kurssien kanssa, Tepsa jatkaa.

Seuraava yhteistyökoulutus käynnistyy keväällä 2024

Tavoitteena on palvella koulutuskokonaisuuden avulla koko rautatiealaa antamalla perustietoa siitä, mitä alalla tapahtuu ja millaisiin töihin alalla voi suuntautua. Kevään 2023 yhteistyötä vastaava opintokokonaisuus tulee tarjolle HAMK:n kurssivalikoimaan jälleen keväällä 2024. On mahdollista, että myöhemmin tarjolle tulee myös laajempia, 15 opintopisteen ylittäviä kokonaisuuksia, mutta ne ovat vielä suunnitteluasteella.

- Kevään 2023 toteutus oli kaikin puolin onnistunut: saimme oikeita asioita opiskelijoiden tietoon ja lisäsimme ymmärrystä alasta. Yhteistyön jatkoon on vahva tahto niin meillä Fintrafficissa kuin HAMK:llakin. Laajemman koulutuskokonaisuuden rakentaminen ja toteuttaminen vie kuitenkin sen verran resursseja, että laajamittaisempi yhteistyö vaatii lisää kumppaneita mukaan sekä suunnittelu- että toteutusvaiheeseen, Tepsa kertoo.

Jaa