Fintraffic tekee tiivistä yhteistyötä useiden toimijoiden kanssa, jotta junaliikenne rullaisi sujuvasti säällä kuin säällä. Millaisia vaikutuksia eri sääolosuhteilla on raideliikenteeseen ja miten Fintrafficilla varmistetaan, että junat kulkevat hankalillakin keleillä?
Suomi on neljän vuodenajan maa. Vaihtelevat sääolosuhteet voivat kuitenkin synnyttää haasteita junaliikenteen sujuvuuden kannalta. Kesällä kova kuumuus vaikuttaa lämpölaajenemisen kautta fyysiseen ratainfrastruktuuriin rajoittaen joskus myös ajonopeuksia. Suurimmat haasteet syntyvät kuitenkin talvisaikaan, kun esimerkiksi pöllyävä lumi pakkautuu vaihteiden väliin ja kertyy radalle aiheuttaen viivästyksiä.
Oman lukunsa haastaviin sääolosuhteisiin tuo ilmastonmuutos, joka muuttaa niin totuttuja sääoloja kuin myös sitä, mihin liikenteenohjauksessa on aikaisemmin varauduttu. Lämpötilojen noustessa lumettomien talvien esiintyvyys kasvaa ja sateet tulevat useammin vetenä. Tämä lisää veden kuormitusta, jolla on negatiivisia vaikutuksia väyliin.
”Vaikka talvien kesto lyheneekin molemmista päistä, lumisuudesta ei tulla pääsemään eroon. Talven aikana lunta voi sataa rankastikin ja kerralla ennätyksellisiä määriä. Lisäksi lämpötilan sahatessa jatkuvasti plussan ja miinuksen puolella lumi ehtii aina sulaa ja jäätyä uudestaan, mikä lisää kulkuväylien liukkautta. Talvien lämpeneminen vähentää myös roudan määrää, minkä seurauksena puut kaatuvat tuulisilla keleillä helpommin”, kertoo Ilmatieteen laitoksen tutkija Antti Mäkelä.
Tehokas ennakointi ja tilanteen seuraaminen avainasemassa
Fintraffic tekee operatiivisesti tiivistä yhteistyötä Ilmatieteen laitoksen kanssa, jotta hankaliin keleihin pystytään varautumaan nopeasti ja ennakoiden. Ilmatieteen laitos tuottaa raideliikenteen kunnossapidon ja liikenteenohjauksen käyttöön havaintotietoa sekä ajan tasalla olevia sääennusteita, mikä auttaa ennakoimaan tulevaa ja reagoimaan nopeasti muuttuviin tilanteisiin.
Haastavissa tilanteissa myös datan hyödyntäminen on tärkeässä roolissa. Sähköisiin järjestelmiin syötettävien vikatietojen avulla pystytään paikantamaan vikoja ja niiden syitä. Näin nähdään, missä on eniten myöhästymisiä.
Säätä seurataan tehostetusti talvella Ilmatieteen laitoksen meteorologien kanssa viikoittaisten videotapaamisten yhteydessä. Tapaamisissa keskitytään etenkin liikenteen ohjauksen kannalta haastaviin säätilanteisiin ja ennusteen epävarmuuksiin. Ankara tuuli sekä lumentulo luovat tarvetta pitää kulkuväylät puhtaina ja varmistaa junien sujuva liikkuminen. Myös supistamalla osittain vuoroja onnistutaan välttämään junaliikenteen pahempien tukosten syntyminen.
”Pyrimme aina katsomaan tilanteen kokonaiskuvaa. Jos mitään ei tehdä, ongelmat kumuloituvat ja kestävät pidempään. Kun vuoroja supistetaan, pystytään ongelmakohtiin puuttumaan ja sitä kautta ne kestävät lyhyemmän aikaa. Pystymme myös viestimään matkustajille varmemmin, milloin juna tulee”, sanoo Fintrafficin aluejohtaja Lauri Ahtiainen.