Väylävirasto on valinnut WSP Finland Oy:n toimittamaan käyttöönottotarkastukset Digiradan ensimmäiselle kaupalliselle rataosalle Tampere–Pori/Rauma-välille. Hankinnan tavoitteena on varmistaa Digiradalle hankittavan turvalaitekokonaisuuden laadukas ja vaatimustenmukainen käyttöönotto.
Tampere-Pori/Rauma-rataosalle rakennetaan ensimmäistä kertaa Suomessa kaupalliseen käyttöön radiopohjainen ETCS-järjestelmä (European Train Control System, eurooppalainen junankulunvalvontajärjestelmä) osana Digirata-hanketta. Keskeinen osa ETCS-kulunvalvontajärjestelmää on turvalaitekokonaisuus, johon sisältyy keskitetty turvalaitejärjestelmä (CentralisedSafety System, CSS) sekä ulkolaiteohjaimet (Object Controller, OC).
Väylävirasto on valinnut WSP Finland Oy:n suorittamaan Tampere-Pori/Rauma-rataosan turvalaitekokonaisuuden käyttöönottotarkastuksen.Käyttöönottotarkastus kattaa turvalaitekokonaisuuden lisäksimyös rajapinnat B-luokan järjestelmiin, kuten asetinlaitteeseen, junankulunvalvontajärjestelmään, kauko-ohjaukseen ja tievaroituslaitoksiin sekä 14 integroitua tievaroituslaitosta, joiden toiminnallisuudet sisältyvät tarkastukseen.
Tarkastustyöhön kuuluu lisäksikauko-ohjausrajapintaa käsittelevän SCI-CC-rajapintakuvauksen (Control Center)analysointi,kauko-ohjausjärjestelmän (CentralizedTraffic Control, CTC) tarkastuspalveluiden tukeminen sekä tarkastusajot veturilla, jossa varmennetaan muun muassaradiosuojastuskeskuksenvaatimustenmukaisuus ja tarkastetaan veturilaitteiston (On Board Unit, OBU) kuljettajapaneelit.
– Käyttöönottotarkastuksessa hyödynnetään laboratorioympäristöä. Laboratorio rakennetaan Kouvolassa sijaitsevaan Väyläviraston ratatekniseen oppimiskeskukseen, jonne asennetaan kaikki keskeiset osajärjestelmät: CSS, OC ja CTC. Tämä mahdollistaa järjestelmien tarkastamisen hallitussa ja tehokkaassa testiympäristössä ennen käyttöönottovaihetta, sanoo projektipäällikkö Aapo Tiilikainen.
Toimeksianto käynnistyy täsmennysvaiheella, joka kestää 31.5.2025 asti. Täsmennysvaiheessa suunnitellaan tarkastustoimet erityisesti rajapintojen EULYNX-vaatimustenmukaisuuden osoittamiseksi.Varsinaiset tarkastustyöt valmistuvat 31.12.2028 mennessä.