Hyppää pääsisältöön

Vuosaaren tunnelin varareitti valmiina käyttöön

Vuosaaren tunneli suljetaan ensi vuoden alussa laajan remontin ajaksi, ja liikenne siirtyy sen viralliselle varareitille. Kuluneen vuoden aikana varareittiä on monin paikoin uudistettu, ja nyt testattu varareitti on valmiina ottamaan vastaan ensi vuodeksi sinne siirtyvän tunneliliikenteen. Miten liikenne sujui testiviikolla, ja mitä liikenteessä on ensi vuonna hyvä ottaa huomioon? Näihin asioihin pääset tutustumaan tästä uutisesta. Uutisen lopusta löydät myös dronevideot testipäiviltä.

Vuosaaren tunnelissa käynnistyy 6. tammikuuta 2026 mittava remontti, jonka aikana tunnelissa uusitaan kaikki sen tekniset järjestelmät sekä tunnelirakenteita. Rakennustöiden ajaksi tunneli suljetaan noin vuodeksi kokonaan liikenteeltä, ja liikenne siirtyy käyttämään tunnelin virallista varareittiä. Reitti kulkee Itäväylältä Kallvikintien ja Niinisaarentien kautta Vuosaaren satamaan.

”Vuosaaren tunnelin virallinen varareitti on nyt valmis vastaanottamaan sinne siirtyvän liikenteen. Tänä vuonna reitille on lisätty kaistoja, parannettu kiertoliittymiä sekä päivitetty liikennevalojen ohjausta ja kaistajärjestelyjä. Talvikunnossapito on myös nostettu korkeimpaan mahdolliseen luokkaan, ja reitille on saatu lisäksi oma kunnossapitokalusto” taustoittaa Fintrafficin hankepäällikkö Jukka Värri.

Varareittiä testattiin oikealla liikenteellä lokakuun alussa

Vuosaaren tietunnelin varareittiä testattiin liikenteellä 6.–9.10. Testauksen tarkoituksena oli varmistaa, että liikenne sujuu mahdollisimman hyvin tunnelin ollessa ensi vuoden kiinni. Varareittiä testattiin liikenteellä ensimmäistä kertaa siten, että mukana oli täysimääräisesti kaikki ensi vuonna käytössä olevat liikennejärjestelyt. 

Vuorokausiliikennemäärä Itäväylän Kallvikintien liittymän itäpuolella oli varareitin testauspäivinä noin 24 500, ja liikennettä olikin lähes puolitoistakertainen määrä normaalista (15 500). Kallvikintiellä liikennettä liikkui puolestaan lähes kaksinkertainen määrä normaalista 21 000 (11 200).

”Kaikkiansa liikenne sujui verrattain hyvin ja odotusten mukaisesti. Ajoajat liikkuivat satamasta Itäväylän eritasoliittymään 7–8 minuutin välillä, ja ihan ruuhkaisimpaan aikaan ajoaika oli 13 minuuttia. Tämä kannattaa ottaa huomioon myös tammikuussa, kun suunnittelee omaa liikkumista”, jatkaa Jukka Värri.

Testausviikon tuloksia:

  • Ruuhka-aikojen ulkopuolella ajoaika Vuosaaren satamasta reittiä Satamakaari–Niinisaarentie–Kallvikintie–Itäväylä–Itäväylän eritasoliittymä oli 7–8 minuuttia.
  • Iltapäiväruuhkassa 7.10. ajoaika Itäväylän eritasoliittymästä satamaan oli noin 13 minuuttia, ja liikenne ruuhkautui myös Kehä III:lla. 8.10. iltapäiväruuhkassa ajoaika Itäväylän eritasoliittymästä satamaan oli jo 2 minuuttia nopeampi eli noin 11 minuuttia. Tämä johtui osittain siitä, että  Kallvikintien liikennevaloissa idän tulosuunnalla oli vihreän valon pituutta pidennetty 7.10. testipäivän tulosten perusteella.
  • 7.11. aamuruuhkassa Fallpakantieltä saapuvia oli enimmillään klo 7.45–8.00. Tällöin vasemmalle kääntyvien odotusajat vaihtelivat muutamasta sekunnista 2 minuuttiin. Yleisin odotusaika oli minuutin molemmin puolin.
  • Kallvikintieltä Itäväylälle itään ”vapaana oikealle kääntyvä” -liikenne pääsi liittymään Itäväylälle turvallisesti. Iltapäivän vilkkaimpana aikana kääntyvä liikenne hidasti liikennevaloristeyksen jälkeen liittymiskaistan kohdalla Itäväylän pääsuunnan liikennettä, mutta sen ei havaittu ruuhkauttavan itse liikennevalojen risteysaluetta. Varareitin muilla osuuksilla liikenne pääsi etenemään pääsääntöisesti sujuvasti nopeusrajoitusten (40 km/h) mukaisesti. Kallvikintiellä ja Niinisaarentiellä liikenne sujui myös selvästi paremmin kuin kesäkuun testauksessa.

Varareitin toimivuutta arvioitiin maastossa eri mittauspisteillä sekä ajamalla reittiä säännöllisesti läpi muun liikenteen seassa. Lisäksi hyödynnettiin drone-kuvauksia, Fintrafficin liikenteenmittauspisteitä ja -kameroita sekä reittidataa. Tarkastelussa olivat erityisesti ruuhkahuippujen liikennevirrat, suojatiet ja liittymien toimivuus.

Hanketiedot:

Vuosaaren tietunneli vie Kehä III:lta Itäväylän eritasoliittymästä Vuosaaren satamaan. Tunneli on noin 1,5 kilometriä pitkä, ja siinä on kaksi ajokaistaa kumpaankin suuntaan. Eri suuntiin kulkevat autot ajavat omissa tunneliputkissaan. Päivittäin tunnelissa ajaa keskimäärin noin 7 650 henkilöautoa ja 2 700 raskasta ajoneuvoa. Tunneli avattiin vuonna 2008, ja yli puolet sen liikenteestä on satamaliikennettä.

Tunnelihanke on ollut monen toimijan yhteinen ponnistus. Fintraffic on tehnyt tiivistä yhteistyötä Helsingin kaupungin ja Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa, jotka ovat vastanneet kiertotien suunnittelusta. Suunnitteluvaiheessa on tehty paljon yhteistyötä myös sataman kanssa, sillä yli puolet tunnelin liikenteestä liittyy satamatoimintoihin. Tietoa tunnelin sulusta on pyritty jakamaan alueen asukkaille mahdollisimman ajoissa. Myös paikallisia yrityksiä ja varhaiskasvatuksen toimijoita on informoitu hyvissä ajoin sulun vaikutuksista, jotta arjen sujuvuus voidaan turvata parhaalla mahdollisella tavalla.

Lisätietoa hankkeesta: www.fintraffic.fi/vuosaarentunneli 

Jaa

Video varareitin testauksesta on kuvattu keskiviikkona 8.10.2025 aamupäivällä. Videolla näkyy reitti, joka lähtee Vuosaaren sataman portilta ja kulkee Satamakaarta pitkin Niinisaarentielle päättyen Niinisaarentien ja Porslahdentien kiertoliittymään.
Video on kuvattu sataman suunnasta kohti Itäväylää. Videolla näkyvä reitti alkaa Niinisaarentieltä ja etenee Kallvikintielle päättyen Itäväylän ja Kallvikintien liittymään. Kuvausaika: keskiviikko 8.10.2025 aamupäivä.
Video on kuvattu Itäväylältä kohti Vuosaaren satamaa. Videolla näkyy Itäväylän ja Kallvikintien liittymän liikennettä sekä lopussa lyhyen matkaa Kallvikintietä sataman suuntaan. Video on kuvattu keskiviikkona 8.10.2025 aamupäivällä.
Videolla näkyy Kallvikintien ja Itäväylän liittymä torstaina 9.10.2025 iltapäivällä ruuhka-aikaan. Videon lopussa on lyhyt pätkä myös Itäväylää kuvattuna kohti Kallvikintien liittymää.