Fintrafficin meriliikenteenohjaus digitalisoi Suomen alusliikennepalvelun Master’s Guideina tunnetut erityisohjeistukset. Tavoitteena on tarjota Suomen satamiin saapuville aluksille ja muille sidosryhmille täysin uusi digitaalinen palvelu, jonka kautta löytyvät kootusti kaikki alusliikenteen tärkeät ohjeistukset. Uusi Master’s Guide on suomalaisen merenkulun ja sujuvan satamakäynnin käyntikortti, joka rakennetaan osaksi uutta merenkulun tiedonhallintajärjestelmä NEMO:a. Mistä uudessa palvelussa on kyse? Mitä etua digitalisoituva palvelu tuo perinteisiin PDF-ohjeistuksiin verrattuna? Kuinka merenkulkualan toimijat ovat olleet mukana palvelun kehityksessä?
Master’s Guidet ovat tietolähteitä erityisesti aluksilla työskentelevälle kansipäällystölle, joka etsii suomalaisiin satamiin saapuessaan tietoa maan ja VTS-alueen toimintatavoista. Ne sisältävät tietoa esimerkiksi alusliikenteenohjauksen toiminnasta, aluksen päällikön velvollisuuksista sekä satamakäynnin kannalta kriittisistä yhteystiedoista. Tähän saakka alusten käyttämät Master’s Guidet ovat olleet PDF-muodossa, mutta uusi palvelu tuo ne käyttöön digitaalisessa ja käyttäjäystävällisemmässä muodossa.
"Uusi Master’s Guide on verkkopalvelu, joka kokoaa väylien käyttäjien kannalta kaiken tärkeän tiedon ja tietolähteet samaan paikkaan. Kyseessä on moderni ja muutosjoustava data-alusta, joka tukee meriliikenteen toimijoiden viestintää sekä turvallista ja sujuvaa liikennettä VTS-alueille. Lisäksi palvelu tuottaa uudenlaista lisäarvoa alalle aina reittisuunnittelusta satamasta lähtöön saakka", kertoo Fintrafficin meriliikenteenohjauksen kehityspäällikkö Esa Kallio.
Tulevaisuuden visiona kohdennettu tieto satamakäynti-ilmoituksen perusteella
Digitalisoituvat Master’s Guidet ovat osa Fintrafficin meriliikenteenohjauksen strategiaa, jossa rakennetaan uusia tulevaisuuden tuotteistettuja palveluita alusliikenteen tarpeisiin turvallisuuskärki edellä. Uusi, digitaalinen Master’s Guide -palvelu mahdollistaa tulevina vuosina esimerkiksi vallitsevien olosuhdetietojen tai merivaroitusten tehokkaan välittämisen sekä VTS-alueiden liikennesääntöjen, kuten alusten kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueiden, entistä paremman esilletuonnin. Sidosryhmien tarpeiden ja toiveiden ymmärtäminen ovat olleet kehitystyön ytimessä.
"Palvelun konseptivaiheeseen osallistui lähes sata ihmistä eri merenkulkualan toiminnoista, ja kehitystyötä on tehty sen jälkeenkin rintarinnan yhdessä loppukäyttäjien kanssa. Nyt käynnissä on intensiivinen järjestelmäkehitysvaihe, ja uusi verkkopalvelu julkaistaan käyttöön loppuvuoden aikana. Vanhat PDF-muotoiset Master’s Guide -dokumentit tulevat säilymään uuden palvelun rinnalla riittävän pitkän yliheittoajan", jatkaa Kallio.
Master’s Guidea kehitetään merenkulun tiedonhallintajärjestelmä NEMO:n hankekokonaisuuden rinnalla. Pidemmän aikavälin visiona on jatkokehittää palvelua niin, että alus saa kohdennettua tietoa omaan matkaansa liittyen perustuen uuden tiedonhallintajärjestelmän satamakäynti-ilmoitukseen sekä rakentaa integraatioita merenkulkualan eri verkkopalveluiden välille.
Lue aiheesta aiemmat julkaisut:
Alusliikenteen Master’s Guidet digitalisoituvat