Hyppää pääsisältöön
Rahtialus merellä talvella dronella kuvattuna

Alusliikenteen Master’s Guidet digitalisoituvat

Fintrafficin meriliikenteenohjaus on lähtenyt digitalisoimaan Suomen alusliikennepalvelun erityisohjeistuksia ”Master’s Guideja”. Tavoitteena on yhdessä kumppanin Siili Solutionsin kanssa tarjota Suomen satamiin saapuville aluksille sekä varustamoille tulevina vuosina käyttöön täysin uusi digitaalinen palvelu, jonka kautta löytyvät kootusti kaikki alusliikenteen ohjeistukset. 

Ensimmäiset testipilotoinnit digitalisoituvista Master’s Guideista päästään aloittamaan jo ensi vuoden lopulla. Kokonaisuudessaan uuteen digitaaliseen palveluun siirrytään asteittain vuoden 2024 aikana, jolloin alukset saavat palvelun käyttöönsä. 

”Haemme nyt kokonaisratkaisua, joka on mahdollisimman muuntojoustava ja mahdollistaa tulevina vuosina digitalisoituvan alusliikenteen kasvavat tietotarpeet. Uusi palvelu antaa mahdollisuuden entistä reaaliaikaisempaan tiedonvälitykseen, jossa kaiken lähtökohtana on alusliikenteen turvallisuus ja sujuvuus. Palvelu mahdollistaa esimerkiksi dynaamisen tiedon, kuten vallitsevien olosuhdetietojen ja merivaroitusten tehokkaan välittämisen sekä VTS-alueiden liikennesääntöjen, kuten alusten kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueiden, entistä paremman esilletuonnin”, kertoo Fintrafficin meriliikenteenohjauksesta erityisasiantuntija Mika Nyrhilä.

Tulevaisuudessa uusi palvelu myös informoi itse satamapalveluista ja tuottaa siten täysin uudenlaista tietoa entistä laajemmalle joukolle käyttäjiä – aina aluksen reittisuunnittelun alkuvaiheilta seuraavasta satamasta lähtöön asti. 

Tiiviissä yhteistyössä sidosryhmien kanssa

Fintrafficin meriliikenteenohjaus toivottaa sidosryhmät lämpimästi mukaan kehitystyöhön.

“Kehitystyön keskiössä on suunnitella yhdessä käyttäjien ja sidosryhmien kanssa käyttäjäystävällinen ja intuitiivisesti toimiva, kattava palvelu. Työtä tehdään tulevina kuukausina rintarinnan yhdessä loppukäyttäjien kanssa, jotta suunnittelussa ja toteutuksessa painottuu asiakastarpeet ja -kokemus sekä yhteinen tulevaisuuden tahtotila”, jatkaa Fintrafficin meriliikenteenohjauksen kehityspäällikkö Esa Kallio

Digitalisoituvat Master’s Guidet ovat osa Fintrafficin meriliikenteenohjauksen strategiaa, jossa rakennetaan uusia tulevaisuuden tuotteistettuja palveluita alusliikenteen tarpeisiin turvallisuuskärki edellä.  Master’s Guideja kehitetään yhteisprojektina NEMO-hankekokonaisuuden kanssa, jossa rakennetaan uutta meriliikenteen ilmoituspalvelua.

”Tämä projekti on äärimmäisen kiehtova. Olemme haastatelleet ja havainnoineet alusten päällystöä erilaisilla aluksilla. NEMO-kehitys ja erinomainen yhteistyö sidosryhmien ja alusten kanssa synnyttää kaikille synergiaetuja, jotka ulottuvat aina arkkitehtuuri- ja järjestelmätasolle. Tätä on huikeaa viedä eteenpäin – kulkeehan Suomen kautta 90 % viennistä ja nettiyhteys merillä on eri kuin maissa”, summaa Siilistä Lead Service Designer ja Master’s Guide -projektin vetäjä Eliisa Sarkkinen.

Fintrafficin meriliikenteenohjauksen strategian ytimessä on meriliikenteen ohjauspalveluiden tarjoaminen siten, että se varmistaa meriväylillämme alusliikenteen turvallisen ja häiriöttömän toiminnan. Meriliikennekeskuksemme valvovat ympärivuorokautisesti alusten turvallista kulkua kaikkialla Suomen rannikkoalueilla ja huolehtivat, että alusliikenne sujuu turvallisesti. Fintrafficin meriliikenteenohjauksen kehittämisen ytimen muodostaa alusliikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden mahdollistava teknologinen kehitystyö. Kehitystyötä tehdään etenkin ydinpalveluissa liikenteen ohjauksessa ja hallinnassa, jonka lisäksi kehitämme uusia palvelumalleja muun muassa tieto- ja tilannekuvapalveluihin.

Jaa