Fintrafficin meriliikenteenohjauksen Suomenlahden meriliikennekeskuksen päällikkö Samu Koski lähti merille ja kouluttautui merikapteeniksi. Mikä sai Samun siirtymään meriltä maatehtäviin? Mitä meriliikennekeskuksen päällikön tehtäviin sisältyy käytännössä? Mikä on Samun motto työelämässä?
Suomenlahden meriliikennekeskuksessa toimii viisi vahtia, jotka kukin muodostavat tiimin, jonka esimiehenä toimii vuoroesimies. Meriliikennekeskuksen päällikkönä Samu toimii esihenkilönä tälle noin neljänkymmenen hengen työyhteisölle.
- Käytännössä työhöni kuuluu operatiivisen toiminnan ohjausta ja ihmisten johtamista yhteistyössä vuoroesimiesten kanssa. Varmistan, että puitteet ja prosessit ovat keskuksessamme kunnossa sekä hoidan paljon sekalaisia hallinnollisia asioita, kuten budjetointia, tilauksia, laskujen tarkistusta ja hyväksyntää sekä työterveysasioita. Työpäiviini kuuluu lisäksi jonkin verran erilaisia kokouksia sekä paljon töitä, jotka tukevat tiimini onnistumista työssään. Olen myös Fintrafficin meriliikenteenohjauksen johtoryhmässä, Samu kertoo työnsä sisällöstä.
Samu tekee paljon sidosryhmäyhteistyötä muiden merellisten toimijoiden, kuten varustamoiden, viranomaisten, satamien ja eri maaorganisaatioiden kanssa.
Kutsumusammatissa merenkulkualalla
Merenkulkuala on ollut Samulle aina kutsumusammatti, ja hän siirtyi heti merikapteeniksi valmistuttuaan töihin laivapäällystöön. Vuonna 2004 hän siirtyi lasten syntymän myötä maatöihin Merenkulkulaitokselle, jossa työskenteli alusliikenneohjaajana. Organisaatiot muuttuivat ympärillä, mutta Samun työtehtävät säilyivät koko ajan samoina.
- Alusliikenneohjaajana tuli työskenneltyä lopulta kaksitoista vuotta. Olin odottanut jo tovin vuoroesimiehen paikkaa hakuun, kun pääsinkin yllättäen esihenkilöni viransijaiseksi hänen lähtiessään virastossa tehtäväkiertoon. Hyppäsin siis suoraan alusliikenneohjaajasta meriliikennekeskuksen päällikön tehtäviin. Organisaatiomuutoksen jälkiseurauksena sijaisuuteni muutettiin vakinaiseksi, Samu muistelee.
Työnteko on aina asiakaspalvelua
Vaikka merenkulkualalla riittää erilaisia työnkuvia, Samua on aina kiinnostanut nimenomaan laivojen kulku. Siksi työ meriliikennekeskuksessa on ollut motivoivaa ja mielenkiintoista, sillä siellä saa aitiopaikalta seurata liikenteen kehittymistä ja ilmiöitä sekä pääsee vaikuttamaan liikenteen turvallisuuteen hyvin konkreettisella tavalla.
- Työni merenkulkualalla on parasta mitä olen ikinä tehnyt, ja työ tässä organisaatiossa on todella kivaa. On mahtavaa saada johtaa näin ammattitaitoista porukkaa, ja huomata, kuinka voimme konkreettisesti vastata ulkoisten sidosryhmien ja asiakkaiden tarpeisiin. Mottoni on, että työnteko on aina asiakaspalvelua: kaikki ympärillä olevat tulisi mieltää asiakkaiksi ja pyrkiä tarjoamaan heille hyvä asiakaskokemus, Samu pohtii.