Meeri Niemen ura sai uuden suunnan ratsastusonnettomuuden myötä. Päätös hakea raideliikenneohjaajaksi syntyi nopeasti sukulaisten rohkaisun avulla: Meerin vaarilla, enolla ja isäpuolella on vuosikymmenten kokemus rautatiealalta. Millainen kuva Meerillä oli rautatiealasta ennen liikenneohjaajakoulutusta? Millainen on perustyöpäivä Fintrafficissa? Entä miltä tulevaisuus rautatiealalla näyttää?
Meerin työskenteli hevosalan yrittäjänä, mutta ratsastusonnettomuuden myötä edessä oli uranvaihdos. Uusi ura aukesi rautatiealalta sukulaisten rohkaisemana, sillä sekä Meerin enolla, vaarilla että isäpuolella on pitkät työurat takanaan samalla alalla. Meerin eno on ollut jo pitkään töissä Fintrafficin raideliikenteenohjauksessa ja suositteli myös Meeriä hakemaan raideliikenneohjaajakoulutukseen. Olihan sukulaisten kesken jo naureskeltu, kukakohan heistä seuraavaksi päätyy rautateille töihin.
”Olin saanut vaarilta, enolta ja isäpuolelta hyvän ja realistisen kuvan siitä, millaista työskentely alalla on. Kyllähän se paljon kertoo, että ihmiset ovat alalla eläköitymiseen asti. Minua houkutteli se, että työ on vastuullista, merkityksellistä ja myös omalla tavalla haastavaa”, sanoo Meeri.
Pääsykokeiden jälkeen ovi koulutukseen aukesi, ja Meeri valmistui raideliikenneohjaajaksi elokuussa 2023. Työssään Meeri vastaa raideliikenteen sujuvuudesta ja turvallisuudesta. Tavallinen työpäivä alkaa vuoronvaihdolla, jossa kartoitetaan ajantasainen liikennetilanne yhdessä kollegojen kanssa. Päivän aikana hän seuraa, että junaliikenne kulkee häiriöttä ja että ratatöiden urakoitsijat pääsevät turvallisesti työalueilleen niin, ettei se vaikuta junaliikenteeseen.
“Periaatteessa työ on samankaltaista joka päivä, mutta ei kuitenkaan koskaan täysin samanlaista. Aina tulee eteen jotakin uutta, mikä pitää työn mielenkiintoisena”, Meeri kuvailee.
Tulevaisuuden haaveena asiantuntijatehtävät
Meeri aloitti uuden uransa vain 21-vuotiaana, mutta katse on jo pitkälle tulevaisuudessa.
”Vaarilla oli 48 vuoden mittainen työura. Olen asettanut itselleni tavoitteeksi yhtä antoisan ja laajan urapolun sekä toivottavasti myös yhtä pitkän. Tällä hetkellä ei ole mitään mielenkiintoa vaihtaa alaa, tämä tuntuu niin omalta.”
Työ antaa Meerille jatkuvasti uusia oppeja ja onnistumisia. Hän kertoo yllättyneensä siitä, kuinka paljon näkymätöntä työtä raideliikenteen sujuvuuden takaaminen vaatii. Työyhteisö ja hyvä ilmapiiri ovat keskeisiä viihtyvyyden kannalta.
Työn merkityksellisyyden lisäksi Meeriä motivoi Fintrafficin tarjoamat kehittymis- ja etenemismahdollisuudet. Toukokuussa Meeri valmistui sisäisestä Asiantuntijana Fintrafficissa -koulutuksesta, jossa hän pääsi pohtimaan omaa työidentiteettiään ja vahvuuksiaan.
”Koulutuspäivistä jäi todella paljon käteen. Voisin nähdä tulevaisuudessa itseni asiantuntijatehtävissä, jossa pääsisin hyödyntämään vahvuuksiani sekä mielenkiinnon kohteitani.”
Tähänastisen uran kohokohta oli kuitenkin hetki, jolloin Meeri virallisesti valmistui raideliikenneohjaajaksi.
”Muistan sen hetken selvästi. Pohdin silloin, että olen vasta 21-vuotias, takana on vaativa koulutus ja pitkä prosessi, mutta kaikki tekemäni työ tuotti tulosta, ja nyt olen tässä: valmis työskentelemään rautatiealalla. Se oli huippu fiilis, jonka tulen muistamaan ikuisesti.”
Kiinnostuitko? Hae rautateiden liikenneohjaajaksi!
Haluatko omalla panoksellasi viedä Suomea kohti ekologisempaa, tehokkaampaa ja toimintavarmempaa liikennöintiä? Haluatko olla mukana tavoittelemassa sujuvampaa ja asiakaslähtöisempää rautatieliikennettä arvojemme mukaisesti; Turvaamme, Välitämme, Näytämme suuntaa ja Yhdessä? Haku Fintrafficin raideliikenteenohjauksen liikenneohjaajakoulutukseen on avoinna!
Lisätiedot sekä hakuohjeet löydät osoitteesta rekry.fintraffic.fi