Hyppää pääsisältöön

Toteutussuunnitelman laatiminen etenee konkreettisella tasolla

Toteutusvaiheen toteutussuunnitelma -projektin (ToTo) alkuvuotta on leimannut projektin laajeneminen useille substanssialoille ja useiden uusien työkokonaisuuksien käynnistäminen. Erityisesti operointikonseptin ja -skenaarioiden valmistelu sekä erilaiset tekniset selvitykset ja kuvaukset ovat työllistäneet projektia merkittävästi.

Toteutusvaiheen toteutussuunnitelma on kattava kuvaus siitä, miten ja minkälainen ERTMS-järjestelmä toteutetaan koko Suomen valtion omistaman, kaupallisen liikenteen käytössä olevan rataverkon alueella vuoteen 2040 mennessä. Toteutussuunnitelma kuvaa paitsi vaatimukset toteutusvaiheen merkittävimmille laitehankinnoille, mutta myös toteutusvaiheen aikaisia hankkeen toimintamalleja, toteutusvaiheen vaiheistamista sekä hankkeen sisäistä järjestäytymistä. Toteutussuunnitelmaa voidaan kutsua ikään kuin käsikirjoitukseksi, jonka mukaisesti toteutusvaiheessa toimitaan kohti tavoiteltua päämäärää.

ToTo-projektissa käynnistettiin vuoden ensimmäisellä kolmanneksella useita laajoja töitä, joilla on ratkaiseva rooli koko toteutusvaiheen onnistuneen lopputuloksen ja läpiviennin kannalta. Näitä ovat esimerkiksi 

  1. Toteutusvaiheen järjestelmäkehitystä ohjaava järjestelmän kehitysmalli. Toteutusvaiheen järjestelmän kehitysmallilla tarkoitetaan työskentelymallia, jonka mukaisesti toteutusvaiheen järjestelmä kehitetään aina konseptitasolta käyttöönottoon saakka. Työ on tärkeä, jotta toisistaan erillään kehitettävät järjestelmät muodostavat lopulta yhden, yhtenäisen kokonaisuuden, joka vastaa hankkeen tavoitteisiin. Tässä järjestelmillä tarkoitetaan keskitetyn turvajärjestelmän ja ulkolaitteiden kokonaisuutta (CSS ja OC), liikenteenhallinta- ja ohjausjärjestelmiä (Traffic Management System, TMS), radio- ja tietoliikennettä, inframallia ja kyberturvallisuuden näkökulmaa.
  2. Toteutusvaiheen operointikonsepti ja -skenaariot. Operointikonsepti on pohja toteutusvaiheen järjestelmän kehityksessä, ja sen avulla varmistetaan, että toteutusvaiheen järjestelmä laaditaan käyttäjälähtöisesti. Tämän takia operointikonseptilla on erittäin merkittävä rooli onnistuneen toteutuksen kehityksessä. Operointiskenaariot puolestaan yksityiskohtaistavat ERTMS-toimintojen (European Rail Traffic Management System) ja järjestelmien ominaisuuksia ja toiminnallisuuksia, joten ne myös toimivat pohjana järjestelmien vaatimusmäärittelylle. 
  3. Teknisten selvitysten ja kuvausten kokonaisuus, jossa tarkennamme operointikonsepti ja -skenaariotyötä teknisellä tasolla. Tämä laaja kokonaisuus johtaa toteutusvaiheen laitehankintavaatimuksiin.  

Kaikkea Digirata-hankkeen tekemistä ohjaavat Digiradalle asetetut tavoitteet. Kuluneena keväänä ja alkusyksystä on vahvistettu tavoitteiden ohjaavuutta toteutussuunnitelman laatimistyössä ja tunnistettu, millä osa-alueilla toimintaa pitää edelleen vahvistaa, jotta tavoitteiden ulosmittaus voidaan varmistaa toteutusvaiheessa. 

”ToTo-projektin kannalta keskeiset työt on saatettu vuoden toisella kolmanneksella käytännön toteutukseen ja viety eteenpäin suunnitelman mukaisesti. Tämä on merkittävä asia koko projektin onnistumisen kannalta. Käytännön tekeminen jatkuu, ja tekemisen volyymi yhä kiihtyy loppuvuotta ja ensi kevättä kohti”, sanoo ToTo-projektin projektipäällikkö Saara Haapala.

Seuraava julkinen versio toteutussuunnitelmasta julkaistaan tammikuussa 2026. 

Jaa