Turvallisen ja sujuvan rautatieliikenteen varmistaminen on yksi toimintamme perustehtävistä. Uutena toimintona tämän tehtävän turvaamiseksi on Fintrafficin ns. Tilannekoordinaattori-palvelu.
Tilannekoordinaattori on rautatieliikenteen operatiivisissa onnettomuus- ja muissa häiriötilanteissa se henkilö, jolla on ajantasainen tilannekuva tilanteesta ja sen vaikutuksista eri sidosryhmille. Hän toimii asiantuntija-apuna viranomaisille sekä huolehtii riittävästä kommunikaatiosta eri osapuolten kesken. Uuden Tilannekoordinaattori-palvelun avulla asiantuntija-apu on nyt saatavilla häiriötilanteiden tueksi ympäri vuorokauden.
Aiemmin vastaava operatiivisten häiriötilanteiden koordinointipalvelu on hoitunut Väyläviraston Rata P5 -toiminnon kautta. Palvelua on aiemmin tuotettu vain yhdeltä paikkakunnalta kotivaralta hälytettynä toimintona. Tilannekoordinaattori-palvelua tuotetaan puolestaan kahdesta kaupungista 24/7. Palvelun perustavoite on varmistaa liikenteen palautuminen normaaliksi mahdollisimman nopeasti ja tasapuolisesti eri rautatieliikenteen toimijoiden ja yhteiskunnan tarpeet huomioiden.
Turvallisuuden varmistaminen on tilannekoordinaattorin työn ytimessä
Tilannekoordinaattorin ensisijainen tavoite on varmistaa eri sidosryhmien turvallisuus häiriötilanteessa ja sen korjauksen aikana. Tehtävään valituilla tilannekoordinaattoreilla on taustaa ja osaamista rautatieverkoston liikenteenohjauksesta sekä häiriötilanteiden hoitamisesta. Liikenteenohjaustaustan ansiosta he pystyvät hahmottamaan häiriötilanteen kokonaiskuvan ja vaikutukset paremmin sekä ymmärtävät maastossa työskentelevien tarpeet. Tämä edesauttaa esimerkiksi pelastusviranomaisten ja raivaustöitä tekevien työturvallisuutta häiriötilanteen korjauksen aikana.
Palvelun kommunikaatio ja viestintä hoidetaan eri sidosryhmien jo aiemmin käytössä olleella tekniikalla, esimerkiksi viranomaisverkko Virven kautta. Näin tärkeää tietoa ei mene tietoteknisistä syistä sidosryhmiltä ohi. Tulevaisuudessa hankkeelle visioidaan mahdollisuutta omaan applikaatioon, josta tieto lähtee yhdellä viestillä kaikkien olennaisten sidosryhmien kanaviin.
Kuinka tilannekoordinaattori toimii häiriötilanteessa?
Häiriötilanteessa tilannekoordinaattori selvittää ensin tarkan tilannekuvan häiriöstä, sen aiheuttajasta ja vaikutuksista liikenteeseen sekä eri toimijoiden intressit. Tilannekuvan koostamisen jälkeen koordinaattori pitää eri sidosryhmät ajan tasalla häiriötilanteen etenemisestä. Hän määrittää kerätyn tiedon pohjalta rajoituksia ja ratkaisuja eri sidosryhmien tarpeet huomioiden.
Tilannekoordinaattorin ansiosta operatiiviset häiriötilanteet voidaan hoitaa nyt nopeammin, turvallisemmin ja tehokkaammin, kun kaikki olennainen tieto kulkee osapuolten välillä selkeästi. Rata P5 -toimintoon verrattuna tilanteen tasalle päästään nyt tehokkaammin ympäri vuorokauden. Loppuraportointi on tärkeää, sillä häiriötilanteesta voidaan näin koostaa looginen ja selkeä tapahtumaketju, jota voidaan käyttää jatkossa palvelun kehittämiseen ja koulutustarkoituksiin.
Palvelun toiminta-alue on koko Suomi. Yleisimpiä häiriötilanteita rautatieliikenteessä ovat tasoristeysonnettomuudet, eläinten alle jäännit, henkilövahingot, pienemmät törmäykset ja suistumiset vaunujen siirtojen yhteydessä, sääolojen aiheuttamat häiriöt sekä turvalaitteisiin liittyvät häiriöt. Tilannekoordinaattori työskentelee häiriötilanteesta ja sen sijainnista riippuen paikan päällä maastossa tai etänä. Palvelun toimintaprosessi on molemmissa tapauksissa sama.
Palvelua tuotetaan kahdesta kaupungista 24/7
Tilannekoordinaattori-palvelua tuotetaan Helsingistä ja Tampereelta käsin 24/7 siten, että molemmilla paikkakunnilla päivystää kerralla yksi henkilö. Tilannekoordinaattorin kaltaista palvelua on ollut tarjolla Rata P5 -toiminnon alla aiemminkin, mutta ympäri vuorokauden toimivan päivystyksen ansiosta Tilannekoordinaattori-palvelu moninkertaistaa nyt häiriötilanteiden koordinoinnin resurssit.
Tilannekoordinaattori vähentää epävarmuustekijöitä, sillä sidosryhmille voidaan viestiä tehokkaammin häiriötilanteen kestosta ja liikenteellisistä vaikutuksista. Näin esimerkiksi liikenteenohjaus, viranomaiset, raivauspalvelu ja radan kunnossapidon yksiköt ovat reaaliaikaisesti perillä siitä, kuinka häiriötilanne vaikuttaa heidän toimintaansa, kuinka tilanne ratkaistaan ja millaisella aikataululla.
Vuorokauden ympäri toimiva häiriötilanteiden koordinointipalvelu on tärkeä esimerkiksi tavaraliikenteen toiminnan turvaamisessa, sillä kuljetusketjun jatkuvuus on kriittisessä roolissa monilla aloilla. Matkustajaliikenteeseen palvelu tuo etua mm. paremman tiedonkulun ja tiedottamisen muodossa. Neutraaleina, valtion yhtiön alaisina toimijoina, tilannekoordinaattorit arvioivat häiriötilanteiden ratkaisemisessa ennen kaikkea rautatiejärjestelmän kokonaisetua sekä eri sidosryhmien turvallisuuden varmistamista.
Tulevaisuudessa Tilannekoordinaattori-palvelua suunnitellaan laajennettavaksi myös kauko-ohjaukseen ja asetinlaitteisiin liittyvien häiriötilanteiden koordinointiin sekä pienimuotoiseen maastosta käsin tapahtuvaan liikenteenohjaukseen häiriötilanteissa.