Hyppää pääsisältöön

Talven asiakastyytyväisyyskysely: yli 94 % tyytyväisiä Fintrafficin meriliikennekeskusten tuottamaan tietoon 

Väyläviraston jäänmurtokauden 2024–2025 asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset osoittavat, että sidosryhmät ovat tyytyväisiä Fintrafficin meriliikennekeskusten tuottaman tiedon riittävyyteen ja luotettavuuteen. Myös meriliikennekeskusten toiminta on kuluneella jäänmurtokaudella vastannut hyvin odotuksia. 

Väyläviraston teettämässä jäänmurtokauden 2024–2025 asiakastyytyväisyyskyselyssä peräti 94 % vastaajista arvioi Fintrafficin meriliikennekeskusten jakaman tiedon riittäväksi ja 95 % luotettavaksi. Myös meriliikennekeskusten toiminta sai korkeat arviot: 95 % koki sen hyväksi tai erittäin hyväksi. 

”Ajantasaisen ja luotettavan tiedon merkitys korostuu erityisesti talvimerenkulussa, kun meren jäätymisen myötä olosuhteet haastavat normaalia enemmän. Se, että asiakkaamme kokevat saamansa tiedon sekä riittäväksi että luotettavaksi, kertoo tiedotuksemme vastaavan käyttäjien tarpeisiin myös kaikkein vaikeimmissa olosuhteissa, kertoo operatiivinen johtaja Sari Talja Fintrafficin meriliikenteenohjauksesta. 

Fintrafficin meriliikennekeskuksissa valvotaan ja ohjataan kauppamerenkulun alusten kulkua Suomen rannikkoalueilla ympäri vuorokauden. Keskukset seuraavat liikennetilannetta, antavat reaaliaikaista tietoa säästä, jääolosuhteista ja mahdollisista vaaratilanteista sekä varmistavat, että alusliikenne sujuu turvallisesti. Keskusten tehtävänä on myös tiedottaa aluksille tärkeistä muutoksista ja ennakoida tilanteita, jotka voivat vaikuttaa merenkulun turvallisuuteen ja sujuvuuteen. 

Väyläviraston asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin jäänmurtokaudella 2024–2025. Fintrafficin meriliikennekeskuksen toimintaa arvioi yhteensä 125 vastaajaa, joista valtaosa työskenteli laivoilla. 

Jaa