Hyppää pääsisältöön

Sustainable Flow -hankkeessa tähtäimessä kestävämmät tavarakuljetukset ja pienemmät CO2-päästöt

Keskisen Itämeren maiden elämä ja liiketoiminta ovat erittäin riippuvaisia Itämeren tavarakuljetuksista, ja esimerkiksi Suomen ulkomaankaupan viennin määrästä 94 % ja tuonnin määrästä 91 % kulkee meriteitse. Sustainable Flow -hankkeessa kehitetään nyt digitaalista työkalua ja konseptia merikuljetusten aiheuttamien CO2-päästöjen vähentämiseen, jotta tulevaisuuden merilogistiikka olisi entistä ympäristöystävällisempää, taloudellisempaa ja sosiaalisesti vastuullisempaa. 

Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) Merilogistiikan tutkimuskeskuksen vetämän Sustainable Flow -hankkeen keskiössä ovat meriliikenteen kuljetusten aiheuttamien hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kohdistuvat toimet. Hankkeen tavoitteena on kehittää käytännön työkaluja alan sidosryhmille sekä lisätä tietoisuutta kuljetusmuotojen digitaalisten työkalujen, energiansäästön ja uusiutuvan energian mahdollisuuksista hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kansallisesti, alueellisesti ja kansainvälisesti.

"Fintrafficin meriliikenteenohjaus on vahvasti mukana hankkeissa ja piloteissa, joissa edistetään digitalisaation keinoin vastuullista merenkulkua. Toimet ilmaston lämpenemisen hillitsemiseksi ja kestävän merenkulun edistämiseksi ovat välttämättömiä, sillä suurimmassa osassa laivoja esimerkiksi käytettävät polttoaineet ovat vielä ei-uusiutuvia. Onkin hienoa olla mukana Sustainable Flow -hankkeessa, sillä se edistää ilmastotoimia hyvin konkreettisesti juuri CO2-päästöjen näkökulmasta", pohtii johtaja Jouni Patrakka Fintrafficin meriliikenteenohjauksesta.

Tavoitteena yhteensä vähintään 10 % päästövähennykset pilottisatamissa

Projektikumppaneina Sustainable Flow:ssa ovat SAMK:n ja Fintrafficin meriliikenteenohjauksen lisäksi Ruotsin merenkulkulaitos, Ahvenanmaan ammattikorkeakoulu, International Transport Development Association (ITDA) Latviasta, Tallinnan teknillinen yliopisto sekä Ruotsin kuljetusalan keskusliitto. Lisäksi mukana on seitsemän pilottisatamaa: Rauma, Pori, Tallinna, Maarianhamina, Riika, Oxelösund ja Norrköping. Tavoitteena on, että pilottisatamien hiilidioksidipäästöjä saadaan vähennettyä hankkeen aikana yhteensä vähintään 10 % sekä merkittävästi vielä kolme vuotta hankkeen päättymisen jälkeenkin.

"Fintrafficin meriliikenteenohjaus on Sustainable Flow -hankkeessa mukana kestävän kehityksen kumppanina asiantuntijaroolissa. Tuomme hankkeeseen tietotaitoa ja osaamista erityisesti e-navigaation kehittämisen, alusliikennepalvelun sekä merenkulun palveluiden näkökulmista", kertoo Fintrafficin meriliikenteenohjauksesta projektipäällikkö Maiju Kaski.

Sustainable Flow on maailmanlaajuisesti ensimmäinen hanke, joka keskittyy sekä digitaalisen työkalun kehittämiseen että energiansäästöön ja uusiutuvaan energiaan CO2-päästöjen vähentämiseksi kuljetusalalla, erityisesti merenkulkualalla ja satamissa. Kevääseen 2026 kestävän hankkeen rahoittaa Interreg Central Baltic -ohjelma, ja sen kokonaisbudjetti on 3,4 miljoonaa euroa.

Lisätietoja hankkeesta löydät täältä.

Jaa