Hyppää pääsisältöön

Suomi ottaa käyttöön uusia erikoiskuljetusten varoalueita kauppamerenkulun väylilleen

Suomen rannikkoalueen kauppamerenkulun väylille on rakentumassa yhtenäinen toimintamalli, jossa erikoiskuljetusten kulkua turvataan yhä useammin varoalueilla. Uusia varoalueita saadaan käyttöön tammikuun alussa Tornion ja HaminaKotkan nimetyille väylille, joissa liikkuu säiliöaluksia.

Tornion ja HaminaKotkan kauppamerenkulun väylille ollaan saamassa pian käyttöön uudet erikoiskuljetusten varoalueet siellä liikennöiville suurille nesteytettyä maakaasua kuljettaville LNG-aluksille.

“Varoalueiden tarkoituksena on varmistaa erikoiskuljetusten entistäkin turvallisempi kulku. LNG-säiliöalusten ympärille muodostetaan niiden mukana kulkeva erillinen suojavyöhyke, jonka sisälle muut alukset eivät saa tulla ilman erillislupaa. Menettely turvaa erikoiskuljetuksille esteettömän kulun väylillä, joissa muu liikenne on vilkasta tai olosuhteet vaativat erityistä varovaisuutta”, kertoo kehityspäällikkö Esa Kallio Fintrafficin meriliikennekeskuksesta.

Erikoiskuljetusten varoalueet otettiin Suomessa ensimmäisenä käyttöön Inkoon väylällä lokakuussa 2024 suurille LNG-aluksille. Nyt toimintamalli on laajenemassa 1.1.2026 alkaen Tornioon, Hamina-Kotkaan ja Kotkan Mussalon nimetyille väylille.

Varoalueet varmistavat erikoiskuljetusten turvallisen kulun porrastamalla alueella muuta liikkumista. Fintrafficin meriliikennekeskus perustaa varoalueita tarveperusteisesti, kun liikennetilanne, ruuhka tai jokin muu liikennettä rajoittava tai vaarantava seikka sitä vaatii. Meriliikennekeskus myös valvoo ja ohjaa alueiden liikennettä. Tarkemmat tiedot varoalueista ja muista liikennesäännöistä löytyvät Fintrafficin Master’s Guide -palvelusta.

Fintrafficin meriliikenteenohjaus varmistaa meriväylillämme ulkomaankaupan ja kotimaan vesiliikenteen häiriöttömän toiminnan. Fintrafficin meriliikennekeskuksissa huolehditaan 24/7/365, että alusliikenne on turvallista, sujuvaa ja häiriötöntä. Suomi onkin edelläkävijämaita kauppamerenkulun turvaamisessa, sillä kauppamerenkulun seuranta ja valvonta kattaa koko sen rannikon. Se tarkoittaa, että Suomen rannikolle saapuessaan kaikki kauppamerenkulun alukset, kuten tankkerit sekä rahti- ja matkustajalaivat, ovat meriliikennekeskuksiemme valvonnassa. Liikkuessaan Suomen rannikolla alusten on ylläpidettävä jatkuvaa päivystystä alueen työskentelykanavalla sekä noudatettava sen liikennöintiä koskevia säännöksiä – kuten varoalueita.

Jaa