Hyppää pääsisältöön

Suomen rannikon alusliikenteen kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueiden tarkastukset loppusuoralla: tarkastuksista saatu tärkeää pohjatietoa jatkokehittämiseen

Fintrafficin meriliikenteenohjauksen vuoden 2022 lopussa käynnistämät Suomen rannikon alusliikenteen kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueiden tarkastukset ovat edenneet jo loppusuoralle. Kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueet tarkastettiin yhteistyössä alan viranomaisten, sidosryhmien ja asiakkaiden kanssa. Tarkastuksissa käytiin läpi nykyisten kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueiden tilannetta sekä tehtiin toimenpide-ehdotukset mahdollisista muutos- ja kehittämistarpeista.

"Suomen pitkällä ja usein vaikeakulkuisella rannikolla on yhteensä 6700 kilometriä meriväyliä. Jotta voimme varmistaa alusliikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden sekä suojella herkkää ympäristöä, tarvitsemme erityistoimia erityisesti vaikeakulkuisilla väyläosuuksilla. Eräs keskeisimmistä toimistamme on kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueiden asettaminen ja valvonta. Nämä erityisalueet ovat avainasemassa huolehtiessamme siitä, että liikenne sujuu turvallisesti haastavissakin väyläosuuksissa riippumatta liikennemääristä ja vallitsevista olosuhteista", taustoittaa alueiden merkityksestä Fintrafficin meriliikenteenohjauksen kehityspäällikkö Esa Kallio.

Suomen rannikon alusliikenteen kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueiden tarkastuksissa arvioitiin nykyisten alueiden tarkoituksenmukaisuutta ja mahdollisten uusien alueiden tarvetta.

"Tarkastuksissa kirjattiin kaikkiansa toistakymmentä esitystä uusista mahdollisista kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueista. Uusia kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueita on tarkastuksissa esitetty koko Suomen rannikolle, tasaisesti kaikille VTS- alueille", jatkaa Kallio.

Suomen rannikon alusliikenteen kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueiden tarkastukset etenevät kohti viimeistä vaihetta, joka kattaa Bothnia VTS:n valvonta-alueen Perämerellä. Tämän jälkeen koko projektista laaditaan loppuraportti, joka pitää sisällään kootusti kaikkien tarkastusten tulokset sekä muutosesitykset nykyisiin kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueisiin.

Syvenevää yhteistyötä kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueiden ympärillä

Liikennejärjestelmän kehittäminen sekä turvallinen ja entistä sujuvampi meriliikenne tehdään yhdessä, missä väylien käyttäjät ja viranomaiset miettivät yhteistyössä kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueiden tarpeita.

"Kaikkiaan kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueiden tarkastusprojektissa on ollut mukana vaikuttamassa lähes sata eri toimijaa suomalaisen merenkulun eri toiminnoista, ja yhteistyö on ollut erinomaista. Yhteinen ymmärrys kohtaamiseen ja ohittamiseen liittyvistä riskeistä on syventynyt, kun eri toimijat ovat jakaneet tietoa omista näkökulmistaan liittyen tehokkaaseen ja turvalliseen väylien käyttöön Suomen rannikolla", kiittää Kallio.

Fintrafficin meriliikennekeskusten tärkeimpiä tehtäviä on estää alusten vaaralliset kohtaamiset ja ohitukset sekä liikenteen ruuhkautuminen. Suomen rannikon alusten kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueilla on tässä avainrooli, sillä ne tuottavat tietoa meriliikennekeskuksiin rannikkomme haastavilta osuuksilta. Fintrafficin meriliikennekeskukset saavat kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueiden alusliikenteestä automatisoidut hälytykset ja informoivat aluksia kehittyvistä liikennetilanteista, jolloin alukset voivat huomioida alueet hyvissä ajoin esimerkiksi nopeuttaan laskemalla.

Yksityiskohtaiset tiedot kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueista on koottuna Fintrafficin VTS-sektoreiden Master’s Guideihin. Master’s Guidet (FI, SV, EN) löytyvät Fintrafficin verkkosivuilta osoitteesta fintraffic.fi/fi/vts/masters-guide.

Katso myös: Uudistunut Master’s Guide: suomalaisen merenkulun ja sujuvan satamakäynnin käyntikortti otetaan loppuvuodesta käyttöön | Fintraffic

Jaa