Hyppää pääsisältöön
Pirjo Venäläinen, Saara Reinimäki, Janne Lautanala ja hostimme Baba Lybeck

Sitran Kristo Lehtonen: "Käynnissä on valikoiva, tekninen eriytyminen." Tutustu muuhun Liikenteen Digikuuri 2022 -tilaisuuden antiin täältä!

Liikenteen digikuuri täytti video- ja radioaallot 9.2.2022. Katso tilaisuuden tallenne täältä!

Päivä sisälsi monta oivaltavaa ja kauaskatseista puheenvuoroa siitä, miten eri toimijat ovat tehostaneet toimintaansa, vähentäneet päästöjä, parantaneet turvallisuutta ja kehittäneet asiakaskokemusta datan avulla. Päivässä korostuneita teemoja olivat niin yhdessä tekeminen, rohkeus kokeilla ja konkreettinen tekeminen. Puheiden aika on nyt ohi!

 

Sitran reilun datatalouden teemajohtaja Kristo Lehtonen kävi omassa puheenvuorossaan läpi kaksi eri skenaariota, joissa Suomi tulee olemaan vuonna 2040. Toisessa näistä Suomi tarttuu digitalisaation hyötyihin, toisessa ei. Lehtosen viisi vinkkiä tulevaisuusajatteluun: 

1. Älä yritä olla oikeassa
2. Pyri moninaisuuteen
3. Kyseenalaista tulevaisuusodotuksiasi
4. Muista arki ja suhteuta muutos ihmisen tasolle
5. Älä unohda toivoa

Kuva: Kalle Kuokkanen

 

Fintrafficin toimitusjohtaja Pertti Korhonen kertasi jo hienosti vuonna 2021 aloitettua matkaa ja korosti rajapintojen ja toimijoiden entistä ketterämpää yhteistyötä. Liikennealalle on saatu yhdessä muotoiltu sääntökirja ja toimijoita on mukana jo reilut 130!

Kuva: Kalle Kuokkanen

 

VR:n toimitusjohtaja Lauri Sipponen nosti esiin raideliikenteen pienen päästövähennys-potentiaalin ja korosti, että raide on jo vihrein valinta. Suurin hyöty löytyykin eri liikennemuotojen yhdistämisestä matkaketjun kokonaisuuteen.

Kuva: Kalle Kuokkanen

 

Unikie Oy:n Petri Kalske, johtaja (keskellä) ja Fintrafficin hankepäällikkö Olli Soininen kertasivat ja analysoivat Port Activity -satamasovelluksen tähänastista matkaa ja onnistumisen avaimia. Tiedossa on myös laajentumista muihin liikennemuotoihin, koska kehitys jatkuu.

Kuva: Kalle Kuokkanen

 

Johtaja Pasi Nikaman mukaan dronepalvelujen läpilyönti on jo lähellä, mutta työtä riittää edelleen. 

"Laitteita, kyvykkyyttä ja jopa regulaatiota löytyy jo droneihin liittyen. Dronepalvelujen yleistyminen edellyttää kuitenkin vielä datan parempaa jakamista ja hyödyntämistä toimijoiden välillä."

Kuva: Kalle Kuokkanen

 

Miten datalla saadaan lisää tehokkuutta, kestävyyttä ja turvallisuutta liikenteeseen? Dataa kerätään paljon ja sitä käytetään yhä enemmän, siksi sen hyödyntäminen järjestelmätasolla on tärkeää. Yhteistyötä, yhteentoimivuutta ja yhteisiä pelisääntöjä tarvitaan. Keskustelijoina toimitusjohtaja Hans Ahola Ahola Transportista (ei kuvassa), Erikoistutkija Pirjo Venäläinen Metsätehosta (vas.), automaatioyksikön johtaja Saara Reinimäki Liikenne- ja viestintäministeriöstä ja Ekosysteemi- ja teknologiajohtaja Janne Lautanala Fintrafficista. 

 

Kuva: Kalle Kuokkanen

Jaa