Hyppää pääsisältöön
raideliikenteen ohjaaja

Sidosryhmien kokemukset Fintrafficin raideliikenteenojauksen palveluista paranivat entisestään

Kehittääkseen yhteistyötä ja palveluitaan Fintrafficin raideliikenteenohjaus toteuttaa vuosittain sidosryhmätutkimuksen tärkeimmille yhteistyökumppaneilleen. Tutkimuksen tulosten mukaan Fintrafficin raideliikenteelle tuottamia palveluita on jo useiden vuosien ajan pidetty turvallisina, ammattitaitoisina ja luotettavina. Yhteistyö Fintrafficin kanssa koetaan raideliikenteen sidosryhmissä hyvänä.

Tutkimus toteutettiin loppuvuodesta 2022. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat perinteiseen tapaan ne kumppanit, joiden kanssa teemme tiivistä yhteistyötä, kuten rautatieliikenteen harjoittajat, urakoitsijat ja kunnossapitäjät sekä esimerkiksi järjestelmien ja palvelujen tuottajat ja konsultit.

Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin puhelinhaastatteluiden ja sähköisen kyselyn yhdistelmänä 14.11.-11.12.2022.  Tutkimuksen toteutti uusi kumppanimme Taloustutkimus Oy.

”Oli hienoa huomata, että loppuvuoden kiireiden keskellä sidosryhmillämme oli aikaa vastata kyselyyn ja arvioida yhteistyötämme sekä sen kehittämistä. Vastaajamäärä oli hyvällä tasolla ja saimme vastauksia monipuolisesti eri vastaajajoukoista”, kertoo johtaja Heidi Saarinen.

Tutkimuksessa vastaajia pyydettiin arvioimaan raideliikenteenohjauksen eri palvelujen osalta yhteistyön toimivuutta (kouluarvosana 4–10), palveluissa onnistumista sekä kehittämiskohteita. Vastaajilla oli mahdollisuus antaa kyselyssä myös avointa palautetta.

”Fintrafficin raideliikenteenohjauksen eri palvelukokonaisuuksien kanssa ollaan tekemisissä hieman eri tavalla. Erityisen tiivistä yhteydenpitoa sidosryhmillä on liikennesuunnittelun ja operatiivisen liikenteenohjauksen kanssa. Kokonaisarviot eri palvelukokonaisuuksille ovat melko tasaisen hyvät, kaikki palvelukokonaisuudet yltävät yli 8:n keskiarvon”, sanoo Senior Insight Manager Timo Myllymäki Taloustutkimus Oy:stä.

”Saavutimme kokonaisarvosanaksi 8.47 (asteikolla 4–10). Yli puolet arvioi toimintaa kiitettävällä arvosanalla. Erityisen hyvin pärjäsivät Rataliikennekeskus, Liikennesuunnittelu ja Turvavalvomo. Hyvät tulokset viestivät suoraan siitä, että meillä porukka tekee ansiokasta työtä sidosryhmiemme kanssa. Tämä on meille erittäin tärkeää, joten kiitos kuuluu henkilöstölle”, toimitusjohtaja Pia Julin kertoo.

Urakoitsijat arvoivat yhteistyön toimivuuden kaikkein korkeimmalle.

Sidosryhmillä selkeämpi kuva yhtiön suunnasta

Keskeisimmät vahvuudet olivat yhteistyöhaluisuus ja luotettavuus. Sen lisäksi, että tutkimus kertoo, millä osa-alueilla on onnistuttu, on sillä tärkeä rooli myös yhteistyön ja palveluiden kehittämisessä. Saatujen vastausten perusteella tunnistetaan mahdollisia kehitystarpeita.

Avoimien vastausten perusteella operatiivinen toiminta ja yhteistyö näyttäisi toimivan pääosin hyvin ja kehitystä on saatu vietyä eteenpäin.

”Olemme viime vuoden aikana tehneet systemaattisesti työtä sen, eteen, että sidosryhmillämme olisi aiempaa selkeämpi ja ajantasaisempi kuva meidän kehityksestämme ja tulevaisuuden suunnasta”, kertoo palvelu- ja kehitysjohtaja Sanna Järvenpää. ”Ja näyttää tutkimuksen mukaan, että työmme on tuottanut tulosta. Erityisesti ilahduttavat palautteet siitä, että olemme onnistuneet viemään koko rautatiesektoria eteenpäin”, Järvenpää jatkaa.

Kehittämiskohteiden osalta esille nousivat esimerkiksi toiveet laajemmasta yhteistyöstä ja asiakaslähtöisyyden kehittämisestä. Myös ketteryys osoittautuu asiaksi, jolla on korkein yhteys annettuun kokonaisarvioon, siitä saatu arvosana on maltillinen.

”Ketteryys on jossakin määrin yksilökohtainen asia, jollekin se tarkoittaa palveluiden aukioloa vuorokauden ympäri, jollekin toiselle esimerkiksi nopeampaa reagointia, kolmannelle jotakin muuta. Miten sidosryhmätyöskentelyssä voisi toimia ketterämmin? -kysymys vaatii pohdintaa ja keskustelua myös sidosryhmien kanssa siitä, mitä se heille tarkoittaa”, pohtii Myllymäki.

Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään toiminnan kehittämisessä sekä palvelukohtaisesti että koko yhtiön tasolla

Jaa