Hyppää pääsisältöön
suurennuslasi jolla katsotaan maailmaa

Paikkatiedon tavoitetila 2024–2028 avaa konkreettiset askeleet Fintrafficin lennonvarmistuksen paikkatietokehitykselle

Paikkatiedolla voidaan tarkoittaa kaikkea sellaista tietoa, johon liittyy jokin maantieteellinen sijainti. Pari vuotta sitten Fintrafficin lennonvarmistuksessa toteutettiin paikkatietojen käytön nykytilatarkastelu, jossa havaittiin kehityskohteita mm. paikkatiedon hyödyntämisen ja tiedonsiirron osalta. Näitä kehityskohteita on ratkottu ja tulevaisuuden kehitysaskeleita kirkastettu lennonvarmistuksen paikkatiedon ohjausryhmässä, jonka koostama paikkatietojen hallinnan tavoitetila konkretisoi nyt käytännön askeleet paikkatietokehitykselle vuosille 2024–2028. Mistä on oikein kyse?

Tiedonsiirto ja automaatio helpottavat ihmisten työtä, minkä mahdollistamisessa datan hallinta on tärkeä osa-alue. Paikkatietojen hyödyntäminen liittyy vahvasti Fintrafficin strategiaan ja dataekosysteemityöhön, minkä lisäksi se kytkeytyy ilmailutietojen jakamiseen ja hyödyntämiseen liittyvään kansainväliseen regulaatioon. 

- Tavoitteemme paikkatiedon ohjausryhmässä oli miettiä käytännön kehityskohteiden ratkaisuiden lisäksi, kuinka voimme lennonvarmistuksessa vastata näihin strategisiin tavoitteisiin paikkatietojen osalta. Tavoitetila antaa meille nyt konkreettiset kehitysaskeleet kullekin vuodelle aina vuoteen 2028 saakka, kertoo paikkatietopäällikkö Ainokaisa Tarnanen Fintrafficin lennonvarmistuksesta.

Lähivuosien tavoitteet liittyvät tiedonsiirtoon ja ilmailutietojen digitalisaatioon

Lähivuosien tavoitteisiin paikkatiedon osalta sisältyy mm. ilmailutietojen digitaalisten datasettien tuottaminen ja jakelu. Tähän kytkeytyy suoraan myös tavoite ilmailutietojen mallinnuksen osaamisen kehittämiseen. Lisäksi tavoitteena on kehittää paikkatietoaineistojen käyttöä ja siirtoa eri ohjelmistojen välillä manuaalisesta automaattisempaan tiedonsiirtoon.

- Lennonvarmistuksen paikkatietojenhallintaan liittyy monia eri järjestelmiä. Olemme paikkatietotyössä pyrkineet tunnistamaan, kuinka tieto liikkuu sen toimittajalta koko ketjun läpi operatiivisiin järjestelmiin ja niiden välillä. Oleellista olisi myös kartoittaa, millaisia vaikutuksia seuraa, jos jokin tiedonsiirtoketjussa muuttuu. Nyt luotu tavoitetila auttaa meitä huomioimaan paikkatiedon ja ilmailutietojen mallinnuksen tarpeet jo suunnitteluvaiheessa, kun erilaisia paikka- ja karttatietojärjestelmiä päivitetään niiden kehityskaaren mukaisesti, Tarnanen kertoo.

Jaa