Hyppää pääsisältöön

Miten raideliikennettä voitaisiin sujuvoittaa datan hyödyntämistä kehittämällä? Fintrafficin työpajoissa vaikutetaan yhdessä tulevaisuuden ratkaisuihin

Fintraffic järjestää 13.12.2023 toisen Älykäs raideliikenne -työpajan. Se tuo yhteen raideliikenteestä kiinnostuneet toimijat luomaan yhdessä dataekosysteemiä. Ensimmäisessä työpajassa etsittiin dataan ja tiedonvälitykseen liittyviä ongelmakohtia, joita halutaan yhdessä lähteä ratkomaan. Seuraavassa työpajassa suunnitellaan ratkaisujen edistämistä käytännössä.

Fintraffic järjestää Liikenteen dataekosysteemin sateenvarjon alla toisen raideliikenneaiheisen työpajan 13.12.2023. Ensimmäinen työpaja pidettiin 1.11.2023.

”Haluamme näiden työpajojen kautta edistää raideliikenteestä kiinnostuneiden toimijoiden yhteistyötä, dataan ja tiedonvälitykseen liittyvien yhteisten haasteiden ja ratkaisumahdollisuuksien tunnistamista sekä selkiyttää sopivinta tapaa yhteiseen kehitykseen työpajojen jälkeen”, kertoo Fintrafficin raideliikenteenohjauksen ekosysteemipalveluiden johtaja Heidi Saarinen.  

”Haluamme edistää yhteistyössä alan toimijoiden kanssa älykästä liikennettä, liikkumisen ja kuljettamisen sujuvuutta sekä datan ja digitaalisten palvelujen kehittämistä ja hyödyntämistä”, jatkaa Saarinen.

Datan paremmassa hyödyntämisessä piilee valtava potentiaali

Ensimmäisessä työpajassa oli parhaimmillaan yli 40 osallistujaa, yhteensä 17:stä eri organisaatiosta. Osallistujilla oli asiantuntemusta tekniikasta, rautatieympäristön ja liikenteen toimialasta sekä datasta.
Työpajassa tehtiin muun muassa ryhmätöitä yhteisen näkemyksen muodostamiseksi nykytilan haasteista ja mahdollisuuksista. Yhdessä löydettiin ongelmakohtia, joita voidaan yhdessä lähteä ratkomaan. Ryhmätöissä pohdittiin myös, millaista vaikuttavuutta ongelmien ratkaisemisella voidaan saavuttaa ja ovatko ongelmat ratkaisemisen arvoisia. 

”Osallistujat tunnistivat runsaasti eritasoisia nykytilan haasteita niin tiedon jakamiseen, datan lähteisiin, operatiivisen rautatiekentän toimintana kuin järjestelmäarkkitehtuuriinkin liittyen”, sanoo asiakaskokemuspäällikkö Ida Jokela Fintrafficin raideliikenteenohjauksesta.   

”Datan ja tiedon paremmassa hyödyntämisessä eri toimijoiden kesken nähdään valtava potentiaali. Vain osa potentiaalista on tällä hetkellä hyödynnetty.”

”Työpajassa käytyjen keskusteljen pohjalta nousi selkeä tarve säännölliselle yhteistyölle raideliikenteen dataan, tietoon ja palvelujen kehittämiseen liittyen. Keskustelua tarvitaan useamman eri aihepiirin ympärillä ja eri näkökulmista. Tästä on hyvä jatkaa toiseen työpajaan asioiden tarkentamiseksi”, toteaa Heidi Saarinen.

Toisessa työpajassa haetaan ratkaisuja ja suunnitellaan yhteistyötä jatkossa

Työskentely älykkään raideliikenteen edistämiseksi jatkuu toisessa työpajassa, jossa suunnitellaan käytännön ratkaisuja yhdessä ensimmäisessä työpajassa tunnistettuihin haasteisiin. Lisäksi mietitään raideliikenteen ekosysteemiyhteistyön tavoitteita ja sopivia yhteistyön tapoja jatkossa. 

Työpaja pidetään Teamsin välityksellä 13.12.2023 kello 13–15. 

Työpajoihin ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Riittää, että sinulla on kutsulinkki. Lisätietoa ja omaan kalenteriin ladattavat kokouslinkit löytyvät Fintrafficin nettisivuilta: 

https://www.fintraffic.fi/fi/liikenteen-ekosysteemin-ajankohtaista

Tervetuloa! Välitättehän tietoa myös omissa verkostoissanne eteenpäin! 

Fintraffic vastaa raideliikenteen, lentoliikenteen, tieliikenteen ja meriliikenteen liikenteen ohjauksesta ja hallinnasta. Liikenteenohjauspalveluiden lisäksi tuotamme liikenteen ekosysteemin toimijoille ja loppukäyttäjille digitaalisia palveluita sekä ajantasaista ja avointa dataa ja liikennetietoa. 
 

Jaa