Hyppää pääsisältöön
Rahtialus satamassa

Merenkulun datatalous etenee: yhteinen data-avaruus ratkaisuksi alusten satamakäyntitietojen välitykseen?

Miten rahtilaivat voisivat ajoittaa saapumisensa sataman juuri vapautuneeseen laituripaikkaan mahdollisimman oikea-aikaisesti? Miten satamaan saapuvan rahtilaivan lastin purkamisen aikatauluista saataisiin entistä tarkemmat tiedot eri satamatoimijoille? Miten tehostaa ja optimoida koko logistiikkaketjun toimintaa kattavamman tilannekuvan avulla? Näihin kysymyksiin on lähdetty etsimään vastauksia juuri käynnistyneessä Fintrafficin Maritime DataSpace -hankkeessa, jossa luodaan pohjaa alusten satamakäyntitietojen yhteiselle välityspalvelulle.

Fintrafficin meriliikenteenohjaus on lähtenyt selvittelemään ensimmäistä kertaa Suomessa data-avaruusarkkitehtuurin (dataspace) hyödyntämistä merenkulun eri logistiikkatoimijoiden tiedonvälityksessä, jotta satamakäyntiin liittyviä tietoja voidaan välittää eri toimijoiden välillä läpinäkyvästi, luotettavasti sekä yhteisiin sääntöihin perustuen.

"Suomessa on hyvät edellytykset kehittää merilogistiikan eri toimijoiden välistä datanvaihtoa entisestään, sillä meri- ja satamalogistiikassa on vahvoja näyttöjä monista datavetoisista palveluista, joissa aikatietojen reaaliaikainen jakaminen ja rajapintojen avaaminen on tehostanut yksittäisen sataman ja sinne saapuvan aluksen eri toimintoja. Maritime DataSpace -hankkeessamme tavoitteena on nyt laajentaa satamakäyntiin liittyvien tietojen välitystä useamman toimijan hyödynnettäväksi yhteisen datan välityspalvelun avulla", kertoo hankepäällikkö Olli Soininen Fintrafficin meriliikenteenohjauksesta.

Fintrafficin Maritime DataSpace -hankkeessa toteutetaan tämän vuoden aikana määrittelyt datan välityspalvelun ratkaisuista, joilla varmennetaan datan tietoturvallinen, läpinäkyvä ja yhteisiin sääntöihin pohjautuva välitys. Hankkeessa on tarkoitus tämän vuoden aikana myös testata ratkaisumallia kahden eri satamakäynnin aikataulutuksen pilottitoteutuksen kautta.

Alusten satamakäyntitietojen välityspalvelussa hyödynnetään valmiita tieto- ja tilannekuvamalleja

Toimivan logistiikkaketjun taustalla vaikuttavat monet tekijät. Yksi isoimmista on mahdollisimman tarkka aikataulutieto, joka yhdistää satamassa muun muassa meri- ja maarahdin tehokkaiksi kuljetusketjuiksi. Maritime DataSpace -tutkimushankkeessa hyödynnetäänkin ”Just in Time Port Arrival” ja ”Virtual Port Arrival” -toimintamalleja, joilla tehostetaan ja optimoidaan alusten saapumista ja lähtemistä satamista sekä samalla vähennetään alusten polttoainekustannuksia ja CO2-päästöjä.

Just in Time Port Arrival tarkoittaa aluksen saapumista satamaan ennalta suunnitellusti ja oikeaan aikaan, eli juuri ennen lastauksen tai purkamisen aloittamista. Toimintamalli perustuu reaaliaikaiseen tiedonvaihtoon aluksen, sataman ja muiden sidosryhmien välillä, mikä mahdollistaa tehokkaan aikataulutuksen ja sujuvan liikenteen.

Virtual Port Arrival -toimintamallin perusideana on saada aluksille tieto, jos satamassa ei ole laituripaikkaa vapaana ennalta suunniteltuna ajankohtana. Tällöin alus voi laskea nopeuttaan ja tähdätä saapumisensa todellisen laituritilanteen mukaan. Kuittaus laiturivarauksesta sataman suuntaan tehdään nimensä mukaisesti virtuaalisena, jolloin satamassa tiedetään, että alus on saapumassa laituripaikan vapauduttua ja on normaalisti palvelujonossa. Alusten suuntaan malli tuo selkeitä säästöjä polttoainekustannuksiin ja CO2-päästöihin, kun se voi optimoida vauhtiaan laituripaikan todellisen vapautumisen perusteella.

"Molemmista toimintamalleista saatava hyöty riippuu pitkälti merirahtikuljetusten tyypeistä, ja suurimmat hyödyt saadaan hakurahdeille. Nopeammista aluksen kääntöajoista, lyhyemmistä odotusajoista sekä matalammista polttoainekustannuksista ja CO2-päästöistä saadaan laskennallisesti mittavia säästöjä muun muassa terminaalioperaattoreille, satamille sekä lastin ja alusten omistajille", taustoittaa Olli Soininen.

Fintrafficin Maritime DataSpace -hankkeen rahoittajana toimii Sitra, ja hanketta viedään eteenpäin osana kansallisen Meriliikenteen ilmoituspalvelun NEMOn kehitystyötä. Hankkeessa ovat Fintrafficin kumppaneina mukana Siili Solutions ja Awake.ai, jotka vastaavat teknologisesta kehittämisestä. Laivanvarustamoista mukana ovat ESL Shipping ja E&S Tankers. Pilotoinnit toteutetaan Oxelösundin satamassa. Fintrafficin rooli on toimia hankkeen data space -operaattorina. Hanke kestää vuoden 2023 loppuun.

Fintrafficin meriliikenteenohjaus ylläpitää ja kehittää yhtä maailman laajimmista meriliikenteen ohjauksen ja hallinnan järjestelmistä sekä vie eteenpäin automatisoituvan meriliikenteen tarvitsemia uusia palvelumalleja muun muassa tieto- ja tilannekuvapalveluihin sekä alusten etäohjaukseen ja etäluotsauksen tukeen. NEMO, Port Call Time Stamp and Estimation Service eli aikatietopalvelu ja Port Activity eli satamasovellus ovat esimerkkejä Fintrafficin meriliikenteenohjauksen digitalisaatiota voimakkaasti hyödyntävistä kehityksen kärkihankkeista, joilla pyrimme varmentamaan Suomen merenkulun kilpailukykyä ja älykkään meriliikenteen syntyä sekä edistämään aktiivisesti liikenteen ekosysteemien kehittymistä kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.

Jaa