ITM Finlandin tieliikennekeskuksen päällikkö Eero Sauramäki osallistui Liipolan tunnelissa 8.10.2020 järjestettyyn pelastusharjoitukseen. Tarkoituksena oli harjoitella pelastustoimintaa oikeissa olosuhteissa tunnelissa ja varmistaa viranomaisten välisen yhteistyön toimivuus.
Pelastusharjoitukset ovat yksi osa tunneleiden käyttöönottoprosessia. Poikkeustilanteessa ensisijaisena käytössä ovat tunnelin tekniset hälytysjärjestelmät. Kun jotain sattuu tunnelissa, syntyy siitä hälytys tieliikennekeskukselle. Hälytyksen yhteydessä on tärkeää, että viranomaiset pystyvät saamaan tarkkaa tietoa tilanteesta useista eri tietolähteistä.
”Esimerkiksi tunnelin liikennekameroiden välittämä kuva on ehdottoman arvokasta”, sanoo ITM Finlandin tieliikennekeskuksen päällikkö Eero Sauramäki.
Reaaliaikaista kuvaa tunnelin tilanteesta
Tunnelin turvajärjestelmän avulla tieto tunneliin pysähtyneestä ajoneuvosta saadaan heti tieliikennekeskukseen. Järjestelmä kuvaa reaaliaikaista kuvaa ajoneuvosta, jotta tieliikennekeskuksen päivystäjä pystyy tarkistamaan sen hetkisen tilanteen sekä riittävät jatkotoimenpiteet.
Kuvaa pystyy myös tarkentamaan, jotta nähdään, montako autoa tilanteessa on sekä joskus jopa kuinka monta ihmistä ajoneuvossa on sisällä.
”Tieliikennekeskus on osallistunut Liipolan tunnelin pelastusharjoituksiin, ja sen mukaan kamerakuva on tarkka ja sen kautta saatava tieto hyödyllistä”, toteaa Sauramäki.
Yhteistyö on saumatonta
Samalla kun pelastuslaitos saa hälytyksen, se saa liikennekeskukselta myös tarkentavia tietoja siitä, mitä tunnelissa tarkalleen on tapahtunut ja missä kohtaa, sekä mitä reittiä tunneliin kannattaa ajaa. Kun pelastuslaitos on ehtinyt paikan päälle, välittää se puolestaan tunnelista tarkempaa tietoa liikennekeskukselle.
"Viimeisessä pelastusharjoituksessa harjoiteltiin nimenomaan kyseisen turvajärjestelmän käyttöä. Lisäksi harjoitukseen lisättiin tulipalon savu, jonka myötä myös palohälytys oli laitettava käyntiin. Yhteistyö eri pelastusviranomaisten kanssa sujui harjoituksessa moitteettomasti. Pelastuslaitoksen ja poliisin kanssa yhteistyö on toki tuttua entuudestaankin. Päijät-Hämeen pelastuslaitokselle pitkä tunneli on kuitenkin uusi kohde, ja tämän takia tunnelin pelastusharjoitukset ovat olleet erittäin hyvät jatkoa ajatellen", kertoo Sauramäki.
Harjoituksen puolesta hyvillä mielin kohti tunnelin avaamista
Pelastustoimenpiteitä harjoitellaan, jotta voidaan taata turvallinen liikenne kaikille tunnelin käyttäjille. Harjoituksen myötä viranomaiset sekä tieliikennekeskus ovat valmiina toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla, mikäli tunnelissa sattuisi onnettomuus.
" Tehtyjen harjoitusten puolesta voimme mennä hyvillä mielin sitä kohti, että joulukuussa avataan sekä tunneli että kehätie", Sauramäki iloitsee.
Lähde: Väyläviraston tiedote 12.11.2020