Hyppää pääsisältöön
Helmi Tuori. Blogin kuvituskuva

Liikkumisen digikaksonen tulee – torille!

LiiDi2 -hanke määrittelee yhdessä yritysten ja kaupungin kanssa liikkumisen digitaalisen kaksosen hahmoa: mistä datalähteistä se koostuisi ja kuinka tätä dataa voitaisiin kerryttää. Keskeistä on myös, kuinka liikkumisen digitaalista kaksosta voidaan hyödyntää ja erityisesti: miten datavirroista koostuvan kokonaisuuden käyttö käytännössä tapahtuisi.

Liikkumisen digikaksosen hahmo

Hankkeemme on lähestynyt liikkumisen digitaalista kaksosta kolmen dataulottuvuuden kautta: liikennettä koskevan datan, infradatan sekä olosuhteita kuvaavan datan. Näissä kiteytyy myös näkemyksemme siitä, että datasta kasvaa kaksonen vasta yhdistelemällä.

Näitä datoja tuottavat eri tahot, osa syntyy toiminnan tuloksena, osa kerätään varta vasten. Jotta pääsemme käytännössä kokeilemaan datavirtojen yhdistelyn voimaa esimerkiksi toiminnan kehityksen tai skenaariotyön osana, tarvitsemme kattavan datakokonaisuuden. Mielestäni yksi avainkysymyksistä digikaksosten rakentamisen yhteydessä on käsitys tarpeista ja tarvitsijoista: mitä haluamme datalla tehdä. Haluammeko kehittää toimintaa, tukea palvelutuotantoa vai ennakoida tulevaa. Tähän palaamme myös hanketyössä toistuvasti. Vastausten jälkeen potentiaalisten datavirtojen tunnistaminen on helpompaa, datan tuottamisen tavoista, kuvaustavoista ja esillepanosta puhumattakaan.

Ostajat, myyjät ja torinmiehet

Monet kaupunkikonsernin toimijat tuottavat toiminnassaan huomattavat määrät dataa, jota ne käyttävät oman toimintansa kehittämiseen ja trendien tunnistamiseen. Kaupunkiyksiköt saattavat käyttää myös toisten yksiköiden dataa, ja systemaattisesti laadittujen datakatalogien avulla ne voivat hyödyntää jopa toisten organisaatioiden avaamaa data-aineistoa. Myös yritykset ovat kiinnostuneita kaupunkien tuottamasta datasta. Paitsi hyödyntäjinä, yritykset ovat kiinnostuneita tästä datatalouden siivusta myös datan tuottajina. LiiDi2-hankkeessa olemme kokeilleet kaupungin kiinnostavuutta datan keruun alustana: esimerkiksi kaupungin liikkuva kalusto tarjoaa huimaa potentiaalia ja kiinteä kaupunki-infra: sitä riittää. Tässä kohden harppaamme digikaksosten seuraavaan evoluutiokysymykseen: datan hyödyntämiseen.

Datanjaon pelisäännöt

EU edellyttää jäsenmailtaan liikenteen datan kansallista katalogia datan hyödyntämisen edesauttamiseksi. Tätä työtä Fintraffic edistää erinomaisella sykkeellä rakentaessaan samalla yhdessä julkishallinnon organisaatioiden ja yritysten kanssa Liikennedatan ekosysteemiä. LiiDi2-hankkeessa lähestymme tarkemmalla rajauksella samaa problematiikkaa, kun avaamme verkostomme kanssa alkukesästä keskustelun liikkumisen datan markkinapaikasta.

Me emme määrittele tai pilotoi markkinapaikan teknistä ratkaisua tai sen ominaisuuksia, esimerkiksi SEDIMARK-hanke työstää jo tätä osuutta yhdessä eurooppalaisten kumppaniensa kanssa. Meille keskeistä on avata keskustelua liikkumisen datan jakamisen ja kaupallistamisen mahdollisuuksista, reunaehdoista ja ennen kaikkea toimijoiden tahtotilasta sen suhteen.

Markkinapaikan henki

Haluamme käydä kanssanne keskustelua siitä, voisiko kaupungin toiminnoista syntyvää tai kaupungin tuottamaa dataa tarjota kolmansien osapuolten käyttöön. Entä voisivatko kolmannet osapuolet tarjota tuottamaansa dataa kaupungille, ja edellyttääkö se pohdintaa myös hankintaprosesseista. Millaisin ehdoin datan tarjoamisen tulisi tapahtua? Voisiko dataperustainen transaktio perustua vaihdantaan vai tulisiko se aina monetisoida? Toisin sanoen: kun dataa hankitaan, miten sitä ostetaan? Onko löydettävissä yhteistä kiinnostusta, entä arvonmäärityksen periaatteita?

Viisaat henkilöt ovat muistuttaneet hankettamme pitkin matkaa siitä, että data itsessään ei tee onnelliseksi, ei edes kauniisti katalogisoituna. Vasta sen hyödyntäminen onnistuneesti palvelu- ja tuotekehityksen välineenä voi tehdä autuaaksi. Olemme samaa mieltä ja tarvitsemme tässä apuanne.
 

Helmi Tuori

LiiDi2-hankkeen projektipäällikkö
Forum Virium Helsinki


   

 

 

Jaa