Tammi-joulukuu 2021
- Konsernin liikevaihto oli 209,7 (182,4) miljoonaa euroa
- Liikevoitto oli 6,1 (-8,0) miljoonaa euroa
- Konsernin tulosta heikensi lennonvarmistuksen palveluiden alentunut kysyntä koronapandemian takia
- Koronapandemia ei vaikuttanut tie-, meri- ja rautatieliikenteenohjauksen liikevaihtoon eikä tulokseen
- Liikenteenohjauksen palvelutaso säilyi kaikissa liiketoiminnoissa hyvänä ja turvallisuustaso korkeana
- Yhtiön tuottaman avoimen liikennedatan kysyntä kasvoi 30 % ja dataa siirrettiin avoimissa rajapinnoissa 386 TB
- Palvelutuotannon tehokkuus parani. Toimintaa on tehostettu jo 25 miljoonalla eurolla vuosina 2019-2021
- Investoinnit olivat 60,8 (63,0) miljoonaa euroa ja tase pysyi vahvana.
Fintraffic-konsernin kolmannen tilikauden liikevaihto oli 209,7 (182,4) miljoonaa euroa. Liikevaihdosta suurin osa muodostui Väyläviraston tilaamista tie-, meri- ja raideliikenteen ohjauspalveluista, joiden palvelusopimuksen mukainen myynnin arvo oli 142,6 (131,8) miljoonaa euroa. Lennonvarmistuspalveluiden kysyntä oli koronapandemiasta johtuen edellisen vuoden tapaan matalalla tasolla. Liikevaihto nousi kuitenkin edellisvuotta korkeammaksi, 62,8 miljoonaan euroon (49,3), pääosin korkeamman laskennallisen regulaatio-oikaisun ansiosta.
Liikevoitto oli 6,1 (-8,0) miljoonaa euroa. Liikevoittoprosentti oli 2,9 (-4,4) %. Tilikauden voitto oli verojen jälkeen 5,4 (-9,4) miljoonaa euroa. Investoinnit olivat lähes edellisen vuoden tasolla 60,8 (63,0) miljoonaa euroa. Väyläviraston kanssa tehdyllä liiketoimintakaupalla lunastettiin yhtiöittämisen yhteydessä virastossa keskeneräisinä olleiden hankkeiden liikenteenohjaukseen liittyviä käyttöomaisuuseriä 26,3 miljoonalla eurolla. Investoinnit rahoitettiin pääosin pankkilainoin. Yhtiöntase pysyi edelleen vahvana. Omavaraisuusaste oli 59,5 (69,8) %.
”Vaikka koronatilanne hankaloitti työtämme läpi vuoden, tuotimme liikenteenohjauspalvelut viime vuonna häiriöttömästi ja tehokkaasti. Samalla edistimme strategisia hankkeitamme kaikissa liikennemuodoissa päättäväisesti ja edistimme datan hyödyntämistä liikennealalla. Yhtiömme on sitoutunut parantamaan turvallisuus- ja palvelutasoaan, toimintavarmuuttaan ja samalla tehostamaan liikenteenohjauksen palvelutuotantoa. Yhtiölle on asetettu 30 miljoonan euron tehostamistavoite vuosille 2019-2022 ja viime vuoden loppuun mennessä olemme onnistuneet tehostamaan toimintaamme jo 25 miljoonalla eurolla”, kertoo Fintrafficin toimitusjohtaja Pertti Korhonen.
Fintraffic kutsui tammikuussa 2021 liikennealan toimijat mukaan avoimeen Liikenteen dataekosysteemi -verkostoon, jossa toimii jo 130 organisaatiota. Ekosysteemin tavoitteena on datan hyödyntämisen tehostaminen, reilun digitaalisen liiketoimintaympäristön luominen sekä matka- ja kuljetusketjupalveluiden tuottaminen kotimaahan ja kansainvälisesti. Fintraffic jakoi ekosysteemille liikennedataa 386 teratavua ja Digitrafficiin tehtiin keskimäärin yli 350 miljoonaa rajapintakutsua kuukaudessa mikä merkitsee 30 % kasvua edelliseen vuoteen verrattuna.
Myös yhtiön vastuullisuustyö eteni: tavoitteena on olla oman palvelutuotannon osalta hiilineutraali jo vuonna 2023.
Vuonna 2022 taloudellisesti merkittävät riskit ovat koronapandemian edelleen pitkittyminen sekä Itä-Euroopan geopoliittinen kriisi ja näiden vaikutus lentoliikenteen volyymeihin sekä edelleen lennonvarmistuksen tuottoihin ja kannattavuuteen. Pitkittynyt pandemia on saattanut muuttaa pysyvästi kuluttajien ja yritysten matkustustottumuksia sekä lentoyhtiöiden taloudellista vakautta. Ukrainan ja Venäjän välinen sota vaikuttaa Euroopan ja Venäjän ilmatilan käytettävyyteen ja edelleen lentoreittituottoihin. Venäjän ilmatilan sulkeutuminen lopettaa käytännössä ylilennot Suomessa vähentäen lennonvarmistuksen liikevaihtoa merkittävästi.
Fintrafficin toimintaan liittyvä merkittävä taloudellinen epävarmuustekijä on myös valtion budjetista saatava liikenteenohjauksen rahoitus, eli missä määrin Väyläviraston on mahdollista ostaa tarvitsemiaan liikenteenohjauspalveluita. Liikenteenohjauspalveluiden ja niihin liittyvien investointien tarve on kasvanut viime vuosina uusien väyläinvestointien ja rautatieliikenteen kehittämistarpeen myötä. Ellei tulorahoitusta saada vakaalle pohjalle, voidaan joutua sopeuttamaan liikenteenohjauspalveluiden tuottamista ja arvioimaan liikenteenohjauksen turvallisuuden, huoltovarmuuden, sujuvuuden tai kustannustehokkuuden tavoitetasoja.
Fintraffic julkaisee vuosikatsauksen, vastuullisuusraportin ja tilinpäätöksensä kokonaisuudessaan maanantaina 28. maaliskuuta.