Hyppää pääsisältöön

Lennonneuvojat ovat turvallisen lentämisen avainhenkilöitä – tiedätkö, mitä tämä vähemmän tunnettu lennonvarmistuksen yksikkö tekee käytännössä?

Muistatko, kun vulkaaninen tuhka pysäytti lentoliikenteen kymmenen vuotta sitten? Tai kuvat ja videot koronapandemian autioittamista lentokentistä? Vaikka taivaalla ei näkyisi yhtään lentokonetta, on lennonvarmistuksessa yksikkö, jonka työ jopa vilkastuu tällaisissa poikkeavissa tilanteissa. Lennonneuvojat vastaavat lentoihin liittyvästä tiedonjaosta sekä lentojen suunnittelusta. Työ on luonteeltaan tukevaa, mutta ilman sitä lentäminen tai lennonjohto ei voisi toimia.

Tärkeästä roolistaan huolimatta lennonneuvonta on hyvin vähän tunnettu lennonvarmistuksen yksikkö, joka sijaitsee Helsinki-Vantaan lentoasemalla, osana Suomen lennonjohtokeskusta. Yksikössä työskentelee 27 lennonvarmistuksen ammattilaista.

-  Olemme ainoa tätä työtä tekevä yksikkö Suomessa, ja meille on keskitetty useamman eri yksikön tehtävät. Lennonneuvonta on meillä ainutlaatuinen kokonaisuus, eikä vastaavaa löydy tässä muodossa koko Euroopasta, kertoo yksikön päällikkö Salli Lehervo.

-  Asiakkaitamme ovat mm. Puolustusvoimat, lentokoulut ja yleisilmailun toimijat. Kaikki lentoihin liittyvä alustava työ tehdään lennonneuvonnan kanssa, ja lennonjohdolle lento siirtyy siinä vaiheessa, kun istutaan fyysisesti koneessa, avaa lennonneuvonnan operatiivinen päällikkö Marianne Remes.

Viestikeskus ja lentosuunnitelmien vastaanottaja

Yksi lennonneuvonnan tehtävistä on vastaanottaa ilmaliikennepalvelua koskevia ilmoituksia ja ennen lentoonlähtöä esitettyjä lentosuunnitelmia. Yksikkö käsittelee vuositasolla noin 50 000 lentosuunnitelmaa.

-  Lentosuunnitelma sisältää välttämättömät tiedot turvallisen ja tehokkaan lennon suorittamiseen. Lennonneuvontaan ilmoitetaan mm. lennon lähtöaika ja -paikka, lentokorkeus, määränpää, lennon kesto ja lentäjän yhteystiedot. Tarkistamme lentosuunnitelman tietojen paikkansapitävyyden ja välitämme sen eteenpäin oikeille tahoille, kertoo Remes.

Lennonneuvonnassa toimii myös AMHS/AFTN-viestikeskus. Kyseessä on järjestelmä, joka välittää ICAO:n määrittämiä AFTN-sähkeitä Suomeen ja ulkomaille, esimerkiksi lentoyhtiöille ja lennonjohdoille. Suljettua järjestelmää pitkin kulkevat kaikki ilmailuviestisanomat, kuten lentosuunnitelmat ja niihin liittyvät viestit, sääsanomat ja NOTAM-tiedotteet.

-  NOTAM-tiedotteita laaditaan hyvin erilaisista poikkeamista. Syynä voivat olla esimerkiksi Puolustusvoimain harjoitusten ilmatilarajoitukset, viesti- ja suunnistuslaitteiden huollot tai rikkoontumiset, maakuntakenttien aukioloajat, lentoesteet, kuten tuulivoimalat tai lentoon vaikuttavan korkean esteen valojen toimimattomuus. Tiedotteita laaditaan myös lintujen kevät- ja syysmuuttoihin liittyen sekä esimerkiksi kauriista tai hirvistä kiitotiellä, kertoo lennonneuvoja Lasse Wendt.

Tehtävänä tukea Helsingin lennonjohdon ja Aluelennonjohdon työtä

Lennonneuvonnan tehtävänä on tukea Helsingin lennonjohdon ja Aluelennonjohdon työtä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mikäli esimerkiksi lentosuunnitelman reittitiedot ovat puutteelliset järjestelmätietokannan vaatimuksiin nähden tai tietokannassa ei ole esitettyjä tietoja, on lennonneuvojan tehtävä korjata asia. Lisäksi tehtävässä sekä vastaanotetaan että syötetään lennonjohtojärjestelmään arviosanomia, jotka kertovat mm. millä korkeudella lentokone on, milloin se on saapumassa ilmatilaamme.

-  Mikäli lennonjohtopalveluita ei ole koneen saapumiskentällä tarjolla tai lennonjohto on saapumisaikaan suljettu, ilmoittaa lentäjä asiasta meille. Vastaamme VFR -lentojen valvonnasta eli tilanteista, joissa valvotaan järjestelmäpohjaisesti näkölentosäännöin toteutettavien lentojen laskeutumista määräaikaan mennessä, kertoo Remes.

Lennonneuvonta toimii lisäksi ilmatilanhallinnan operaattoritehtävissä. Tässä tehtävässä syötetään ja aktivoidaan ilmatilavarauksia ja lentosuunnitelmia sekä lähetetään sanomia eri tahojen välillä.

-  Luomme esimerkiksi Puolustusvoimain ammunnoille ja lentotoiminnalle ilmatilavaraukset ja teemme niihin liittyvät suunnitelmat lennonjohdolle. Lisäksi aktivoimme nämä varaukset lennonjohdolle, kun niiden aika tulee. Teemme ilmatilavarauksia myös yleisilmailijoille, kuten purjelentäjille ja laskuvarjohyppääjille, avaa Wendt.

Työssä tarvitaan taitoa tehdä useita tehtäviä samaan aikaan

Lennonneuvojan työtä tehdään avokonttorityyppisessä ympäristössä, joten keskittymiskyvyn on oltava hyvä, vaikka ympärillä olisi häiriöitä. Priorisointikyky ja taito tehdä useita tehtäviä samaan aikaan ovat avainasemassa työssä onnistumiseen, minkä lisäksi tarvitaan hyvää paineensietokykyä ja tarkkuutta.

-  Tämä on asiakaspalvelutyötä, jossa hyvät asiakaspalvelutaidot ovat eduksi. Myös englanninkielentaitoa tarvitaan. Vaikka lennonneuvojalta vaaditaan kykyä tehdä itsenäisiä päätöksiä nopeasti, korostuvat myös tiimityötaidot arjessamme vahvasti, pohtii Lehervo.

Lennonneuvojan työ ei vaadi tiettyä pohjakoulutusta, mutta luonteensa vuoksi työssä on etua siitä, että tekijä on ollut jollain tavalla tekemisissä ilmailun kanssa aiemmin. Oma kiinnostus ja motivaatio työhön ratkaisevat kuitenkin paljon.

-  Lennonneuvojillamme on hyvin monipuolinen tausta. Osalle ilmailu on ollut ennen työtä harrastus, osa taas on työskennellyt aiemmin esimerkiksi logistiikan alalla. Toiset siirtyvät tähän työhön muista ilmailualan tehtävistä. Meillä on yksikössämme töissä todellisia moniosaajia, kehuu Lehervo.

Lennonneuvonta palvelee 24/7/365

Lennonneuvonta palvelee ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä. Tyypillistä työpäivää ei ole, sillä päivien sisältö vaihtelee paljon vuorokaudenajan, eteen tulevien tehtävien ja vuodenaikojen mukaan. Talvikaudella on hiljaisempaa, kun harrasteilmailun osuus vähenee kesäkuukausiin verrattuna.

Lennonneuvonnan toimipiste sijaitsee Helsinki-Vantaan lentoasemalla, osana Fintrafficin lennonjohtokeskusta. Yhteyden lennonneuvojiin saa helposti puhelimitse.

Jaa