Hyppää pääsisältöön

Kysymyksiä ja vastauksia uudesta matkustajainformaatiojärjestelmästä

Uusi matkustajainformaatiojärjestelmä, tuttavallisemmin RAMI-järjestelmä, on otettu asteittain käyttöön pääkaupunkiseudulla. Käyttöönotto on sosiaalisessa mediassa jonkin verran nostanut esille kysymyksiä ja kommentteja. Kokosimme aiheeseen liittyen Q&A-paketin.

Mikä muuttuu/paranee matkustajan näkökulmasta?

  • Asemien näyttölaitteilla on mahdollista esittää nykyistä monipuolisemmin ja visuaalisemmin tietoa eli enemmän ja monipuolisemmin tietoa liikkujien tarpeisiin
  • Annettavat kuulutukset tuotetaan ns. TTS (Text-to-Speech) puhesynteesin avulla, jolloin kaikki annettavat kuulutukset tulevat yhdellä, selkeällä aseman uudella äänellä.
  • Poikkeusinformaation kuulutukset voidaan jatkossa tuottaa helposti joko kirjoittamalla haluttu kuulutustiedote tai valita se valmiista teksteistä.
  • Näytön sisältöjen kehitys on nopeampaa ja helpompaa uuden teknologian avulla
  •  RAMI-järjestelmä hyödyntää junaliikenteen erilaisten lähdetietojärjestelmistä saatavaa tietoa automaattisemmin kuin nykyinen järjestelmä. Eli enemmän tietoa automaattisesti matkustajille esim. junien kulkuun ja ennusteisiin liittyen. Tiedon tarkkuus ja sisällön laajuus kasvavat sitä mukaan, kun lähdetietojärjestelmiä otetaan käyttöön ja kehitetään.
  •  Ensimmäisenä matkustajille RAMI näyttäytyy tummemman pohjaisina näyttöinä, joissa esitettävä tieto on hieman eri tavalla asemoitua ja tietoa on enemmin näkyvissä.
  • Uusi kuulutusääni tulee asemille viimeisenä, kun kaikki näyttölaitteet on todettu ensin toimiviksi.

Mitä hyötyjä RAMI-järjestelmä tuo mukanaan?

  • Merkittävimmät hyödyt matkustajille tulevat laajemman sekä paremman tietosisällön kautta, joita järjestelmä pystyy tuottamaan näyttö- ja kuulutuslaitteisiin automaattisesti
  • Ketterä pienkehittäminen tulee mahdolliseksi modernin uuden järjestelmän myötä
  • Järjestelmän käyttäjät, liikennetiedottajat, saavat käyttöönsä modernin selainpohjaisen tiedotusjärjestelmän, nykyisen hyvin manuaalisesti operoitavan järjestelmän tilalle
  • Projektissa myös näytöt varustetaan etähallintaohjelmistolla. Tämän erillisen käyttöliittymän avulla voidaan hallita sekä seurata asemien näyttölaitteita etänä ja niiden vikaantuessa ne voidaan useissa tilanteissa korjata nopeasti etänä, eikä ole tarvetta mennä aina paikan päälle tekemään korjaustoimenpiteitä.  
  • Uudessa järjestelmässä tuotettu matkustajainformaatio saadaan ensi vuonna muiden järjestelmien käyttöön oman rajapinnan kautta tai vastaavasti RAMI-järjestelmä voi vastaanottaa muiden osapuolien info- tai tiedotusjärjestelmien tiedotteita ja julkaista ne näyttö- ja kuulutuslaiteilla. Yhtenäinen data saadaan näin myös jaettua avoimena datana sekä meidän omiin mobiilipalveluihimme, joita ovat esimerkiksi Junalähdöt sekä Liikennetilanne. Tällöin matkustaja voi jatkossa saada ajantasaista tietoa omaan mobiililaitteeseensa, koko matkaketjun matkalla.
  • Järjestelmä tuottaa ensimmäistä kertaa käyttödataa, joka mahdollistaa matkustajainformaatiotyön sekä sen tarjoamien palveluiden kehittämisen data-analyysien avulla.

Miksi järjestelmää uusitaan?

  • Järjestelmä uusitaan, koska nykyinen järjestelmä on tullut elinkaarensa päähän eikä vastaa matkustajainformaatiotiedottamisen muuttuneita tarpeita.
  • Nykyinen järjestelmä ei myöskään mahdollista näyttöjen laajempaa esitystapojen hyödyntämistä eikä tietojen tuottamista rajapinnoista muihin käyttötarkoituksiin.

Miten uudistus etenee? Mitä käytännössä tehdään?

  • Ensimmäiset käyttöönotot aloitettiin Leppävaaran asemalta joulukuun alussa.
  • Tammi-helmikuun 2021  aikana saadaan suurin osa HSL-alueesta valmiiksi, jonka jälkeen järjestelmän käyttöönotto etenee liikenneohjausalueittain.
  • Tavoitteena on saada koko Suomi valmiiksi syksyllä 2021. Aika on melko pitkä, joka johtuu siitä, että asemilta puretaan vanhan järjestelmän laitteet pois ja samalla joudutaan päivittämään jokaisen näyttölaitteen ohjelmistot yksitellen. Näyttöjä on yhteensä lähes 1200. Samalla vaihdetaan noin 180 nk. asemien kuulutusohjainyksikköä.

Täysin automatisoitua ei kaikki ole. Miten RAMI-järjestelä näkyy esimerkiksi ylläpitäjälle?

  • Merkittävä muutos tapahtuu myös ylläpitäjän/ käyttäjien näkökulmasta, sillä liikennetiedottajien rooli muuttuu ja se keskittyy enemmän tiedottamisen sekä tilannekuvan luomiseen, joita tarvitaan erilaisten isompien ja pienempien poikkeustilanteiden hallinnassa. Nykyisen järjestelmän kohdalla merkittävä osa liikennetiedottajien ajasta on mennyt erilaisiin manuaalisiin tiedonsyöttämisen toimintoihin. Nyt tämä työ korvautuu RAMI:ssa korkeammalla automaation tasolla sekä lähdetietojärjestelmien tuottamalla tiedolla. Tällä saadaan entistä laadukkaampaa ja tarkempaa tietoa matkustajille. Tämä myös mahdollistaa tehokkaamman sekä paremman poikkeustilannetiedottamisen asemille.

Jaa