Leppävaaran VPK:n Antti Aitta huomasi, että hälytysviestit eivät aina kertoneet tarpeeksi tarkasti mahdollisen kohteen sijaintia. Etsittyään aikansa erilaista tarjolla olevaa avointa dataa, hän löysi Fintrafficin Digitraffic-palvelun ja alkoi hyödyntää liikennetiedotteiden sijaintitietoa VPK:n tilannekuvan kehittämiseksi. Digitrafficin tietojen sisällyttäminen VPK:n käyttämään Monika-viesti- ja ilmoittautumisjärjestelmään kävi lopulta helposti, mutta kehitystyö jatkuu yhä.
Mahdollisen hälytystehtävän tullessa ei VPK:lla ole yhtään ylimääräistä aikaa hukattavana. Jos hälytysviestissä ei kuitenkaan ilmoiteta kohteen sijaintia tarpeeksi tarkkaan, tämä voi joissain tilanteissa aiheuttaa ylimääräisiä ongelmia.
Leppävaaran VPK:n Antti Aitta huomasi järjestelmän puutteellisuuden tarkkojen sijaintitietojen osalta. Erityisesti pitkien ja vilkkaiden väylien kohdalla on onnettomuuden vaikutussuunta ensisijaisen tärkeä tietää mahdollisimman aikaisin. Aitta nostaa esimerkiksi Valtatie 1:n, eli Turunväylän.
– Jos hälytyksen paikaksi olisi annettu vaikkapa Turunväylä, voimme tästä Leppävaarasta lähteä ajamaan joko Helsingin suuntaan tai Turun suuntaan ja toivoa, että tilanne tulee sitten jossain kohti vastaan. Nyt uusi järjestelmä kertoo tarkan sijainnin jo miltei hälytyksen alkuvaiheessa. Lisäksi myös lähestymissuunta, joka on ensisijaisen tärkeä tieto, näkyy näyttötaululla saman tien, Aitta kertoo.
Hyödyllistä tietoa avoimen datan rajapinnoista
Ratkaisu löytyi Digitrafficin avoimen datan rajapinnoista, jotka Aitta löysi sattumalta tutustuessaan kaikkeen tarjolla olevaan avoimeen liikennedataan. Näistä rajapinnoista suodatetaan sijainnin perusteella VPK:lle relevantit liikennetiedotteiden tiedot, jotka lopulta yhdistetään Maanmittauslaitoksen karttapohjaan. Tästä näkymästä voi jo yhdellä vilauksella nähdä tarkan sijainnin.
Näkymään on upotettu myös hälytyksen sijainnin lähistöllä sijaitsevat kelikamerat, joista voi Aitan mukaan mahdollisesti arvioida ruuhkan määrää ja valita täten oikean reitin. Aitta toivoo jatkossa hyödyntävänsä Digitrafficin kautta myös tiesääasemien ja LAM-mittauspisteiden tietoja reittivalintoja helpottaakseen.
Aitta on siviilikoulutukseltaan tietotekniikkainsinööri, jota osaamista hän pystyi hyödyntämään Moni-järjestelmän rakentamisessa. Hän on tuottanut järjestelmän yksin alusta alkaen, mutta urakassa auttoi, että Digitrafficin tietoja oli ohjeiden avulla helppo ottaa käyttöön.
– En joutunut muistaakseni kauheasti turvautumaan edes dokumentaatioon, vaan aika helposti sain tiedot käyttöön. Riitti, kun tarkkailin hetken millaista dataa palvelusta tulee ja miltä se näyttää.
Monika-järjestelmän kehitys jatkuu Aitan mukaan edelleen, mutta ainoa este on hänen oma aikaresurssinsa. Leppävaaran VPK saa vuosittain myös noin 70 hälytystehtävää, joihin pystytään reagoimaan rajallisesti ilman jatkuvaa päivystysresurssia.
Tieliikenteen Digitraffic-palvelu tarjoaa ajantasaista liikenne- ja olosuhdetietoa Suomen liikenneverkolta. Suurin osa Digitraffic-palvelun kautta jaettavista tietolajeista saadaan Fintrafficin ylläpitämistä tiedonkeruujärjestelmistä.
Tutustu ja ota Digitrafficin liikennetiedot käyttöösi: