Hyppää pääsisältöön
henkilöautoja maantiellä

Kuinka annan palautetta maanteiden kunnosta? Muista nämä kolme kultaista sääntöä

Tuliko sinulla autoillessa vastaan tienpinnan päällystevaurioita, maantielle vaarallisesti tuiskunnutta lunta tai oliko tie erityisen liukas tai tulvaveden valtaama? Tiedätkö, kuinka toimia, jos haluat tehdä ilmoituksen maanteiden kuntoon liittyen?

Kertaa nyt palautekanavat ja tiedät minne voit tehdä ilmoitukset, jotta ne välittyvät mahdollisimman nopeasti alueen tienhoidosta vastaavalle urakoitsijalle.

1. Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylän ja Tienkäyttäjän linjan kautta välitetään ilmoituksia valtion teiden kunnossapidon urakoitsijoille. Kunnat ja kaupungit hoitavat kunnossapidon omilla tiestöillään itse, minkä vuoksi näihin liittyvät ilmoitukset tulee tehdä suoraan kyseiselle kunnalle tai kaupungille. Yksityisteiden hoidosta vastaa puolestaan kyseisen tien tiekunta.

2. Jos haluat antaa palautetta maantien kunnosta, tee se Liikenteen asiakaspalveluun: Nopeimmin saat ilmoituksesi eteenpäin, kun jätät sen sähköiseen Palauteväylään osoitteeseen palautevayla.fi. Suuri osa maanteiden kuntoon liittyvistä ilmoituksista ohjautuu automaattisesti teiden kunnossapidon urakoitsijoille. Muita ei-kiireellisiä yhteydenottoja käsitellään arkisin. Mikäli haluat asioida puhelimitse, tavoitat Liikenteen asiakaspalvelun arkisin numerosta: 0295 020 600.

3. Soita Tienkäyttäjän linjalle, kun havaitset akuutteja tai välittömästi apua tarvitsevia ongelmia, joista aiheutuu vaaraa ihmisille, ajoneuvoille tai tieinfralle valtion teillä. Näitä tilanteita ovat mm. isommat päällystevauriot, tielle noussut tulvavesi, tien sortumat, odottamaton liukkaus tai lumen tukkima tie. Tienkäyttäjän linja päivystää 24/7 numerossa 0200 2100. Soittajan paikannusta helpottaa, jos ilmoituksen soittaa Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -mobiilisovelluksen kautta, jolloin puhelimen paikannus näkyy suoraan Tienkäyttäjän linjalle.

Tienkäyttäjän on hyvä muistaa, että edellä mainittuihin kanaviin jätetty ilmoitus ei ole työtilaus. Liikenteen asiakaspalvelu ja Tienkäyttäjän linja toimivat tienkäyttäjien suuntaan palautteenantokanavina, ja palveluista tieto välitetään eteenpäin alueen tienhoidon urakoitsijalle, joka tekee päätökset tarvittavista toimenpiteistä. Voit lukea lisätietoa maanteiden kunnossapidosta ja urakoiden valvonnasta Palauteväylän artikkeleista.  
 

Liikenteen asiakaspalvelu on valtakunnallinen maantie-, rata- ja vesiväyläasioiden neuvontapalvelu. Voit antaa palautetta, esittää kysymyksiä ja kehitysehdotuksia sekä tehdä ilmoituksia valtion väyliin liittyen. Voit ottaa Liikenteen asiakaspalveluun yhteyttä puhelimitse, sähköpostitse, Palauteväylän lomakkeella tai verkkosivujen chat-kanavalla. Palvelu on Väyläviraston, ELY-keskusten ja Fintrafficin yhteinen.

Tienkäyttäjän Linja on maantieliikenteen akuuttien ja vaara-aiheuttavien ongelmien ilmoituspalvelu. Palvelu toimii puhelimitse ja numeroon vastaavat Fintrafficin tieliikennekeskuksen liikenneoperaattorit 24/7. Syitä soittaa ovat esimerkiksi tielle vaarallinen liukkaus, tielle nouseva vesi tai kiinni juuttunut raskas ajoneuvo. Soittajan paikannusta helpottaa, jos ilmoituksen soittaa Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -mobiilisovelluksen kautta, jolloin puhelimen paikannus näkyy suoraan Tienkäyttäjän linjalle. Palvelusta vastaa Fintrafficin tieliikenteenohjaus.

Jaa