Hyppää pääsisältöön

Ilmatilan hallintayksikkö (AMC) - Yhteistä taivalta Puolustusvoimien kanssa jo 10 vuotta

Airspace Management Cell (AMC) eli ilmatilan hallintayksikkö vastaa päivittäisestä ilmatilan hallinnasta Suomessa. Yksiköstä jaetaan ilmatilavarauksia mm. Puolustusvoimille, Rajavartiolaitokselle, yleisilmailijoille tai drone-lennätyksiä varten. Kaikki ilmatila-alueita koskevat aktivoinnit ja deaktivoinnit kulkevat AMC:n kautta ja ne koordinoidaan lennonjohtoyksiköiden ja eri toimijoiden kanssa.

AMC:llä on normaalioloissa mandaatti hallita ilmatilaa Suomessa. Traficom Ilmailuviranomaisena ja Ilmavoimat Puolustusvoimien ilmatilan käyttäjänä ovat hyväksyneet toiminnan. Yksikön toiminta on määritelty viranomaismääräyksessä, jonka perusteella AMC on yhdistetty siviili ja sotilaselin.

Yksikössä tiedetään mitä Suomen ilmatilassa tapahtuu

AMC:ssä on kahdenlaisia tehtäviä. Operatiivinen AMC OPS -työ, joka tapahtuu Suomen lennonjohtokeskuksen yhteydessä Vantaalla omissa työpisteissä ja ulospäin näkymättömämpi tilapäisten ilmatilavarausten valmistelutyö. Esimerkkinä valmistelua vaativasta tapahtumasta kävisi ilmavoimien pääsotaharjoitus Ruska.

Suunnittelutyö voi alkaa viikkoja ja jopa kuukausia ennen varsinaista ilmatilavarausta vaativaa tapahtumaa, jotta kaikki vaatimukset tulee otettua huomioon ja varaukset on valmisteltu sekä julkaistu AIS -verkkopalvelussa kun harjoitus pidetään. Isommat harjoitukset teettävät eniten valmistelevaa työtä mutta UAV-dronetoiminta on selvästi lisääntymässä. Mikäli dronea ei lennätetä näköyhteydessä, tulee Traficomin määräysten mukaan sille määrätä erillinen alue. Siviilipuolen ilmatilavaraukset ja pyyntöjen määrä on miehittämättömän ilmailun johdosta noussut voimakkaasti.

Tilapäisiä rajoitusalueita voidaan perustaa myös Poliisin pyynnöstä, jotta voidaan turvata esimerkiksi onnettomuusalueita missä kaikki lentäminen ja lennättäminen halutaan kieltää. Lähtökohtaisesti se on viranomaistoimintaa mutta AMC toimii, mikäli saa viranomaispyynnön.

Suomen ilmatilan hallintayksikkö on kansainvälisesti uniikki toiminto. Vaikka jokaisella Euroopan valtiolla on vastaava yksikkönsä, niin missään muussa maassa ei ole näin sujuvasti yhteen soviteltua järjestelmää. Meillä sovitaan pelisäännöt ilmatilasta yhdessä siviili- ja sotilastoimijan kesken ja tämä järjestely toimii erinomaisen joustavasti ja järkevästi. Muissa maissa ilmatilankäytön yhteensovittaminen on hieman tai jopa huomattavasti kankeampaa,

Näyttää siltä, että miehittämätön ilmailu tulee lisääntymään tulevaisuudessa lähes räjähdysmäisesti ja ilmatilan hallintayksiköllä tulee olemaan sen liikenteen hallinnoinnissa iso rooli. Myös muu yksikön toiminta jatkunee laajempana ja digitalisaatio lisääntyy.

AMC:llä on jatkuvasti kattava ilmatilakuva ja siellä tarkalleen tiedetään mitä Suomen ilmatilassa aina tapahtuu. Lentäjät ja operaattorit ovat toivoneet, että reaaliaikainen tieto olisi paremmin saatavilla ja siksi tavoitteena on kehittää antamaamme palvelua digitaalisiin kanaviin, jotta ilmatilatietoa saadaan jaettua ulospäin asiakkaiden käyttöön paremmin.

Päivittäinen työ operatiivisessa vuorossa

Päivittäisessä toiminnassa aktivoidaan Ilmavoimille TSA-varauksia ja koordinoidaan ilmatilanjakoa. Lisäksi omia ilmatilavarauksiaan tekevät Puolustusvoimien ampuvat joukot ja UAV-toiminta sekä siviilitoimijat.

Dronet ovat parina viime vuonna yleistyneet huomattavasti ja kuka tahansa lennättäjä voi ilmoittaa dronealuepyynnön Traficomin verkkopalvelussa.

AMC-yksikkö tekee päivittäisessä työssään paljon yhteistyötä myös viranomaisten kanssa. Esimerkkinä jos vaikkapa löytyy sodan aikainen ammus joka täytyy raivata. Tarvittaessa tehtävään varataan ilmatilaa ja seurataan että toiminta pysyy ilmailijan näkökulmasta turvallisena.

AMC:n perustamisesta kulunut jo 10 vuotta

Vuonna 2008 LVM asetti työryhmän tutkimaan ilmatilan käyttöön liittyviä muutostarpeita. Yksikön perustaminen nähtiin tarpeelliseksi, koska siviili- ja sotilasilmailu oli saatava sovitettua yhteen. Tuolloin haasteena oli se, että samassa ilmatilan osassa oli ilmavoimien harjoitusalueita sekä ylilentoreittejä.

Työryhmässä tarkasteltiin yksikön toiminnallisuutta ja päädyttiin ehdottamaan yhteisen työpisteen perustamista Tampereen aluelennonjohdon yhteyteen. Toiminta alkoi 11.10.2010.

Juttua varten on haastateltu

Ilmatilan hallintayksikön päällikkö Sami Fabritius, ANS Finland
kapteeni Riku Korte, Ilmavoimat
kehityspäällikkö Marko Ihanus, ANS Finland
lennonjohtaja Minna Salomäki, ANS Finland

Jaa